تکنولوژی

فضاپیمای وویجر 1 ناسا در حال ارسال اطلاعات عجیب از آنسوی منظومه شمسی است

ناسا می‌گوید کاوشگر وویجر 1 که 45 سال پیش به فضا فرستاده شد، هنوز کار می‌کند اما احتمالا برخی از ابزارهای آن دچار مشکل شده است. دانشمندان می‌گویند این کاوشگر اخیرا درباره موقعیت مکانی خود سردرگم شده اما هشداری صادر نکرده یا وارد حالت Safe Mode نشده است.

«سوزان داد»، مدیر پروژه وویجر 1 و برادرش، وویجر 2 از آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا در بیانیه‌ای در این باره گفت: «معمایی مثل این برای این مرحله از ماموریت وویجر عادی است. حدود 45 سال از عمر این دو فضاپیما می‌گذرد که بسیار بیشتر از انتظارات اولیه مدیران این پروژه محسوب می‌شود. به‌علاوه، ما وارد فضای میان‌ستاره‌ای شده‌ایم که محیطی پر از تشعشع است و هیچ فضاپیمایی قبلا به آن‌جا نرفته بود.»

وویجر 1

وویجر 1 احتمالا در فاصله‌سنجی مشکل دارد

این خطا احتمالا مربوط به سیستم کنترل و اصلاح وضعیت (AACS) وویجر 1 است که فضاپیما و آنتن آن را در جهت مناسب نگه می‌دارد. البته خود AACS به نظر درست کار می‌کند چون فضاپیما دستورات را می‌گیرد و داده‌های علمی را با همان قدرت سیگنال گذشته به زمین برمی‌گرداند. ولی در خصوص فاصله‌سنجی دچار مشکل شده است.

در بیانیه ناسا اطلاعاتی درباره زمان آغاز مشکل ارائه نشده است. این سازمان می‌گوید تیم وویجر به بررسی مسئله و تلاش برای اصلاح یا کنار آمدن با این خطا ادامه می‌دهد. ولی این فرآیند آهسته پیش خواهد رفت، چرا که ارسال هر سیگنال به وویجر 1 در فاصله 23.3 میلیارد کیلومتری زمین 20 ساعت و 33 دقیقه طول می‌کشد و همین مقدار زمان لازم است تا پاسخ وویجر دوباره به دست ناسا برسد.

سازمان فضایی آمریکا می‌گوید کاوشگر وویجر 2 فعلا بدون مشکل در حال فعالیت است. با این حال، انرژی باقی مانده برای هر دو کاوشگر رو به اتمام است و به همین خاطر مهندسان برخی از ابزارها را خاموش کرده‌اند. پیش‌بینی می‌شود که کاوشگران وویجر حداقل تا سال 2025 زنده باقی بمانند.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا