عمومی

AMD از نسل جدید APUهای «Mendocino» برای لپ‌تاپ‌های اقتصادی رونمایی کرد

AMD در رویداد کامپیوتکس ۲۰۲۲، از سری جدید واحد پردازش سریع (APU) موسوم به «Mendocino» برای لپ‌تاپ‌های پرفروش و اقتصادی مبتنی بر ویندوز و کروم او‌اس رونمایی کرد. نکته‌ی قابل‌توجه این سری، بهره‌مندی از IP هسته‌ پردازنده Zen 2 و کارت گرافیک RDNA 2 است.

خانواده‌ی پردازنده‌های شتاب‌یافته Ryzen 6000 پیش‌تر شامل Cezanne و Barcelo بود و حالا APUهای جدید Mendocino را نیز دربرمی‌گیرد. درحالی‌که Cezanne و Barcelo قلب تپنده‌ی لپ‌تاپ‌های استاندارد و میان‌رده هستند، APU جدید قرار است در مدل‌های پرفروش و پایین‌رده در بازه‌ی قیمتی ۳۹۹ دلار تا ۶۹۹ دلار به کار رود.

علاوه‌براین، برخلاف دو APU دیگر، Mendocino به پردازنده مبتنی بر معماری Zen 2 و کارت گرافیک RDNA 2 مجهز خواهد بود که مبتنی بر فرایند ساخت ۶ نانومتری TSMC و شامل ۴ هسته و ۸ ترد است؛ درنتیجه، برای سیستم‌های دارای عملکرد بالا طراحی نشده است.

این مشخصات تقریباً شبیه سیستم-روی-چیپ (SoC) «ون گوگ» AMD است که در کنسول دستی استیم داک به کار رفته؛ اما ازآنجاکه Mendocino برای لپ‌تاپ در نظر گرفته شده است، درمقایسه با SoC ون گوگ که با فرایند ۷ نانومتری ساخته شده بود، عملکرد بهینه‌تری در مصرف برق و تولید گرما دارد و گفته‌ می‌شود استفاده‌ی ترکیبی از باتری تا ۱۰ ساعت را به همراه خواهد داشت که بهبود قابل‌توجهی را نسبت به برخی از لپ‌تاپ‌های پایین‌رده کنونی بازار نشان می‌دهد.

طبق اعلام AMD، رم APU جدید از نوع LPDDR5 خواهد بود، اما هنوز مشخص نیست از نوع ۶۴ بیتی یا ۱۲۸ بیتی باشد؛ اگرچه نسخه‌ی ۱۲۸ بیتی محتمل‌تر است، با توجه به بازار هدف، ممکن است از نوع دو کاناله باشد.

براساس اعلام AMD، پردازنده‌های Mendocino از سری Ryzen 6000 در پایان سال ۲۰۲۲‌ و تنها چند ماه پیش از پردازنده‌ی Dragon Range و APU‌های Phoenix از سری Ryzen 7000 عرضه خواهند شد.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا