کسب و کار

آشنایی با گمرک فرودگاه امام خمینی (راهنمای کامل)

—————- رپرتاژ آگهی —————–

مقدمه
گمرک فرودگاه امام خمینی از مهم ترین و فعال ترین گمرکات کشور بوده و قوانین مربوط به خود را در زمینه ترخیص کالا دارا می باشد. به همین دلیل لازم است تجار و بازرگانان و همه کسانی که در زمینه گمرک فعالیت دارند با ترخیص کالا از گمرک فرودگاه امام و واردات کالا آشنایی کامل داشته باشند. ما کارشناسان شرکت ققنوس ترخیص از شما خوانندگان محترم دعوت می کنیم که برای آشنایی با ترخیص کالا از فرودگاه امام و ضوابط آن تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.
 

معرفی گمرک فرودگاه امام خمینی

گمرک فرودگاه امام خمینی با شناسه ۱۴۰۰۰۲۶۸۲۲۴ در ۳۰ کیلومتری شهر تهران واقع شده و همانطور که گفتیم واردات کالا و ترخیص کالا از فرودگاه امام خمینی قوانین خاص خود را دارا است. این گمرک به علت ظرفیت بالایی که دارد مناسب ترین گمرک برای ترخیص کالا می باشد و تمامی امور گمرکی مثل ترانزیت و تخلیه بار، انتقال و انبار محموله ها، واردات موقت، پست سریع و … به صورت کاملا تخصصی در گمرک فرودگاه امام انجام می گیرد. این گمرک در حوزه های مختلفی مثل امور تجاری، امانات پستی، امور مسافرتی و امور تخصصی نفت فعالیت داشته و خدماتی را ارائه می دهد.
 

مزایای ترخیص از گمرک فرودگاه امام

ویژگی های گمرک فرودگاه امام خمینی باعث شده که به مهمترین گمرک کشور تبدیل شود. از جمله این ویژگی ها مجهز بودن این گمرک به انبارهای ایمن، بزرگ و مدرن است که شرایط لازم و مناسب را برای ترخیص هر نوع کالا در هر ساعت شبانه روز فراهم می کند. علاوه بر این موقعیت مکانی این گمرک به گونه ای است که در مسیر اتوبان های ترانزیتی قرار گرفته و موجب تسریع در حمل و نقل و ترخیص کالاهای تجاری و غیرتجاری می شود. از طرف دیگر به دلیل نزدیک بودن به شهر تهران اخذ مجوزهای مورد نیاز بسیار آسان تر بوده و و حمل کالا پس از ترخیص بسیار مقرون به صرفه تر خواهد بود. در نتیجه برای واردات کالا و ترخیص کالا از فرودگاه امام از وجود برخی امکانات و خدمات مطمئن خواهید بود.
 

تشریفات ترخیص کالا از گمرک فرودگاه امام خمینی

بعد از واردات کالا به گمرک فرودگاه امام خمینی، به منظور تحویل کالا به انبار مورد نظر و گرفتن قبض انبار نماینده های هوایی محموله را تحویل می گیرند. بعد از انجام چنین مراحلی، شخصی که کارت بازرگانی دارد (مثل تاجر یا ترخیص کار قانونی گمرک)  می تواند اقدام به انجام فرایند گمرکی و ترخیص کالا از گمرک فرودگاه امام خمینی کرده و کالا را ترخیص کند. در ضمن برای انجام این فرایند نیاز به ثبت کالا در سامانه تجارت خواهید داشت.
به طور کلی فرایند ترخیص کالا در 5 مرحله صورت می گیرد:
 

اظهار کننده کالا

در این مرحله صاحبین کالا بایستی با هماهنگی ترخیص کار امور مربوط به اظهار و ارسال مانیفست به گمرک را طبق مراحل زیر انجام دهند:
 

گروه روسای سرویس ارزیابی و کارشناسان

در این مرحله به صورت سیستمی و مجازی کارشناسان گمرک امام خمینی به ارزیابی محموله ها خواهند پرداخت. در این مرحله ابتدا صاحب بار اقدام به ثبت اسناد خود در سامانه www.epl.irica.ir کرده و سپس مراحل زیر برای ترخیص کالا از فرودگاه امام خمینی انجام می شود:
   – مشخص شدن رئیس سرویس مجازی: ازبین تمامی روسایی که در گمرک وجود دارد، رئیس سرویس تعیین می گردد.
    – مشخص شدن کارشناس مجازی: کارشناس نیز از بین تمامی کارشناسان حاضر در گمرکات مشخص می شود.
   – سیستم یک ارزیاب برای محموله های شما انتخاب می کند.
   – در نهایت گزارش ارزیابی در سامانه امور گمرکی درج خواهد شد.
 

آشنایی با گمرک فرودگاه امام خمینی

کارشناس

کارشناس مجازی مسئول بررسی موارد زیر است :
   – بررسی اسناد
   – کارشناس در صورت نیاز از کالا نمونه برداری کرده و نظر خود را به صورت سیستمی به گمرک اعلام می کند.
   – نظارت بر تخصیص مجوزهای مورد نیاز  توسط سیستم
   – کارشناسی نهایی
   – صادر کردن پروانه الکترونیکی
   – کنترل و تایید نهایی
   – پرداخت حقوق ورودی
   – اطلاع رسانی به صاحب کالا به منظور تایید نهایی اظهارنامه در سامانه جامع امور گمرکی
 

ارسال به کارشناس بازبینی

در این مرحله از واردات کالا و ترخیص کالا از فرودگاه امام مدارک مربوطه جهت بازبینی به کارشناسان درب خروج تحویل داده می شود. از جمله وظایف کارشناسان درب خروج به شرح زیر است:

   – بارگیری توسط درب خروج
   – دریافت اصل اسناد
   – ورود کامیون به منظور بارگیری
   – کنترل کردن صدور مجوزهای موردنظر به صورت سیستمی
 

انبار و بارگیری

در آخرین مرحله از واردات کالا و ترخیص کالا از فرودگاه امام خمینی محموله های انبار شده از انبار خارج می شوند و جهت ارسال به صاحب کالا بارگیری خواهند شد.
 

معرفی سامانه جامع تجارت

سامانه تجارت در واقع سامانه ای برای یکپارچه سازی نظارت بر امور گمرکی و واردات کالا است و از اهداف این سامانه ارتباط راحت تر بین تجار و دستگاه های ذی ربط در زمینه تجارت بین المللی می باشد. این سامانه برای اولین بار در 5 مرداد 1395 بهره برداری شد و در دسترس عموم قرار گرفت و در حال حاضر بازرگانان و تجار از این سامانه برای انجام اموری مثل ثبت سفارش کالا، استعلام کارت بازرگانی و دریافت مجوزهای ورود استفاده می کنند.
 

اطلاعات تماس گمرک فرودگاه امام خمینی

فرودگاه امام خمینی به صورت 24 ساعته فعالیت می کند و شما میتوانید از طریق زیر با گمرک امام خمینی در تماس باشید:
 – تلفن ‌های گمرک فرودگاه امام خمینی 55678172، 51007521و 51004511 می باشد.
 

لیست مدارک لازم جهت ترخیص از گمرک فرودگاه امام خمینی

در هر مرحله از واردات کالا لازم است مدارک مختلفی را ارائه دهید. برای مثال در ابتدا برای اینکه اجازه خرید کالا در کشورهای مختلف به شما داده شود باید یک کارت بازرگانی داشته باشید یا مثال دیگر اینکه قبل از ورود کالا به کشور باید با ارائه اسناد حمل و نقل شرکت های لجستیک به مراجع قانونی، مجوز واردات کالا را دریافت کنید تا اجازه ترخیص کالا از فرودگاه امام و مناطق بندری به شما داده شود. بنابراین در زمینه ترخیص کالا از فرودگاه امام به اسناد و مدارک مختلفی نیاز دارید اما آخرین و مهم ترین مرحله تحویل مدارک، ارائه اسناد به گمرک است که با پشت سر گذاشتن این مرحله در نهایت می توانید محموله خود را تحویل بگیرید.

مدارکی که لازم است در طول پروسه ترخیص کالا از فرودگاه امام خمینی به همراه داشته باشید :
   1- اسناد مربوط به بارنامه
   2- برگه های ترخیص
   3- مجوزها و گواهی های مبدا
   4- فاکتورهای خرید کالا یا سیاهه خرید
   5- نامه برات یا اسناد مربوط به اعلامیه های تامین ارز
   6- برگه ها و اسناد پروفرما  با پیش فاکتور
   7- اسناد و مجوزهای ثبت سفارش در سامانه تجارت
   8- لیست عدل بندی
   9- اسناد مربوط به پرداخت حقوق شرکت های حمل و نقل
   10- برگه هایی که مربوط به به بیمه حمل و نقل کالاها می شوند
   11- برگه ها و اسنادی که مربوط به بیمه گمرکی کالاها می شوند
   12- پروانه بهره برداری کالاهای شرکت های تولیدی
   13- کاتالوگ ها و بروشورهای کالا
   14- مجوزهای ورود کالا به کشور
   15- کارت بازرگانی تجار و بازرگانان
   16- مجوزهای قانونی مربوط به سلامت، بهداشت و استانداردها کالاهای خارجی
   17- مجوزهای ترخیص کالا از گمرک
   18- کارت حق العمل کاری یا وکالت نامه قانونی برای ترخیص کاران و نمایندگان قانونی

 

اهمیت حضور یک ترخیص کار حرفه‌ای جهت ترخیص کالا از فرودگاه امام خمینی

از آن جایی که فرایند واردات کالا و ترخیص کالا از فرودگاه امام خمینی از حساس ترین و مهم ترین مراحل صادرات و واردات کالا است، شما به یک فرد باتجربه و آگاه در این زمینه نیاز دارید تا ترخیص محموله های شما به بهترین و راحت ترین شکل ممکن صورت گیرد.
 

آشنایی با گمرک فرودگاه امام خمینی

ترخیص کار فرد یا شرکتی است که از صادر کننده یا وارد کننده کالا وکالت و نمایندگی دارد که تمام مراحل ترخیص کالا را انجام دهد. ترخیص کار به تمامی قوانین مربوط به ترخیص کالای کشورها آگاهی داشته و و بازرگانان می توانند از مهارت های این شخص حقیقی یا حقوقی استفاده کرده و بدون نگرانی و در کم ترین زمان کالای خود را ترخیص کنند. یکی از دلایلی که اهمیت ترخیص کار حرفه ای را نشان می دهد سرعت در ترخیص کالاست. در بازار تجارت سرعت بسیار مهم است و درصورتی که در امر ترخیص کالا مشکلی رخ دهد و یا با تاخیر مواجه شود بازار به دست رقبا خواهد افتاد.
یک ترخیص کار مناسب علاوه بر این که باید سرعت بالایی داشته و قابل اعتماد باشد، نیاز است اطلاعات و دانش خود را در زمینه آئین نامه ها و قوانین جدید گمرکی به روز کرده و با تشریفات اداری و مراحل خاص ترخیص کالا از گمرک های مختلف نیز آشنایی کامل داشته باشد تا بتواند به راحتی امور را پیش ببرد. تیم ترخیص کاران حرفه‌ای گروه تجاری ققنوس با تسلط  بر کلیه شرایط، قوانین و مقررات گمرکی، آماده ترخیص کالا از فرودگاه امام و سایر گمرکات و بنادر کشور میباشند.

جمع بندی
گمرک فرودگاه امام از مهم ترین و بزرگ ترین گمرک ها بوده که روزانه حجم زیادی از کالا در این مکان رد و بدل می شود. این فرودگاه به علت داشتن انبارهای بزرگ و ایمن برای انواع محموله ها بسیار مناسب است و با موقعیت مکانی فوق العاده شرایط مناسبی را برای تجار فراهم کرده است. برای واردات کالا و ترخیص کالا از فرودگاه امام به مدارک مختلف و متنوعی برای ارائه به بخش های مختلف گمرک نیاز پیدا خواهید کرد. برای انجام این مراحل طولانی و پیچیده به ترخیص کار نیاز پیدا خواهید کرد که شرکت بازرگانی ققنوس در کنار شماست.

شرکت بازرگانی ققنوس با بیش از 9 سال سابقه از اولین و مورد اعتمادترین شرکت های دارای مجوز در زمینه حمل و نقل بین المللی و ترخیص انواع کالا (لوازم پزشکی، لوازم یدکی و…) از گمرک می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید از سایر قسمت های سایت ما به آدرس fnxshipping.com دیدن کرده و  با کارشناسان ما در ارتباط باشید.
 

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا