عمومی

Navi 31 احتمالا با ۲۴ گیگابایت حافظه GDDR6 و گذرگاه ۳۸۴ بیتی عرضه می‌شود

افشاگر شناخته‌‌شده‌ی توییتر، Greymon55، از منابع معروف افشای اطلاعات سخت‌افزاری است. ۲۸ اردیبهشت، وی به اطلاعاتی واکنش نشان داد که 3DCenter.org از مشخصات سری پردازنده‌های گرافیکی Navi 3X در توییتر منتشر کرده بود.

به گزارش Videocardz، این کاربر اعلام کرد که درج گذرگاه ۲۵۶ بیتی برای Navi 31 نادرست است و ظاهراً این پردازنده‌ی گرافیکی از گذرگاهی ۳۸۴ بیتی بهره‌مند خواهد بود و Navi 32 نیز به‌جای گذرگاهی ۱۹۲ بیتی، با گذرگاهی ۲۵۶ بیت عرضه خواهد شد. اگر این اطلاعات صحت داشته باشند، پردارنده‌های گرافیکی سری Navi 3X با بهبودی چشمگیری در پهنای باند همراه خواهند بود.

توییت 3Dcenter و پاسخ Greymon55

با فرض اینکه هریک از این پردازنده‌ها به حافظه‌ی GDDR6 با حداقل سرعت ۱۸ گیگابیت‌بر‌ثانیه مجهز باشند، رابط گذرگاه Navi 31 می‌تواند به‌تنهایی و حتی بدون در‌نظر‌گرفتن اینفینیتی کش، پهنای باندی معادل ۸۶۴ گیگابایت‌برثانیه برای این پردازنده‌ی گرافیکی به‌ارمغان آورد. با همین فرض، پردازنده‌ی گرافیکی Navi 32 پهنای باندی معادل ۵۷۶ گیگابایت‌بر‌ثانیه خواهد داشت؛ اما Navi 33 با گذرگاهی ۱۲۸ بیتی بدون تغییر باقی‌ خواهد ماند و پهنای باندی برابر با ۲۸۸ گیگابایت‌بر‌ثانیه ارائه خواهد داد.

  • AMD Navi 31 احتمالاً طراحی MCM دارد و قدرت آن به ۳۷ ترافلاپس می‌رسد

پیش‌از‌این، شایعه شده بود که پردازنده‌ی گرافیکی Navi 31 به گذرگاهی ۲۵۶ بیتی مجهز خواهد بود و حداکثر ۳۲ گیگابایت ظرفیت خواهد داشت. دراین‌میان، پیکربندی ۳۸۴ بیتی علاوه‌بر اینکه پهنای باند را افزایش و تعداد ماژول‌های حافظه را کاهش خواهد داد، در نهایت باعث می‌شود تا محصولی ارزان‌قیمت‌تر تولید شود که به خنک‌کننده‌ای با قدرت کمتری نیاز دارد.

اطلاعات اخیر همچنان نشان می‌دهند که گرافیک پرچم‌دار سری RDNA 3 از یک GCD یا دای پردازش گرافیکی و شش MCD یا دای پردازش حافظه بهره می‌برد که طراحی بسیار متفاوت‌تری را درمقایسه‌با شایعات قبلی برای ماژول چندتراشه‌ای Navi 31 نوید می‌دهد. این پردازنده‌ی گرافیکی به‌جای داشتن دو دای پردازشی، تنها روی زیرسیستم حافظه‌ی (L3 Cache/Infinity Cache) تأثیر می‌گذارد؛ درحالی‌که دای گرافیکی همچنان یکپارچه باقی می‌ماند. کاربری در توییتر با نام کاربری AMDGPU_ تصویری شماتیک از طراحی احتمالی پردازنده‌ی گرافیکی Navi 31 ‌را به‌نمایش گذاشته است.

معماری پردزانده گرافیکی Navi 31

باید این نکته را در نظر گرفت که هنوز زمان زیادی تا رونمایی رسمی نسل بعدی پردازنده‌های گرافیکی AMD باقی مانده است و بسیاری از اطلاعاتی که تا این لحظه وجود دارند، ممکن است نادرست باشند یا تغییر کنند.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا