عمومی

دانشمندان با نمایشگر آیفون، تصاویر هولوگرافیک سه‌بعدی ساختند

دانشمندان با نمایشگر آیفون، تصاویر هولوگرافیک سه‌بعدی ساختند

پژوهشگران می‌گویند که توانسته‌اند با استفاده از نمایشگر گوشی آیفون ۱۴، تصاویر هولوگرافیک واقع‌گرایانه‌ای از طریق بازتولید نوری دو لایه‌ از یک تصویر سه‌بعدی رنگی ایجاد کنند.

بر اساس مقاله‌ی منتشرشده در مجله‌ی Optics Letters، می‌توان با استفاده از نمایشگر گوشی آیفون، تصویر هولوگرافیک سه‌بعدی ایجاد کرد. تصاویر هولوگرافیک معمولاً نیازمند استفاده از لیزرهای گران‌قیمت و پیچیده هستند، بنابراین ساخت یکی از آن‌ها توسط آیفون، پیشرفت بزرگی برای کاربردهای واقعیت مجازی خواهد بود.

فیلم‌های علمی تخیلی اغلب برای نشان‌دادن آینده‌ی فناوری از تصاویر سه‌بعدی هولوگرافیک استفاده می‌کنند. بیشتر اوقات، فناوری هولوگرافیک کمی خارج از دسترس ما است، زیرا تجهیزات مورد نیاز برای ایجاد نمایشگرهای هولوگرافیک واقع‌گرایانه بسیار گران هستند؛ اما اکنون، پژوهشگران به‌وسیله‌ی صفحه‌نمایش معمولی گوشی موفق به خلق تصاویر سه‌بعدی شده‌اند.

تصویر هولوگرافیک بیرون آمده از نمایشگر

محققان در چکیده‌ی مقاله می‌گویند: «ما روش هولوگرافی تولیدشده توسط کامپیوتر (CGH) با استفاده از نور غیرهماهنگ ارسال‌شده از صفحه‌ی گوشی را پیشنهاد می‌دهیم. در این روش، ما فرض می‌کنیم که آبشاری از هولوگرام‌ها وجود دارد که هولوگرام اول، عکسی رنگی روی گوشی است. آبشار هولوگرام با حل مسئله‌ی معکوس نسبت‌ به انتشار نور نامتجانس تولید می‌شود. ما با استفاده از هولوگرام دولایه که از یک آیفون و یک مدولاتور نور فضایی تشکیل شده است، بازتولید تصویر رنگی سه بعدی را نشان می‌دهیم.»

هولوگرام روی صفحه‌نمایش آیفون با استفاده از دو لایه ایجاد می‌شود تا تصویر یک شیء سه‌بعدی را بازتولید کند. نتایج این روش تقریباً قابل مقایسه با هولوگرام تولیدشده توسط سیستم لیزری بود.

محققان لایه‌ی اول نمایشگر هولوگرافیک را توسط یک مدولاتور نوری فضایی ایجاد کردند. سپس لایه‌ی دوم توسط صفحه‌نمایش آیفون ۱۴ تشکیل شد. پژوهشگران تصاویر این دو لایه را به‌گونه‌ای هماهنگ کردند تا نمایش سه‌بعدی واقع‌گرایانه‌ای ایجاد شود که بسیار شبیه‌ به آن‌هایی است که توسط سیستم‌های لیزری ساخته می‌شوند.

این رویکرد پیچیدگی زیادی دارد و نیازمند مدل‌سازی دقیق برای ایجاد الگوریتم هماهنگ‌سازی نور صفحه‌نمایش و مدولاتور نوری فضایی است. رویکرد جدید نشان می‌دهد که می‌توانیم نمایش‌های سه‌بعدی را در سطحی مقرون‌به‌صرفه‌تر از سیستم‌های پرهزینه‌ی لیزری که قبلاً استفاده می‌شدند، ایجاد کنیم.

پژوهش مذکور به این معنا نیست که نمایش هولوگرافیک را در آینده روی گوشی‌های آیفون خواهیم دید. برای اینکه هر گوشی بتواند چنین قابلیتی داشته باشد که همه بتوانند آن را روی صفحه‌نمایشی که در دستشان است مشاهده کنند، پیشرفت‌های زیادی در فناوری باید ایجاد شود.

منبع : زومیت
مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا