عمومی

چین به‌زودی تلسکوپ فضایی بزرگی با میدان دید ۳۵۰ برابر هابل پرتاب خواهد کرد

به‌گزارش اسپیس‌دات‌کام، چین می‌خواهد برای مطالعه‌ی آسمان‌ها و به‌دست‌آوردن بینش جدید درباره‌ی کهکشان‌های دوردست و پرده‌برداری از اسرار ماده تاریک و انرژی تاریک، نخستین تلسکوپ فضایی بزرگش را در اواخر سال ۲۰۲۳ پرتاب کند.

تلسکوپ ایستگاه فضایی چین (CSST) رصدخانه فضایی نوری و فرابنفشی است که از لنزی با قطر دو متر بهره می‌برد؛ از‌این‌رو، می‌توان آن را با تلسکوپ فضایی هابل مقایسه کرد. لو جیفنگ، نایب‌رئیس رصدخانه‌های نجومی ملی چین، به شین‌هوآ، خبرگزاری دولتی چین، گفت هرچند وضوح تلسکوپ فضایی چین مشابه هابل است، میدان دید آن ۳۵۰ برابر بزرگ‌تر خواهد بود.

به‌نقل از اسناد گروهی در آکادمی علوم چین، داشتن میدان دید وسیع‌تر بدان‌معنا است که تلسکوپ ایستگاه فضایی چین در‌مقایسه‌با هابل ۳۲ ساله، در یک زمان خواهد توانست پهنه‌های بسیار وسیع‌تری از آسمان را رصد کند و در طول مأموریت ۱۰ ساله‌اش، ۴۰ درصد از آسمان را با دوربین ۲٫۵ میلیارد پیکسلی‌اش مطالعه خواهد کرد.

مقاله‌های مرتبط:

  • چین درصدد دفاع از زمین دربرابر خطر برخورد سیارکی است
  • چین مشغول برنامه‌ریزی برای یافتن زمین دوم است

درهمین‌حال، ناسا تلسکوپ فضایی جیمز وب را که به آینه‌ای با قطر ۶٫۵ متر مجهز است، به‌عنوان جانشین خود برای هابل پرتاب کرده است. تلسکوپ ایستگاه فضایی چین برای نقشه‌برداری از مناطق تشکیل ستاره در راه شیری، شناسایی اجرام پرسرعت مانند دنباله‌دارها و سیارک‌ها، مطالعه‌ی سیاه‌چاله‌های کلان‌جرم و تصویربرداری مستقیم از سیاره‌های فراخورشیدی، چهار ابزار اضافی حمل خواهد کرد.

تلسکوپ چینی‌ها با نام «سونشن» نیز شناخته می‌شود که به‌معنای «مطالعه آسمان‌ها» است. این تلسکوپ در همان مداری فعالیت خواهد کرد که ایستگاه فضایی تیانگونگ چین قرار دارد. این مدار مشابه به تلسکوپ امکان می‌دهد تا برای عملیات‌های تعمیر و نگه‌داری و ارتقا به تیانگونگ متصل شود. چین قصد دارد ایستگاه تیانگونگ را تا پایان امسال تکمیل و مسیر را برای پرتاب تلسکوپ فضایی‌اش در سال آینده هموار کند.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا