عمومی

حسگر پوشیدنی AquilX به‌منظور بررسی بدون درد سه عامل حیاتی برای افراد دیابتی به‌سرپرستی محقق ایرانی ساخته شد

مهندسان دانشگاه کالیفرنیا سن‌دیگو حسگری پوشیدنی ابداع کرده‌اند که می‌تواند چندین عامل حیاتی برای افراد مبتلا به دیابت را به‌طور هم‌زمان ردیابی کند. علاوه‌بر نظارت مستمر قندخون، این دستگاه می‌تواند سطح الکل را تشخیص و گزارش دهد و لاکتات را نیز اندازه‌گیری می‌کند. اندازه‌گیری سطح الکل و لاکتات دو نشانگر زیستی مهم برای افراد دیابتی شناخته می‌شوند که نظارت آن‌ها می‌تواند از افت خطرناک قندخون حین ورزش یا خطرهای مشابه جلوگیری کند.

به‌گزارش notebookcheck، فرشاد تهرانی، دانشجوی دکتری مهندسی نانو در دانشگاه کالیفرنیا سن‌دیگو و یکی از نویسندگان اولیه این مطالعه می‌گوید:

با گجت پوشیدنی ما، مردم می‌توانند تأثیر متقابل بین افزایش یا کاهش گلوکز را با رژیم غذایی و ورزش بررسی کنند و این امر می‌تواند کیفیت زندگی آن‌ها را نیز افزایش دهد.

گجت مذکور مانند چسب‌زخم ساده به بازو متصل می‌شود و سوزن‌های کوچک آن که حتی از موی سر انسان نیز نازک‌تر هستند، وارد پوست می‌شوند تا به‌جای خون مایع سلولی بینابینی را بررسی کنند. میکروسوزن‌ها با آنزیم‌هایی پوشانده شده‌اند که به شکر و الکل و لاکتات واکنش نشان می‌دهند تا جریان الکتریکی ضعیفی تولید کنند. سپس، داده‌ها به‌واسطه‌ی کپسول الکترونیکی نازکی در بالای پچ به اطلاعات قابل‌خوانش تبدیل می‌شوند.

نتایج ازطریق اپلیکیشن تلفن‌همراه به کاربر نشان داده می‌شود. پچ میکروسوزن را می‌توان به‌دلخواه تعویض کرد. محققان با محصول جدید خود به نتایج بسیار خوبی دست پیدا کرده‌اند که با آزمایش‌های سنتی مقایسه‌شدنی هستند که با بررسی خون فرد انجام می‌شود.

گجت غیرتهاجمی نظارت بر دیابت با نام AquilX فروخته خواهد شد. درحال‌حاضر، سازندگان مشغول کار روی ساخت پچ جدیدی هستند که بتواند در بین تعویض‌ها دوام بیشتری داشته باشد.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا