موبایل

وضعیت مبهم آیفون 14 در کشور

محمدرضا عالیان با بیان اینکه اعلام شده به دلیل مدیریت منابع ارزی به واردات آیفون ۱۴ ارز اختصاص داده نمی‌شود، تصریح کرد: به نظر می‌رسد اگر امکان واردات آیفون ۱۴ فراهم شود حداقل برای چند ماه ارزبری زیادی خواهد داشت و به همین دلیل این تصمیم گرفته شده است‌.

به گفته وی هر کالایی که از طریق رویه مسافری وارد شود، اگر در گمرکات اظهار شده باشد، می‌تواند رجیستر شود، اما اگر اظهار نشده باشد، غیر قانونی است و رجیستر هم نمی‌شود. اما در حال حاضر مسئله این است که اصلاً رجیستر شدن یا نشدن آیفون ۱۴، تعیین تکلیف نشده است.

به گزارش lastech از ایسنا، سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل ادامه داد: البته اگر کالایی به صورت قانونی از رویه مسافری وارد شده باشد، اجازه استفاده تجاری ندارد و نباید خرید و فروش شود. اما در این زمینه خلاء قانونی وجود دارد. به همین دلیل پیشنهاد شد برای حداقل شش ماه امکان انتقال مالکیت کالایی که از رویه مسافری وارد شده، وجود نداشته باشد تا این مشکل حل شود.

عالیان با بیان اینکه انجمن امیدوار است وضعیت رجیستری آیفون ۱۴ به زودی تعیین تکلیف شود، تصریح کرد: اخیراً یکی از روزنامه‌ها و به دنبال آن برخی فروشندگان به نقل از من اعلام کردند آیفون ۱۴ از آذرماه رجیستر می‌شود، اما این موضوع مطرح نشده و فقط پیش‌بینی می‌شود که در آذرماه درباره رجیستر شدن یا نشدن آیفون ۱۴ ادامه وضعیت به شکل فعلی تصمیم گرفته شود.

وی در ادامه تاکید کرد که فروشندگان و مردم باید بدانند از خرید و فروش کالایی که از رجیستر شدن آن اطمینان ندارند و کد رجیستری ندارد، اجتناب کنند. با توجه به اینکه قیمت آیفون ۱۴ حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان است، خرید این موبایل فراتر از تبعات قانونی، برای خریداران و فروشندگان تبعات مالی خواهد داشت.

عالیان با بیان اینکه توصیه انجمن این است که تا زمانی که وضعیت واردات آیفون ۱۴ مشخص نشده، خرید و فروش این کالا انجام نشود، تصریح کرد: تاکنون حتی یک آیفون ۱۴ در ایران رجیستر نشده است. بر اساس اطلاعاتی که اصناف ارائه می‌کنند، تخمین زده می‌شود حدود ۲۵ هزار آیفون ۱۴ در کشور وجود داشته باشد.
سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی یک ماه پیش هم گفته بود که موبایل‌های آیفون ۱۴ که در حال حاضر در بازار هستند به صورت قاچاق یا از طریق رویه مسافری به کشور وارد شده و رجیستر نشده و وضعیت رجیستر شدن یا نشدن آن هم مشخص نیست.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا