کسب و کار

چرا کابینت سفید، زرد میشود؟

—————- رپرتاژ آگهی —————–

یکی از زیباترین طراحی‌های داخلی برای آشپزخانه، کابینت تک‌رنگ سفید یا مونوکروم است. کابینت‌های سفید و درخشان از جنس های‌گلاس، آشپزخانه شما را بزرگ‌تر و روشن‌تر نشان می‌دهند. اما طبیعی است که در انتخاب کابینت‌های سفید تردید داشته باشید و بخواهید بدانید که چرا کابینت سفید، زرد می‌شود؟
 

کابینت‌های سفید نیاز به مراقبت بیشتری دارند

زرد شدن کابینت‌های سفید آشپزخانه از زیبایی آنها کم می‌کند؛ اما جای نگرانی نیست. اگر از کابینت‌های آشپزخانه به خوبی نگهداری کنید می‌توانید مانع زرد شدن آنها شوید. با ما همراه باشید تا بهتر بدانید چرا کابینت سفید، زرد میشود و با نکات مهم جلوگیری از زرد شدن و رفع زردی آنها آشنا شوید.
 

چرا کابینت سفید زرد میشود؟

آشپزخانه رویایی برای بیشتر ما، آشپزخانه‌ای پر از نور و پر از عطر خوش غذاست. اما متاسفانه دو چیزی که بیش از همه کابینت‌های سفید را زرد می‌کنند نور خورشید و پخت‌پز هستند. با رعایت کردن نکات زیر می‌توانید تا حد زیادی از زرد شدن کابینت‌های سفید آشپزخانه جلوگیری کنید.
 

روشن کردن هود را فراموش نکنید

بوی خوشی که در هنگام آشپزی بلند می‌شود، همان ذرات میکروسکوپی غذاست که در هوا پخش شده است. مقدار زیادی از این ذرات بر دیوارهای آشپزخانه و کابینت‌ها می‌نشینند و به مرور به جداره‌ها، رنگ زرد چربی می‌دهند.
چرا کابینت سفید، زرد میشود ولی این اتفاق برای کابینت‌های تیره پیش نمی‌آید؟ لایه چربی بلندشده از پخت‌وپز بر روی کابینت‌های تیره هم می‌نشیند ولی کابینت‌های تیره مشکی و قهوه‌ای اصطلاحاً چرک‌تاب هستند و آلودگی‌ها روی آنها دیده نمی‌شود ولی روی کابینت‌های سفید، به چشم می‌آیند.
پس حتما قبل از شروع پخت‌وپز، هود آشپزخانه را روشن کنید تا مقداری از این ذرات را جذب کند و مانع چسبیدنشان به کابینت‌های سفید آشپزخانه شما شود.
 

 

کابینت‌های سفید را حداقل هر ماه یک بار تمیز کنید

برای پاک کردن کابینت‌های سفید تا خانه‌تکانی بهاره صبر نکنید. تا لایه چربی بر کابینت محکم نشده، آن را تمیز کنید. بهتر است هفته‌ای یک بار کابینت‌های سفید را با حوله مرطوب و ماده شوینده مناسب، پاک کنید.
سعی کنید تمام لکه‌ها مانند اثر انگشت را به خوبی پاک کنید، لکه‌ها اگر مدت زیادی بمانند ماندگار می‌شوند و پاک کردن آنها سخت‌تر خواهد بود.
کابینت‌های سفید خود را با مخلوط آب و مواد طبیعی مانند آبلیمو یا سرکه سفید بشویید
 چرا کابینت سفید، زرد میشود؟ در بسیاری از موارد به این دلیل که فراموش می‌کنیم تا بعد از هر آشپزی، کابینت‌های نزدیک اجاق گاز را تمیز کنیم. کابینت‌های سفید نزدیک به شعله گاز، نیاز به نگهداری بهتری دارند.
 

نگذارید نور مستقیم بر کابینت‌ها بتابد

تابش مستقیم آفتاب همه لوازم خانه را فرسوده می‌کند، هر چند تاثیر مخرب بیشتری بر روی سطوح سفیدرنگ دارد. اگر آشپزخانه شما پنجره دارد حتما پرده نازکی انتخاب کنید تا هم مانع از تابش مستقیم آفتاب بر کابینت‌ها شوید و هم آشپزخانه روشنی داشته باشید.
 

کدام جنس کابینت سفید، کمتر زرد می‌شود؟

چرا کابینت سفید، زرد میشود؟ در بعضی از موارد مشکل از کم‌کیفیت بودن لاک یا روکش پوشاننده کابینت‌هاست. امروزه بیشترکابینت‌ها از جنس چوب یا ام‌دی‌اف هستند که با انواع لاک رنگ‌آمیزی می‌شوند و یا در کارخانه روکش می‌شوند. بعضی از انواع کم‌کیفیت لاک و روکش باعث زرد شدن کابینت‌های سفید می‌شوند.
 

مقاومت انواع لاک‌های پوشاننده کابینت در برابر زرد شدن

رنگ‌های روغنی که به رنگ‌های آلکیدی نیز شناخته می‌شوند، رنگ زردی به خود می‌گیرند و انواع خاصی از لاک مانند انواع قدیمی که بر پایه پلی‌اورتان نیستند؛ با گذشت زمان زرد می‌شوند.
 

بعضی از لاک‌های قدیمی به راحتی زرد می‌شوند

لاک پلی‌اورتان از محصولات جدیدتر برای رنگ کردن کابینت‌های آشپزخانه است. کابینت ام‌دی‌اف خام با رنگ پلی‌اورتان، بسیار زیباست و نسبت به کابینت‌های با پوشش رنگ‌های روغنی، کمتر زرد می‌شود.
 

لاک پلی اورتان دیرتر زرد می‌شود

 

مقاومت انواع روکش‌های کابینت در برابر زرد شدن

انواع روکش‌های جدید چوب مانند های‌گلاس، پلی‌گلاس و پلی‌لاک در برابر تغییر رنگ مقاومت خوبی دارند. اما با وجود کیفیت بالای روکش‌های «گلاس» یا درخشنده، چرا کابینت سفید، زرد میشود؟
کابینت های‌گلاس، دارای روکش پلکسی‌گلاس یا PVC است که مانند شیشه می‌ماند و در مقابل خش و خط آسیب‌پذیر است. زردی کابینت هایگلاس تا حد زیادی با شستشوی مناسب از بین می‌رود.
کابینت پلی‌لاک دارای روکش PET است که آن را ضدخش می‌سازد. این کابینت در برابر انواع مواد و ابزار شوینده مقاومت بیشتری دارد و پاک کردن زردی از آن بهتر انجام می‌شود.
کابینت پلی‌گلاس دارای پرایمر با روکش پلی استر و براق‌تر و مقاومت‌تر از های‌گلاس است. کابینت پلی‌گلاس دیرتر کثیف می‌شود و به دلیل ضدخش بودن، راحت‌تر می‌شود آن را تمیزکرد.
کابینت پلی‌گلاس در برابر خش و بسیاری از پاک‌کننده‌ها مقاوم است
 

مراحل تمیز کردن کابینت سفید های گلاس
 

   – نصف لیوان پاک‌کننده چندمنظوره یا سرکه سفید را با نصف لیوان آب مخلوط کنید و در بطری اسپری بریزید.
   – اگر لکه مقاومی بر روی کابینت هایگلاس است که به راحتی پاک نمی‌شود، بهتر است از ترکیب سرکه سفید و جوش شیرین استفاده کنید.
   – محلول را روی کابینت اسپری کنید و با حوله یا اسفنج نرم به صورت دایره‌ای روی کابینت بکشید.
   – اسفنج یا حوله را بشویید و فشار دهید تا آبش خارج شود و دوباره اسپری کنید و کابینت‌ها را پاک کنید.
   – کابینت را با یک حوله یا پارچه نرم خشک کنید.
 

سخن پایانی

کیفیت کابینت و لاک پوشاننده و روکش، تاثیر مهمی در فرآیند زرد شدن دارد. با انتخاب کابینت باکیفیت و نگهداری مناسب آن می‌توانید برای چندین سال کابینت‌های زیبای خود را سفید نگه دارید. کابینت‌های سبک نئوکلاسیک با پوشش رنگ پلی یورتان سفید یکی بهترین انواع کابینت آشپزخانه هستند که به رنگ‌های مات و براق قابل اجرا هستند. برای کسب اطلاع بیشتر می‌توانید به این لینک (/کابینت-نئوکلاسیک/https://cabinetclassic.ir) مراجعه نمایید.

 

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا