تجارت الكترونيك

رکورد شکنی آمازون هنگام سقوط فیس بوک

—————- رپرتاژ آگهی —————–

یک روز پس از این که شرکت مادر فیس بوک با بزرگترین ریزش یک روزه ارزش بازار در تاریخ خود روبرو شد، آمازون بزرگترین رشد یک روزه ارزش بازار خود را به ثبت رساند.
 
رکوردشکنی آمازون با رشد ۱۹۰ میلیارد دلاری ارزش بازار
به گزارش ایسنا، ارزش سهام فروشگاه اینترنتی آمازون به دنبال انتشار گزارش عملکرد سه ماهه بهتر از حد مطلوب این شرکت، روز جمعه ۱۳.۵ درصد رشد کرد و ارزش بازار آمازون تا پایان وقت معاملات حدود ۱۹۰ میلیارد دلار افزایش یافت.
 
آمازون با رشد ۱۹۰ میلیارد دلاری ارزش بازار خود در یک روز، رکورد قبلی که متعلق به اپل با رشد ۱۸۱ میلیارد دلار در ۲۸ ژانویه بود را شکست. رکوردشکنی سازنده آیفون هم پس از انتشار گزارش عملکرد مالی سه ماهه فراتر از حد انتظارات بازار روی داده بود. ارزش بازار آمازون اکنون حدود ۱.۶ تریلیون دلار است.
 
بزرگترین فروشگاه اینترنتی جهان روز پنج شنبه گزارش مالی سه ماهه چهارم را منتشر کرد که بهتر از حد مطلوب بود و اعلام کرد قیمت اشتراک سالانه سرویس پرایم در آمریکا را به میزان ۱۷ درصد افزایش داده است. سود سه ماهه چهارم آمازون با کمک سرمایه گذاری در شرکت خودروی برقی ریویان و افزایش قیمت سالانه اشتراک پرایم در آمریکا افزایش یافت.
 
ثروت جف بزوس تحت تاثیر درآمدهای بهتر از حد انتظار آمازون و رشد ارزش سهام این شرکت، ۲۰ میلیارد دلار افزایش یافت. بزوس موسس و رئیس هیات مدیره آمازون در حدود ۹.۹ درصد از این شرکت خرده فروشی آنلاین سهم دارد. طبق آمار فوربس، بزوس سومین ثروتمند بزرگ دنیاست. آمازون در بسیاری از کشورها فروش آنلاین دارد. حتی در ترکیه و ایرانیها نیز برخی خرید های خود را در هنکام سفر با تور ترکیه سفر باتو از آمازون می خرند.
 
جهش یکباره ارزش سهام آمازون یک روز پس از ریزش بیش از ۲۰۰ میلیارد دلاری ارزش بازار مِتا پلتفرمز روی داد که بزرگترین ریزش یک روزه برای یک شرکت آمریکایی بود. مارک زاکربرگ در ریزش کم سابقه ای که ارزش سهام شرکت مِتا پلتفرمز در روز پنج شنبه داشت، ۲۹ میلیارد دلار از دست داد. طبق برآورد فوربس، این ریزش سهام ارزش ثروت مارک زاکربرگ، موسس و مدیرعامل این شرکت را به ۸۵ میلیارد دلار کاهش داد. زاکربرگ حدود ۱۲.۸ درصد در این شرکت که سابق بر این با نام فیس بوک شناخته می شد، سهم دارد. ارزش سهام شرکت مِتا پلتفرمز (شرکت مادر فیس بوک) روز جمعه ۰.۳ درصد کاهش یافت و ارزش بازار این شرکت را به حدود ۶۶۰ میلیارد دلار رساند.
 
سرمایه گذاران کوچک از صعود سهام آمازون برای سودگیری استفاده کردند. آمار وب سایت فیدلیتی نشان داد آمازون پرمبادله ترین سهام در میان مشتریان فیدلیتی در روز جمعه بود و سفارشهای فروش دو برابر سفارشهای خرید بود.
 
طبق آمار رفینیتیو، اپل، مایکروسافت و آلفابت (شرکت مادر گوگل) ارزشمندترین شرکتهای وال استریت مانده اند و ارزش بازار آنها به ترتیب ۲.۸ تریلیون دلار، ۲.۳ تریلیون دلار و ۱.۹ تریلیون دلار است.
 
بر اساس گزارش رویترز، قیمت سهام آمازون حدود ۱۵ درصد پایینتر از رکورد بالای ۳۷۳۱ دلار در ژوییه مانده است.

ارزش سهام پلتفرم متا ۲۵۱ میلیارد دلار سقوط کرد
سقوط یک روزه ارزش سهام پلتفرم «متا» به عنوان بدترین سقوط ارزش سهام در تاریخ به ثبت رسید. ارزش سهام این پلتفرم که شرکت مادر فیسبوک است، در روز پنجشنبه به دلیل نتایج بسیار ضعیف در کسب سود مالی، ۲۶% سقوط کرد و ۲۵۱.۳ میلیارد دلار از ارزش سهام این پلتفرم در بازار کاسته شد.
 
به گزارش روز شنبه گروه علم و آموزش ایرنا از پایگاه خبری سی‌نت، این بزرگترین سقوط ارزش سهام در بین شرکت‌های آمریکایی محسوب می‌شود.
به اعتقاد تحلیلگران، علت سقوط ارزش این سهام، ورود رقبای جدی به بازار در کنار این واقعیت است که عملکرد متا در سوددهی بسیار پایین تر از حد انتظار بوده است.
 
بر اساس اخبار ،ابعاد فروپاشی فیسبوک نشان می‌دهد که شرکت‌های فناوری تا چه میزان رشد کرده و به غول‌هایی با قدرت بی‌سابقه در بازار تبدیل شده‌اند و البته پیامدهای ناگوار ورشکستگی احتمالی این غول‌ها را خاطرنشان می‌کند.
البته این اولین بار نیست که سهام متا سقوط قابل توجهی دارد. در سال ۲۰۱۸ میلادی نیز در پی کاهش رشد کاربران فیسبوک، ارزش سهام آن به میزان ۱۹% کاهش یافت که حدود ۱۲۰ میلیارد دلار از دارایی سهامداران این شرکت را به باد داد. در آن زمان این رخداد، رکورد بزرگترین سقوط آزاد ارزش سهام یک شرکت در یک روز را به خود اختصاص داده بود.
 
پلتفرم متا که با نام تجاری متا شناخته می‌شود؛ یک هلدینگ فناوری آمریکایی است که تا قبل از سال ۲۰۰۴ میلادی با عنوان شرکت فیسبوک شناخته می‌شد و فعالیت می‌کرد. متا در حال حاضر برنامه های متعددی از جمله چهار پلتفرم پرطرفدار شامل اینستاگرام، واتس‌اپ، فیسبوک و پیام‌رسان فیسبوک را تحت مالکیت دارد و مجموع کاربران آن در جهان به بیش از ۲.۸ میلیارد نفر می‌رسد.
 

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا