موبایل

کاهش درآمد شیائومی به دلیل محدودیت‌های کرونا در چین

فروش شیائومی در سه ماهه دوم سال میلادی جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۲۰ درصد کاهش یافت و به ۷۰.۱۷ میلیارد یوان (۱۰.۱۳ میلیارد دلار) رسید که کاهش شدیدتری نسبت به سه ماهه قبلی بود که این شرکت نخستین کاهش درآمد سه ماهه خود از زمان عرضه اولیه سهام را گزارش کرده بود.

درآمد خالص شیائومی، ۶۷ درصد کاهش یافت و به ۲.۰۸ میلیارد یوان رسید که ضعیف‌تر از برآورد تحلیلگران بود.

به گزارش lastech از ایسنا، وانگ شیانگ، رئیس شیائومی اظهار کرد: در بازار چین، تقاضا از شیوع دوباره بیماری کووید آسیب دید. افزایش قیمت‌های سوخت، هزینه‌های تولید و تورم، همگی بر فروش خارجی هم تاثیر گذاشت. در نتیجه فشار برای خالی کردن موجود انبارها از طریق فروش و تبلیغ، سود خالص کاهش پیدا کرد.

هزینه مصرفی در چین هنوز نتوانسته است از تاثیر قرنطینه‌های کرونایی در شانگهای و شهرهای دیگر چین در نیمه اول سال میلادی جاری، بهبودی کامل پیدا کند. آماری که هفته گذشته منتشر شد، نشان داد رشد دومین اقتصاد بزرگ جهان در ژوئیه، به شکل غیرمنتظره آهسته شد و اقتصاد کشور همچنین از قرنطینه‌های کووید در سه ماهه ژوئن متاثر ماند و باعث شد بانک مرکزی چین کاهش نرخ بهره را اعلام کند.

بازار تلفن هوشمند چین از این رکود آسیب شدیدی دیده و طبق آمار شرکت تحقیقاتی Canalys، میزان فروش در این بخش، بر مبنای سالانه در سه ماهه دوم ۱۰ درصد کاهش یافت.

فروش تلفن هوشمند شیائومی که منبع بیش از نیمی از درآمد این شرکت است، ۲۹ درصد کاهش پیدا کرد.

شیائومی در سال ۲۰۲۱ پس از این که سهم بازار هواوی را تصرف کرد، شاهد افزایش فروش بود. اما این افزایش فروش موقتی بود و ارزش سهام شیائومی از ابتدای سال ۲۰۲۲ تحت تاثیر کندی رشد اقتصادی چین و ضعیف شدن رشد بازارهای خارجی، حدود ۴۰ درصد نزول کرده است.

در هند که قوی‌ترین بازار شیائومی خارج از چین است، این شرکت هدف تحقیقات دولتی برای تخطی از مقررات مالیاتی قرار گرفته است. مقامات مالیاتی هند در آوریل ۷۲۵ میلیون دلار از دارایی‌های شیائومی را توقیف کرده و مدعی شدند این شرکت به طور غیرقانونی وجوه مالی به خارج تحت عنوان پرداخت حق امتیاز، ارسال کرده است. اما شیائومی منکر ارتکاب خلاف شد.

بر اساس گزارش رویترز، بازار تلفن هوشمند ضعیف در چین و سراسر جهان، باعث شده است شیائومی به دنبال فرصت‌های جدید باشد. این شرکت اوایل ماه میلادی جاری اعلام کرد آزمایش خودروهای خودران را در بعضی از شهرهای چین آغاز کرده است.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا