شبكه اجتماعی

مراقب نرم‌افزارهای سرقت اطلاعات در قالب اپ‌های سرگرم کننده باشید

متا مالک فیس‌بوک به یک میلیون کاربر این شبکه اجتماعی هشدار داده که اطلاعات حساب آنها ممکن است از طریق برنامه‌های ثالث موجود در فروشگاه‌های اپل یا گوگل در معرض خطر قرار گرفته باشد. محققان امنیتی این شرکت در یک گزارش جدید، اعلام کردند در سال گذشته بیش از ۴۰۰ برنامه کلاهبرداری را شناسایی کرده‌اند که برای ربودن کلمات عبور حساب‌های کاربری فیس‌بوک طراحی شده‌اند.

به گزارش lastech از مهر، فیس‌بوک هشدار داده است که برنامه‌های مذکور به عنوان سرویس‌های «سرگرم کننده یا مفید» مانند ویرایشگرهای عکس، برنامه‌های دوربین، خدمات VPN، برنامه‌های فال و ابزارهای بررسی تناسب اندام عرضه شده‌اند. این برنامه‌ها اغلب از کاربران می‌خواهند قبل از دسترسی به خدمات وعده داده شده، «با اطلاعات حساب خود در فیس‌بوک وارد محیط آن برنامه شوند». اما این اقدام صرفاً روشی برای سرقت اطلاعات حساب کاربران فیس‌بوک است. دیوید آگرانوویچ، مدیر مقابله با تهدیدات متا، خاطرنشان کرد که بسیاری از برنامه‌هایی که متا شناسایی کرده بود در عمل کار نمی‌کردند.

آگرانوویچ طی یک جلسه توجیهی با خبرنگاران گفت: «بسیاری از این برنامه‌ها قبل از ورود به سیستم، عملکرد ناچیزی داشتند، و اکثر آنها حتی پس از ورود به سیستم با اطلاعات کاربری فیس‌بوک، هیچ کارکردی نداشتند».

متا برنامه‌های مخرب مذکور را هم در پلی استور گوگل و هم در اپ استور اپل پیدا کرد و البته اکثریت قریب به اتفاق یادشده برنامه‌های اندرویدی بودند.

آگرانوویچ گفت متا یافته‌های خود را با اپل و گوگل به اشتراک گذاشته و آنها این برنامه‌ها را پاک کرده‌اند. در همین حال، فیس‌بوک هشدارهایی را به یک میلیون نفر که ممکن است از این برنامه‌ها استفاده کرده باشند، ارسال می‌کند. در این اعلان‌ها به کاربران اطلاع داده می‌شود که ممکن است اطلاعات حسابشان توسط یک برنامه در معرض خطر قرار گرفته باشد – نامی از برنامه‌ها برده نمی‌شود – و توصیه می‌شود افراد رمز عبور خود را بازنشانی کنند.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا