رمز ارز

مرورگر وب ۳ چیست و چگونه کار می‌کند؟

زمان مطالعه: 7 دقیقه

مرورگر وب ۳ یکی از جدیدترین پدیده‌ها در حوزه اینترنت غیرمتمرکز و بلاکچین است. اگر بخواهیم تعریف ساده‌‌ای از مرورگر web3 داشته باشیم، باید بگوییم این نرم‌افزار بستری غیرمتمرکز، امن و بدون واسطه برای دسترسی به دنیای وب است. البته استفاده از این مرورگرها چالش‌هایی هم دارد. در ادامه با بهترین مرورگرهای وب ۳ و ویژگی‌های آنها آشنا خواهیم شد.

چرا به مرورگر web3 نیاز داریم؟

مرورگرهای وب ۳ به کاربران امکان دسترسی به اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApps)، مبادله رمزارزها و گشت‌وگذار در دنیای وب غیرمتمرکز را با حفظ حریم خصوصی و همچنین امنیت بیشتر می‌دهند.

دریافت ۳۰,۰۰۰ شیبا رایگان
فقط با ثبت نام در صرافی ارز پلاس ۳۰,۰۰۰ شیبا هدیه بگیر!
دریافت جایزه

یک برنامه نرم‌افزاری که با نام وب سرویس (web service) شناخته می‌شود، امکان ارتباط کامپیوترها با یکدیگر را به کمک اینترنت فراهم می‌کند. وب سرویس‌ها فناوری جدیدی محسوب نمی‌شوند و معمولاً در قالب رابط برنامه‌نویسی (API) در دسترس کاربران قرار می‌گیرند. برای مثال کاربران صفحات وب را با استفاده از مرورگرها بررسی می‌کنند و به کمک لینک‌ها به صفحات دیگر می‌روند. تیم برنرز لی (Tim Berners-Lee) در سال ۱۹۸۹ وب را اختراع کرد.مرورگر web3

عبارت وب ۳ برای توصیف تحولات متعدد در تعامل و نحوه استفاده کاربران، به کار گرفته می‌شود. استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی، ایجاد بسترها و مکان‌های مجازی، ارائه پلتفرم‌های غیرمتمرکز و … از جمله نوآوری‌های وب ۳ است. مرورگر وب ۳ بخشی از این دنیای جدید خواهد بود. یک مرورگر web3 کاربران را با دنیای جدیدی از برنامه‌های غیرمتمرکز و پروژه‌های اقتصاد دیجیتال آشنا می‌کند.

مرورگر وب ۳ چیست؟

مرورگر web3 به کاربران کمک می‌کند با برنامه‌های توسعه‌یافته بر اساس فناوری بلاکچین تعامل داشته باشند. فناوری‌های وب ۳ مانند دفتر کل توزیع شده، هوش مصنوعی، متاورس و … با هدف ایجاد نسل جدید اینترنت ابداع شده‌اند.

از مهم‌ترین ویژگی‌های مرورگر وب ۳ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تغییر‌ناپذیری و مقاوم بودن در مقابل دستکاری داده‌ها
  • افزایش شفافیت و امنیت
  • عملکرد سریع‌تر
  • ناشناس بودن و محرمانگی اطلاعات کاربر
  • ادغام ولت‌های رمزارزی با شبکه‌های مختلف بلاکچین
  • کنترل کامل بر محتوای دریافتی

علاوه بر این، موتورهای جست‌وجو می‌توانند داده‌های مختلف را به طور خودکار در web3 پیدا کنند و نتایج دقیق‌تری را به کاربران نمایش دهند.

مرورگرهای وب ۳ چگونه کار می‌کنند؟

دسترسی به برنامه‌های غیرمتمرکز از طریق مرورگرهای وب ۳ امکان‌پذیر است. به کمک فناوری‌های رمزنگاری و بلاکچین، مرورگر وب ۳ کنترل کامل امور را به کاربران می‌سپارد و نهادها و سازمان‌های واسطه از بین خواهند رفت. همچنین کاربران در ازای دیدن محتوای تبلیغاتی در مرورگرهای web3 پاداش دریافت می‌کنند.

مرورگر وب ۳ به کاربر اجازه می‌دهد مالکیت داده‌های خود را حفظ کند و به منظور کسب درآمد، آنها را به اشتراک بگذارد. کروم یا دیگر نرم‌افزارهای مشابه، مرورگر وب ۲ محسوب می‌شوند؛ زیرا داده‌های کاربران را ذخیره و از آنها استفاده می‌کنند. البته با نصب کیف پول‌هایی مثل متامسک (MetaMask) می‌توان از طریق کروم هم به برنامه‌های web3 دسترسی داشت.

چگونه از مرورگرهای web3 استفاده کنیم؟

کیف پول‌های web3 را می‌توان در مرورگرهای رایج نیز نصب کرد و با استفاده از آن به DApps دسترسی داشت. بدین ترتیب دسترسی‌ها به صورت غیرمتمرکز برقرار خواهد شد و مدیریت دارایی‌ها بدون واسطه قابل انجام است. در این حالت دیگر نیازی هم به انجام فرآیند احراز هویت (KYC) نیست. البته باید دقت داشت که مدیریت غیرمتمرکز دارایی‌ها چالش‌هایی نیز دارد. برای مثال اگر کلید خصوصی یا عبارت Seed را گم کنید، احتمالاً شانسی برای بازیابی دارایی‌های خود نخواهید داشت.

بهترین مرورگرهای غیرمتمرکز وب ۳

در ادامه با بهترین و معروف‌ترین مرورگرهای وب ۳ آشنا خواهیم شد.

مرورگر اپرا وب ۳ (Opera web3)

کاربران رمزارزها و توسعه‌دهندگان بلاکچین می‌توانند از مرورگر وب ۳ اپرا (Opera) استفاده کنند. جلوگیری از فیشینگ، کلیپ بورد ایمن، بررسی آدرس‌های مخرب، پشتیبانی از کیف پول‌های رمزارزی چندگانه  و … از جمله مزایای این مرورگر web3 است.مرورگر وب 3

امکان مبادله و ذخیره توکن‌های توسعه‌یافته با استانداردهای ERC-20 و ERC-721 توسط کیف پول رمزارز داخلی مرورگر اپرا وجود دارد. علاوه بر این، چندین شبکه سازگار با ماشین مجازی اتریوم (EVM) دیگر نیز در مرورگر Opera web3 پشتیبانی می‌شوند. همکاری‌های متعدد با اکوسیستم‌های سولانا (Solana) و پالیگان (Polygon) دیگر مزیت این مرورگر است.

دسترسی سریع به واتس‌اپ، تلگرام، دیسکورد، توییتر و سایر شبکه‌های اجتماعی از طریق نوار آدرس مرورگر اپرا وب ۳ امکان‌پذیر است. افرادی که به شرکت در رویدادهای ایردراپ علاقه دارند، می‌توانند با استفاده از برنامه Crypto Corner شانس خود را برای کسب درآمدهای رمزارزی امتحان کنند. برای استفاده از اپرا وب ۳، ابتدا باید مرورگر Opera Crypto را نصب کنید. این مرورگر قابل نصب روی سیستم‌عامل‌های اندروید، ویندوز و iOS است.

مرورگر پوما (Puma)

یوری دیبسکی (Yuriy Dybskiy)، توسعه‌دهنده‌ای اوکراینی-کانادایی است که مرورگر پوما (Puma) را در ژانویه ۲۰۱۹ عرضه کرد. این مرورگر وب ۳ دسترسی به سرویس‌های زیر را فراهم می‌کند:

  • Ethereum Name Service (ENS)
  • Handshake (HNS) domains
  • InterPlanetaryFileSystem (IPFS)

به علاوه در این مرورگر امکان پرداخت هزینه‌های تولید و انتشار محتوا به صورت یکپارچه وجود دارد. بازی از طریق پلتفرم Coil دیگر ویژگی مرورگر پوما است. این مرورگر پلتفرمی برای کسب درآمد از طریق محتوا است که به صورت غیرمتمرکز روابط اقتصادی بین تولیدکننده و استفاده‌کننده از محتوا را مدیریت می‌کند.

مرورگر بریو (Brave)

بریو (Brave) یکی از معروف‌ترین مرورگرهای وب ۳ محسوب می‌شود که به صورت متن‌باز توسعه یافته است. تماس‌های ویدیویی و پلی‌لیست‌های پخش رایگان، فید خبری شخصی‌سازی‌شده و … از جمله مزیت‌های این مرورگر وب ۳ است. بریو فرآیندهای دقیقی برای جلوگیری از تبلیغات مزاحمت‌آمیز طراحی کرده است که سبب می‌شود کاربران از وب‌گردی لذت بیشتری ببرند. تیم توسعه Brave یک گالری توکن غیرقابل تعویض را نیز توسعه داده است که رابطی جذاب، آسان و کارآمد برای مدیریت توکن‌های NFT دارد.مرورگر وب 3

توکن BAT رمزارز بومی مرورگر Brave محسوب می‌شود که از آن برای مدیریت اکوسیستم اقتصادی این پروژه و ارسال پاداش تولیدکنندگان محتوا استفاده می‌شود. از دیگر ویژگی‌های خاص این مرورگر web3 نیز می‌توان به ترکیب عملکرد IPFS برای ذخیره‌سازی غیرمتمرکز اطلاعات اشاره کرد.

مرورگر بیکر (Beaker)

مرورگر بیکر (Beaker) یکی دیگر از پروژه‌های پرطرفدار در حوزه وب ۳ است. این مرورگر از تکنولوژی Hyperdrives استفاده می‌کند. با استفاده از این فناوری، تنها کسانی که لینک Hyperdrive را در اختیار دارند می‌توانند به وب‌سایت نیز دسترسی داشته باشند. مخفی کردن سورس کدها، نمایش سایت در قالب GitHub، ارائه API برای ایجاد برنامه‌های بدون میزبان و … از ویژگی‌های مهم این مرورگر web3 است.

مرورگر اوسیریس (Osiris)

اوسیریس (Osiris) آخرین مرورگر وب ۳ است که در این مقاله به بررسی آن می‌پردازیم. هدف این مرورگر از بین بردن ساختارهای سانسور، الگوهای تجاری‌ ناعادلانه و انحصار اطلاعاتی است. این مرورگر به صورت پیش‌فرض تمام تبلیغات و برنامه‌های ردیابی را غیرفعال می‌کند. ادعای تیم توسعه Osiris این است که پروژه آنها بدون نمایش تبلیغات نیز پایدار خواهد بود. تنظیم دستی و دقیق تعداد تبلیغات و حریم خصوصی و همچنین پشتیبانی از کیف پول چندگانه Metawallet از دیگر ویژگی‌های خاص مرورگر Osiris است.

آینده مرورگرهای وب ۳

پلتفرم‌های وب مدت‌ها است که با چالش‌های تبلیغاتی، درآمدی و حریم خصوصی درگیر هستند. وب ۳ می‌خواهد دسترسی موتورهای جست‌وجو به اطلاعات کاربران را نیز قطع کند. هدف از این کار، از بین بردن اکوسیستم اقتصادی فعلی است که اجازه دسترسی به اطلاعات و درآمدزایی از تبلیغات را به غول‌های تکنولوژی می‌دهد. از طرفی web3 می‌خواهد درآمد واقعی به جیب تولیدکنندگان محتوا، گیمرها، هنرمندان و توسعه‌دهندگان واریز شود. برنامه‌های غیرمتمرکز نیز بر همین اساس توسعه یافته‌اند و مرورگر وب ۳ دریچه‌ای برای دسترسی به این برنامه‌ها خواهد بود. مزیت‌های مختلف سبب شده که حوزه web3 به بستری جذاب برای فعالان حوزه تکنولوژی و تولیدکنندگان محتوا تبدیل شود. مرورگر وب ۳ نیز به عنوان بخش مهمی از این حوزه می‌تواند سرنوشت درخشانی در سال‌های آتی داشته باشد.

خلاصه مطلب

مرورگر وب ۳ بستری غیرمتمرکز برای وب‌گردی و دسترسی به DApps‌ها است. این مرورگرها احتمالاً در آینده‌ای نزدیک جایگزین کروم، فایرفاکس و سایر بسترهای متمرکز شوند. هدف از توسعه مرورگرهای وب ۳ مبارزه با اکوسیستم‌های اقتصادی و تبلیغاتی بزرگی است که توسط غول‌های تکنولوژی ایجاد شده‌اند و بخش قابل‌توجهی از درآمدهای تولید و نمایش محتوا را به خود اختصاص می‌دهند. شاید در آینده‌ای نزدیک تغییرات بنیادینی در دنیای تکنولوژی رخ دهد؛ تغییراتی که ممکن است شرکت‌های بزرگی مثل گوگل را نیز بترساند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا