بازی

پامپ چیست؟

پامپ چیست؟

سلب مسئولیت: lastech صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

فرض کنید کتابی را جلوی شما بگذارند که شما هیچ چیزی از الفبای آن نمی‌­دانید، هیچ ایده‌ای درباره­ی چگونگی تلفظ نوشته‌­ها و معنای آنها نمی‌­دانید و قرار است از آن کتاب از شما امتحان بگیرند. قائدتا نمی­‌توانید از این امتحان سر بلند بیرون بیایید و در آن موفق شوید. این مسئله را به هر تخصصی می­‌توان تعمیم داد.

اگر شما قصد داشته باشید وارد بازار لباس شوید و در آن به کسب سود بپردازید، در حالی که نه چیزی درباره‌­ی خیاطی می­‌دانید، نه اطلاعاتی درباره‌­ی انواع پارچه دارید و نه از بازار فروش و میزان تقاضای بازار اطلاعی دارید. قطعا شما در این بازار شکست می‌­خورید و هرچقدر هم سرمایه اولیه زیاد و پشتوانه­‌ی مالی خوبی داشته باشید، نمی‌­توانید در این بازار دوام بیاورید. چون همیشه اطلاعات حرف اول را می‌­زند.

این روز­ها بازار ارز­های دیجیتال بسیار گل کرده است و دیگر کمتر کسی را می‌­توان پیدا کرد که چیزی راجع به این بازار یا مثلا خرید و فروش ارز دیجیتال بیت کوین نشنیده باشد. هر کسی دوست دارد در این بازار به خرید و فروش و کسب سود بپردازد. اما شما برای اینکه بتوانید در بازار ارز­های دیجیتال پیش بروید و کمی حرفه‌­ای­‌تر عمل کنید، لازم است تا با اصطلاحات این دنیا آشنا باشید و تخصصی‌­تر با آن برخورد کنید.

ما در این مقاله قصد داریم درباره­‌ی یکی از این اصطلاحات رایج، که در بازار ارز­های دیجیتال زیاد با آن رو به رو می‌­شوید صحبت کنیم. پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا هر آنچه درباره­‌ی این اصطلاح وجود دارد را با یکدیگر بررسی کنیم.

پامپ و دامپ (pump and dump) چیست؟

این اصطلاح همانطور که احتمالا متوجه شدید، به معنای بالا ببر و بفروش است. اما یعنی چی؟ به بیان دقیق­‌تر، یعنی بالا بردن قیمت تا حد ممکن و بعد فروختن سهام­‌های سنگین و افت شدید قیمت­‌ها. اما این اتفاق چگونه رخ می­‌دهد؟

فرض کنید یک گروه، سازمان و یا عده­‌ی کثیری از سرمایه گذاران، اقدام به سرمایه گذاری بر روی یک ارز دیجیتال بکنند. به عنوان مثال فرض کنید سرمایه داران درشت و مهمی اقدام به خرید حجم زیادی اتریوم کنند. در نتیجه این کار، کندل­‎های سبز زیادی تشکیل می­‌شوند و قیمت این ارز دیجیتال به صورت پله‌­ای بالا می‌­رود و در نتیجه افراد زیادی به این فکر می‌افتند که با خرید اتریوم، از بازار جا نمانند و سود هر چقدر کمی را به دست بیاورند. به این وضعیت که قیمت­‌ها مدام بالا می‌­روند و تعداد سرمایه گذاران روز به روز بیشتر می­‌شوند، “پامپ شدن” قیمت­‌ها و بازار یک ارز دیجیتال می‌­گویند.

از طرف دیگر ما حتی ممکن است شاهد تبلیغات گسترده­‌ی این سرمایه گذاران بر روی یک این ارز دیجیتال باشیم تا سرمایه بیشتری وارد چرخه شود. اما بعد از این مرحله چه اتفاقی می­افتد؟ آیا قیمت­‌ها به همین روال بالا می­رود و همه­‌ی سرمایه گذاران را ثروتمند می­‌کند؟ قطعا نه.

چه زمانی می­گوییم بازار دامپ شده است؟

همانطور که گفتیم، قطعا ممکن نیست که قیمت­‌ها تا ابد همینطور بالا بروند. وقتی که قیمت­‌های ارز دیجیتال مورد نظر به اندازه­‌ی کافی بالا رفت، سرمایه گذاران شروع کننده این جریان، شروع به فروش یکباره­‌ی دارایی­‌های خود می­‌کنند و سرمایه­‌های خود را به سرعت و در بالاترین حد خود، خارج می­‌کنند. در این شرایط خود این افراد بیشترین میزان سود را از این وضعیت به دست آورده‌اند و ارز­های خود را در بالاترین قیمت فروخته‌اند و در زمان مناسب خارج شده‌اند.

در این وضعیت عده­‌ی کثیری از افراد که بدون آگاهی بر روی این ارز دیجیتال سرمایه گذاری کرده بودند، آسیب می­‌بینند. ارزش توکن­‌هایشان پایین آمده است و عده­ی زیادی از آن‌ها به احتمال زیاد در ضرر هستند. در این وضعیت، افراد بسیار زیادی قربانی بازی اقتصادی سرمایه گذاران بزرگ یک بازار شده‌اند.

جلوگیری از پامپ و دام شدن در بازار ارزهای دیجیتال

آیا می‌­توان تشخیص داد که چه زمانی دچار پامپ و دامپ شده‌­ایم؟

تشخیص پامپ و دامپ شدن کار بسیار سخت و پیچیده‌ای است و به راحتی ممکن نیست. اما می‌­توان چندین نکته را در نظر گرفت تا اگر هم گرفتار این وضعیت شدید، کمترین میزان آسیب را به دارایی­‌های خودتان را وارد کنید.

به عنوان مثال هیچ‌گاه در شرایطی که در بازار همه چیز خوب به نظر می­رسد، تمام دارایی خود را وارد بازار نکنید. یا اگر تبلیغات گسترده بر روی پروژه­ای را دیدید، حتما تاریخچه­‌ی معاملات آن را بررسی کنید و اگر رشد قیمتی ناگهانی و بی‌­دلیلی را دیدید، به صحت این پروژه شک کنید و سرمایه تان را وارد بازی آن پروژه نکنید.

و در آخر

پامپ و دامپ در اصل یک حرکت زیرکانه و تا حدی تبهکارانه است که شما به عنوان یک تریدر یا یک فعال در حوزه‌ی ارز­های دیجیتال باید به آنها آگاه باشید. در اصل مهم است که شما به این روش آگاه باشید و در دام تله‌­های افرادی که قصد دارند شما را از این روش گرفتار کنند، نیافتید. هر افزایش قیمت ناگهانی، چه افزایش قیمت ترون چه قیمت تتر چه … باید مورد بررسی قرار بگیرد.

 امیدواریم که از خواندن این مقاله لذت برده باشید و مطالب آن برایتان مفید بوده باشد.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا