بازی

مایکروسافت: خرید اکتیویژن منصفانه است، زیرا سونی ۵ برابر ما بازی انحصاری دارد!

مایکروسافت: خرید اکتیویژن منصفانه است، زیرا سونی ۵ برابر ما بازی انحصاری دارد!

کمیسیون فدرال تجارت (FTC) این روزها به دنبال جلوگیری از قرارداد ۷۰ میلیارد دلاری میان مایکروسافت و اکتیویژن بلیزارد است. در این میان پلی استیشن و ایکس باکس به هر دری می‌زنند تا به هدف خود برسند و از هیچ‌گونه ادعا و ترفندی دریغ نمی‌کنند.

به تازگی برد اسمیت، رییس مایکروسافت، در جلسه مالی شرکت صحبت‌های جدیدی در این رابطه داشته باشد. وی گفت ایکس باکس یک پیشنهاد ده ساله برای عرضه Call of Duty روی پلی استیشن (و حتی سرویس PS Plus) و نینتندو ارائه کرده است.

مطلب پیشنهادی:راهنمای حل مشکل دریفت کنترلر PS5دریفت نکش عزیزم!
راهنمای حل مشکل دریفت کنترلر PS5

با تمام این اوصاف FTC اعتقاد دارد این قرارداد کنترل یکی از استودیوهای پیشگام صنعت گیم را در اختیار مایکروسافت می‌گذارد و «به بازارهای پویا و پرسرعت ویدیو گیم آسیب می‌زند». مهم‌ترینِ این بازارها، بازار سرویس‌های کلاود و سرویس‌های اشتراکی است.

اسمیت می‌گوید پلی اسیتشن و ایکس باکس به نوعی نماینده کل بازار صنعت ویدیو گیم هستند:

سونی ۷۰ درصد بازار و ایکس باکس ۳۰ درصد بازار را در اختیار دارد. پس قاضی این ماجرا در FTC باید تصمیم بگیرد آیا این قرارداد رقابت را بیشتر می‌کند یا او می‌خواهد از بزرگترین رقیب بازار محافظت کند؟

اسمیت در ادامه مدعی شد سونی ۲۸۶ بازی انحصاری دارد، در حالی که ایکس باکس تنها صاحب ۵۹ عنوان انحصاری است. مشخص نیست مدیر مایکروسافت این ارقام را بر چه اساسی محاسبه کرده اما در ادامه اظهار داشت که «قاضی پرونده باید تشخیص دهد آیا تبدیل ۵۹ انحصاری به ۶۰ انحصاری خطری برای رقابت در بازار ایجاد می‌کند یا خیر»!

مایکروسافت و اکتیویژن بلیزارد

قسمت عجیب صحبت‌های اسمیت آنجاست که مشخص نیست چگونه کال آو دیوتی و تمام عناوین استودیوهای اکتیویژن بلیزارد که به مالکیت مایکروسافت در می‌آید، تنها «یک بازی انحصاری» محسوب می‌شوند. از سوی دیگر سران ایکس باکس مدام می‌گویند Call of Duty قرار نیست انحصاری شود؛ در نتیجه این سوال پیش می‌آید که چگونه اسمیت یک عدد به تعداد انحصاری‌های شرکت خود افزوده است.

فیل اسپنسر چند روز پیش صحبت‌هایی جنجالی داشت و گفت «سونی تنها به این دلیل با قرارداد اکتیویژن بلیزارد مخالفت می‌کند تا بتواند از چیرگی خود بر بازار محافظت کند». مایکروسافت این روزها در تلاش است خود را بسیار کوچک‌تر و مغلوب سونی نشان دهد، در حالی که ادعا می‌کند اکتیویژن بلیزارد بازی‌های آنچنان مهمی نمی‌سازد!

در هر حال همگی باید منتظر ماند و دید این درام میان دو ابرکمپانی صنعت ویدیو گیم به کجا می‌رسد و آیا FTC می‌تواند نهایتا جلوی قرارداد بزرگ مایکروسافت و اکتیویژن بلیزارد را بگیرد یا خیر.

مطلب پیشنهادی:تحلیل شخصیت نیتن دریک – سری بازی‌های Unchartedداستان یک دزد دوست‌داشتنی!
تحلیل شخصیت نیتن دریک – سری بازی‌های Uncharted


بازی های ویدیویی چه نقشی در تربیت بچه‌ها دارند؟

تماشای ویدیو از یوتوب lastech

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا