تکنولوژی

تصویر روز ناسا: سونامی خورشیدی به اندازه زمین!

معمولا روی زمین سونامی‌هایی به این بزرگی رخ نمی‌دهد، اما در سال ۲۰۰۶ میلادی/۱۳۸۵ خورشیدی، فلر خورشیدی بزرگی که از یک لکه خورشیدی به اندازه زمین به وجود آمد، یک موج ضربه‌ای ایجاد کرد و سونامی بزرگی روی خورشید اتفاق افتاد.

تصویر امروز ناسا با نمونه اولیه شبکه اپتیکی خورشیدی (OSPAN) در نیومکزیکو در ۱۵ آذر ۱۳۸۵ ثبت شد که حرکت این موج ضربه‌ای از ناحیه فعال AR 10930 خورشید را نشان می‌دهد. این موج ضربه‌ای که به نام موج مورتون (Moreton wave) در بین پژوهشگران شناخته می‌شود، با گاز فشرده و داغ هیدروژن در فوتوسفر خورشید به وجود آمده و در لبه‌های موج درخشش لحظه‌ای ایجاد کرده است.

بزرگی سونامی خورشیدی

این موج به قدری پرانرژی بود که با سرعت یک میلیون کیلومتر بر ساعت در سراسر خورشید حرکت کرد و دو رشته گازی سرد را در سوی دیگر خورشید از بین برد. چنین انفجارهایی بسیار نادر هستند و به طور معمول رخ نمی‌دهند، اما زمانی که اتفاق بیفتند، بسیار پرانرژی هستند و در چند دقیقه روی سطح خورشید تغییرات قابل توجهی ایجاد می‌کنند.

مشاهده چنین انفجارهایی برای رصدخانه‌های زمینی معمولا ممکن نیست، با این حال این انفجار به قدری قدرتمند بود که این رصدخانه توانست آن را ثبت کند. امروزه این انفجارها را می‌بینیم که در مینیمم فعالیت‌های خورشیدی رخ می‌دهند،. تا چند سال آینده که به این فعالیت‌ها به بیشترین حد خود برسند، شاهد انفجارهای حیرت‌انگیز بیشتری خواهیم بود.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا