بازی

مارول و ۱۰ شکست بزرگ در سینما

مارول و ۱۰ شکست بزرگ در سینما

دنیای سینمایی مارول با شکست میانه خوبی ندارد. شاید به خاطر همین اکثر فیلم‌هایشان از فرمول‌های مشخص و ماشینی پیروی می‌کند که برای برخی از سینما دوستان خسته کننده است. آخرین فیلم این دنیای سینمایی، Doctor Strange in the Multiverse of Madness امتیاز ۷۵٪ را در راتن تومیتوز به دست آورد. این امتیاز با امتیازهای بالای سایر فیلم‌های مارول هم‌خوانی ندارد. البته اگر ده سال گذشته را ملاک قرار دهیم، امتیاز فیلم دکتر استرنج ۲ خیلی هم خوب به نظر خواهد رسید.

اکثر فیلم‌هایی که در ده سال گذشته امتیاز راتن تومیتوز گرفتند محصولات کمپانی سونی و فاکس بودند. با این وجود، این شخصیت‌ها، همه در دنیای چندجهانی مارول حضور دارند و بخشی از آن هستند.

از فیلم‌های پرفروش مثل Venom تا فیلم‌هایی با خسارت‌های عظیم، مثل Dark Phoenix، نگاهی داریم به بدترین فیلم‌های دنیای سینمایی مارول از نظر منتقدان.

۱۰. Venom: Let There Be Carnage (2021) – 59%

Venom: Let There be Carnage

با اینکه Venom: Let There be Carnage از فیلم اول بازخورد بهتری دریافت کرد، اما روند بیش از حد سریع داستان، مورد انتقاد قرار گرفت. ادی و ونوم به صورت تصادفی سیمبیوت کارنیج را درست می‌کنند. میزبان این سیمبیوت کلیتوس کسیدی است. حالا این ابرشرور جدید قصد دارد به زندگی ادی و ونوم پایان دهد.

دو شخصیت اصلی داستان و رابطه ناکارآمد بین آن‌ها مورد استقبال منتقدین قرار گرفت. نکات منفی فیلم به عدم شخصیت پردازی درست برای کاراکترهای مکمل و همینطور سیمبیوت کارنیج بود. کارنیج در فیلم ابرشروری است که بدون هیچ دلیل و توضیحی فقط و فقط شخصیتی شیطانی دارد.

۹. The Amazing Spider-Man 2 (2014) – 52%

The Amazing Spider-Man 2 (2014)

با بازبینی دوباره Amazing Spider-Man 2 می‌توانیم دلایل زیادی بیاوریم که این فیلم آن قدرها هم که به آن ایراد گرفتند بد نبود. اما در زمان اکران، استقبال منتقدین از این فیلم اصلاً گرم نبود. فیلم به دلیل داشتن تعداد بیش از حد ابرشرورها و تلاشش برای ساخت دنیای سینمایی، مورد انتقاد قرار گرفت. از این موضوع که شخصیت الکترو از تهدیدی جدی به ابرشروری نه چندان قدرتمند تبدیل شده بود نیز انتقاد شد.

البته بازی اندرو گارفیلد و اما استون و همچنین داستان عاشقانه بین آن‌ها مورد استقبال قرار گرفت و به عنوان قوی‌ترین بخش فیلم عنوان شد. اما در نهایت نکات منفی از نکات مثبت فیلم بیشتر به نظر می‌رسید چرا که روایت بیش از حد پیچیده بیماری هری آزبورن و تبدیل ناگهانی او به گرین گابلین اصلاً با داستان جور در نمی‌آمد.

۸. X-Men: Apocalypse (2016) – 47%

X-Men: Apocalypse (2016)

تقابل با امتیاز فیلمی مثل X-Men: Days of Future Past همیشه کار سختی خواهد بود. دنباله این فیلم مورد انتقاد قرار گرفت چرا که تلاش کرد داستان معمولی بین خیر و شر را بیشتر از آن چیزی که واقعاً هست نشان دهد. منتقدین همچنین به ابرشرور این فیلم علاقه چندانی نداشتند و از نظرشان Apocalypse هیچ شخصیتی نداشت.

بعضی حس کردند روابط بین بازیگران جوان فیلم به خوبی در فیلم به تصویر کشیده نشد و از شخصیت‌های اصلی، یعنی پرفسور اکس و مگنیتو به اندازه استفاده نشد. به نکات مثبت فیلم نیز اشاره شد، مثل سکانس‌های اکشن موفق و شخصیت کوئیک‌سیلور با بازی ایوان پیترز. در واقع بزرگترین مشکل منتقدین با فیلم پتانسیل بالایی بود که سازندگان در روایتش عاجز بودند.

۷. Eternals (2021) – 47%

Eternals

چند سالی به نظر می‌رسید دنیای سینمایی مارول شکست ناپذیر شده است تا اینکه نقدهای فیلم Eternals منتشر شد. منتقدین احساس می‌کردند که Eternals باید روی نکات بسیاری کار کند تا حضور شخصیت‌ها در آینده این دنیای سینمایی را توجیه کند. به نظر منتقدین داستانی راجع به زندگی اترنالز (نژاد بیگانه جاودانه) که سال‌هاست فقط و فقط به عنوان انسان‌های معمولی زندگی می‌کنند با عقل جور در نمی‌آید.

بیشتر از هرچیزی تعداد زیاد شخصیت‌های این نژاد جاودانه در فیلم مورد انتفاد قرار گرفت. بیشتر فیلم به گفت و گوی این شخصیت‌ها راجع به گذشته‌شان اختصاص یافت. از آن جایی که بینندگان هیچ چیزی راجع به این شخصیت‌ها و زندگی گذشته آن‌ها نمی‌دانستند، بنابراین این توضیحات اثر خاصی روی آن‌ها نگذاشت و باعث نشد به شخصیت‌ها علاقه‌مند شوند.

۶. The New Mutants (2020) – 36%

The New Mutants (2020)

مشخص نبود آیا فیلمی در ژانر وحشت بتواند در سری فیلم‌های X-Men موفقیتی کسب کند و The New Mutants قربانی این اشتباه شد. ایده اولیه جالب است: شخصیت‌هایی پر قدرت که نمی‌دانند چطور از قدرت‌هایشان استفاده کنند، باید از جایی که در آن حبس شدند فرار کنند. اما ایده مورد نظر به درستی به تصویر کشیده نشد. چون هیچ یک از این قهرمانان شخصیت‌های جذابی نداشتند.

شخصیت پردازی کاراکتر‌های داستان و عدم تطبیق مشکلات درونی آن‌ها با تم وحشت فیلم، یکی از اصلی‌ترین مشکلات محسوب می‌شد. مشکلات کثیر فیلم The New Mutants در محصول نهایی عیان بود، چرا که صحنه‌های در فیلم وجود داشت که به هیچ عنوان به هدف نهایی فیلم مربوط نبود.

۵. Venom (2018) – 30%

Venom 2020

دنیای مرد-عنکبوتی سونی با فیلم Venom آغاز به کار کرد که با موفقیت عظیمی در گیشه همراه بود (۸۵۶ میلیون دلار). تا جایی که داستان مدنظر بود، چند نکته برای تماشاگران رضایت بخش نبود: ۱. سیمبیوت ونوم به راحتی با ادی براک پیوند خورد، ۲. بدون هیچ مشکلی تصمیم گرفت تمامی هم نوعان خود را بفروشد و ۳. علیه هدف‌های آن‌ها مبنی بر تغذیه روی انسان‌ها عمل کند.

انتقادهای مثبت روی بازی تام هاردی به عنوان مردی بسیار سردرگم، کلافه و مضطرب متمرکز بود. داستان بسیار ساده فیلم منتقدین را ناامید کرد چرا که آن‌ها به داستان‌های پیچیده‌تری از دنیای سینمایی مارول دیزنی عادت داشتند و انتظار آن‌ها از ونوم چیزی شبیه به آن فیلم‌ها بود.

۴. X-Men: Dark Phoenix (2019) – 22%

X-Men: Dark Phoenix (2019)

این فیلم از سری فیلم‌های X-Men واقعاً فاجعه‌ای است تکرار نشدنی. سایمون کینبرگ، کارگردان فیلم، قبل از اکران فیلم قول‌های فراوانی به تماشاگران داده بود اما در این فیلم تقریباً هیچ خبری از سرگذشت‌نامه دارک فینکس نبود. داستان اصلی فیلم Dark Phoenix به این شکل است که شخصیت‌ها از جین گری می‌خواهند قدرت عظیمش را مهار کند و جین گری در نهایت به آن‌ها حمله می‌کند. همین.

این داستان بارها و بارها در فیلم با شخصیت‌های مختلف تکرار می‌شود و جین هم به آن‌ها حمله می‌کند. منتقدین به فیلم نمره‌های پایینی دادند که کاملاً منطقی است. Dark Phoenix پایان ناراحت کننده‌ای برای سری فیلم‌های X-Men بود. این فیلم حتی از فاجعه X-Men: The Last Stand که باز هم راجع به سرگذشت‌نامه دارک فینکس بود، بدتر ظاهر شد.

۳. Ghost Rider: Spirit Of Vengeance (2012) – 18%

Ghost Rider: Spirit Of Vengeance (2012)

نیکلاس کیج قدرتی بی‌نظیر در کشاندن تماشاگران به سینماها دارد. مهم نیست منتقدین چه بگویند، طرفداران او برای دیدن فیلم‌هایش خواهند آمد. داستان فیلم جانی بلیز را به تصویر می‌کشد. او باید کودکی را که در حیله‌ای شیطانی گیر افتاده نجات دهد.

فیلم تلاش داشت بر خلاف حضور ترسناک جانی بلیز، اتمسفری جالب و حتی مسخره ارائه دهد و صرفا در ارائه مسخره بودن موفق بود !

۲. Morbius (2022) – 16%

Morbius

Morbius آخرین فیلم ابرقهرمانی است که مورد غضب منتقدین قرار گرفت. آن‌ها نحوه روایت غیرمنطقی داستان شخصیت اصلی فیلم و برادرش را زیر سوال بردند. این دو برای فرار از بیماری غیرقابل درمان، خود را به خون‌آشام تبدیل می‌کنند. علاوه بر این، تلاش‌های فیلم Morbius برای ترسناک بودن به هیچ عنوان موفق نبود.

اگر فیلم حالتی کمدی مثل ونوم داشت شاید عاقبت بهتری پیدا می‌کرد، چون روایت خشک و خالی Morbius فیلم را کسل کننده کرده بود. بخش عظیمی از انتقادات روی تلاش بیش از حد سونی در خلق کردن دنیای مرد-عنکبوتی متمرکز بود. از حضور شخصیت والچر در این دنیا انتقاد شد و بسیاری از طرفداران این کار را ضایع دانستند.

۱. Fantastic Four (2015) – 9%

Fantastic Four (2015)

با اکران Fantastic Four کمپانی سونی، اینکه MCU اصلی‌ترین توزیع کننده فیلم‌های مارول است در ذهن همه نهادینه شد و همه قبول کردند که فاکسژ رسما دارد گند میزند! این فیلم همان داستان سری‌های قبل را دارد، اینکه چگونه این چهار نفر قدرت پیدا می‌کنند، اما مشکل اصلی منتقدین عدم وجود هیجان و ریتم در فیلم بود.

تیم چهار شگفت انگیز معروف و محبوب است چون این شخصیت‌ها بامزه‌اند و شخصیت پردازی چندان عمیقی ندارند، اما فیلم به این سمت حرکت نکرد و خشک ترین داستان دنیا را روایت کرد. نکته منفی دیگر سی‌جی‌آی مورد استفاده در پردازش شخصیت The Thing بود که برای برخی تماشاگران تکان دهنده بود. بازخورد بد این اثر سبب شد ساخت قسمت دوم آن کنسل شود.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا