رمز ارز

مروری بر فجایع رمزارزی در سال ۲۰۲۲

زمان مطالعه: 4 دقیقه

بازار ارزهای دیجیتال روزهای بسیار سختی را در سال ۲۰۲۲ پشت سر گذاشته است. در نیمه اول سال بود که قیمت ارزهای دیجیتال به دنبال سقوط پروژه ترا و دو رمزارز آن (استیبل کوین ترا یواس‌دی و رمزارز لونا) کاهش یافت. به دنبال آن، چندین شرکت مرتبط با ارزهای دیجیتال با مشکلات مالی جدی از جمله ورشکستگی مواجه شدند که مهم‌ترین و تاثیرگذارترین آنها، صرافی بزرگ FTX است.

دریافت ۳۰,۰۰۰ شیبا رایگان
فقط با ثبت نام در صرافی ارز پلاس ۳۰,۰۰۰ شیبا هدیه بگیر!
دریافت جایزه

در ادامه، اتفاقات ناگوار رخ‌داده در بازار ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۲ را با هم مرور می‌کنیم.

سقوط تاریخی ترا و ارزهای دیجیتال آن

به گزارش سایت نرد والت، فروپاشی استیبل کوین الگوریتمی ترا یواس‌دی (UST) و رمزارز پشتیبانش ترا (LUNA) منجر به یک زیان ۴۰ میلیارد دلاری شد و اثرات دومینویی در سراسر صنعت کریپتو داشت. (توجه: ترا یواس‌دی و ترا اکنون به ترا یواس‌دی کلاسیک (USTC) و ترا کلاسیک (LUNC) تغییر نام داده‌اند.)

این دو ارز دیجیتال به هم مرتبط بودند، ترا یواس‌دی یک استیبل کوین به اصطلاح الگوریتمی بود که نوید ثبات قیمت در یک دلار را می‌داد و ترا، رمزارز همراه آن، انتظار می‌رفت که مانند یک ارز دیجیتال سنتی‌تر با پتانسیل افزایش قیمت عمل کند. در تئوری، تبدیل یک به یک ترا یواس‌دی با ترا، همراه با ارزش بازخرید آن که روی یک دلار تعیین شده بود، به این معنی بود که قیمت ترا یواس‌دی ثابت مانده و می‌توانست یک پناهگاه امن برای سرمایه‌گذاران رمزارز باشد، همانطور که پول نقد یک پناهگاه امن برای سرمایه‌گذاران سنتی است.

با این حال، این پروژه در ماه می ۲۰۲۲ سقوط کرد و قیمت رمزارز ترا که در ماه آوریل ۱۱۶ دلار ارزش داشت، به کسری کوچک از یک پنی کاهش یافت. نابودی سریع و غیرمنتظره ترا، ضربه سختی را به سرمایه‌گذاران حقیقی و همچنین شرکت‌هایی که به این پروژه متکی بودند، وارد کرد.

مسدود شدن حساب‌های مشتریان و ورشکستگی‌های ناگهانی

در حالی که فناوری زیربنایی ارزهای دیجیتال، جدید است، معضل مالی که اخیراً برخی از شرکت‌های رمزارزی با آن مواجه شده‌اند، همواره وجود داشته است: اگر مقدار زیادی پول قرض بگیرید تا شرط‌های سرمایه‌گذاری انجام دهید و آنها هم به نتیجه نرسند، در بازپرداخت وام اصلی با مشکل مواجه خواهید شد.

داستان‌های زیر نشان می‌دهند که شانس شرکت‌هایی که تا چند ماه قبل به ظاهر کاملا موفق بودند، چقدر سریع تغییر کرده است.

شبکه سلسیوس (Celsius Network) در سال ۲۰۱۷ افتتاح شد و بسیار شبیه به یک بانک عمل می‌کرد. طبق وب‌سایت این شرکت، کاربران می‌توانستند ارزهای دیجیتال را سپرده‌گذاری کرده و سود کسب کنند – تا ۱۷ درصد – و سلسیوس در مقابل این سپرده‌ها وام صادر می‌کرد. (سال گذشته، رگولاتورها در چندین ایالت، قانونی بودن محصولات سلسیوس را زیر سوال بردند.) در ژوئن ۲۰۲۲، این شرکت ۱٫۷ میلیون کاربر خود را از برداشت یا انتقال وجوه منع کرد، که در روزهای اوج آن حدود ۲۰ میلیارد دلار ارزش داشت. در ماه جولای، این شرکت اعلام ورشکستگی کرد. در یک پرونده قضایی، این شرکت اعلام کرد که دارایی‌های آن از ۳۰ مارس تا ۱۴ جولای به میزان ۸۰ درصد کاهش یافته است.

تری اروز کپیتال (Three Arrows Capital)، یک صندوق پوشش ریسک رمزارزی، قبل از کاهش قیمت رمزارزها و ناتوانی این شرکت در بازپرداخت وام‌های میلیاردی، حدود ۱۰ میلیارد دلار دارایی را در زمان اوج خود مدیریت می‌کرد. بنیانگذاران آن پس از اعلام ورشکستگی مخفی شدند و هنوز محل اختفای آنها مشخص نیست.

وویجر دیجیتال (Voyager Digital)، یک سرویس کارگزاری رمزارزی، در ماه جولای اعلام ورشکستگی کرد. قبل از این تشکیل پرونده، این شرکت گزینه برداشت مشتریان را متوقف کرده بود. تیم وویجر، ناتوانی شرکت تری اروز کپیتال در پرداخت وام ۳۵۰ میلیون دلاری را دلیل اصلی مشکلات مالی خود عنوان کرد.

صرافی‌های FTX و FTX.US، در ۱۱ نوامبر ۲۰۲۲ اعلام ورشکستگی کردند. این حرکت پس از فروش توکن بومی صرافی FTX، یعنی FTT و حجم زیادی از برداشت‌ها اتفاق افتاد. مدت کوتاهی پس از تشکیل پرونده ورشکستگی، این صرافی‌ها با یک هک ظاهری مواجه شدند که طی آن، صدها میلیون دلار از کیف پول کاربران تخلیه شد.

بلاک‌فای (BlockFi)، یک صرافی رمزارزی، پس از سقوط صرافی FTX، برداشت مشتریان را مسدود و عملیات عادی خود را متوقف کرد. این صرافی قبلاً یک خط اعتباری با FTX.US داشت و قرار بود توسط این شرکت خریداری شود.

نتیجه‌گیری

این رویدادها نشان می‌دهند که علی‌رغم پذیرش گسترده رمزارزها در دهه گذشته، هنوز هم بسیاری از صرافی‌های رمزارزی فاقد برخی روش‌های محافظت از مصرف‌کننده هستند که در محصولات مالی سنتی یافت می‌شود – مانند بیمه سپرده فدرال (FDIC) که از پس‌اندازکنندگان در صورت سقوط بانکشان محافظت می‌کند.

یک قاعده کلی بیان می‌کند که افت سرمایه تقریباً هر چهار سال یکبار اتفاق می‌افتد و برای برخی از فعالان بازار، این منظم بودن دلیلی برای خوش‌بینی است.

اما به خاطر داشته باشید که بهبود بازار ممکن است ماه‌ها یا سال‌ها طول بکشد و این احتمال وجود دارد که وضعیت بازار قبل از بهتر شدن، بدتر شود. تعداد بیشتری از شرکت‌های ارز دیجیتال که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم در معرض پیامدهای زمستان ارزهای دیجیتال قرار دارند، ممکن است سقوط کنند و در نتیجه، قیمت ارزهای دیجیتال مختلف ممکن است به دنبال فروش گسترده به صفر یا نزدیک به صفر برسد.

به همین دلیل، به کاربران توصیه می‌شود که فقط آنچه را که می‌توانند از دست بدهند، در بازار دارایی‌های پرریسک مانند ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا