تکنولوژی

فضاپیمای استارلاینر بوئینگ با موفقیت به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شد

فضاپیمای مسافربری جدید بوئینگ به نام استارلاینر CST-100 که بامداد جمعه به فضا پرتاب شده بود، حالا با موفقیت به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شده است. با این وجود، کپسول فضایی بوئینگ در اولین آزمایش خود موفق بوده و در آینده می‌توان از آن برای انتقال فضانوردان به ISS استفاده کرد.

استارلاینر توسط بوئینگ و برای انتقال فضانوردان ناسا به ایستگاه فضایی ساخته شده و هم اکنون در حال انجام آزمایش مهم موسوم به OFT-2 است. در واقع پیش از انجام ماموریت‌های سرنشین‌دار، ناسا به بوئینگ دستور داد تا یک پرواز آزمایشی بدون خدمه را با استارلاینر انجام دهد. طبق گزارش‌های منتشر شده، این فضاپیما در ساعت 04:58 بامداد شنبه (به وقت ایران) با موفقیت به ایستگاه فضایی متصل شده است.

استارلاینر
استارلاینر به ایستگاه فضایی بین المللی متصل شد

استارلاینر برای اولین بار به ISS متصل شد

بوئینگ تاکنون چندین بار برای نشان دادن توانایی فضاپیمای خود تلاش کرده است. در سال 2019 این شرکت در ماموریتی استارلاینر را به فضا پرتاب کرد، اما یک نقص نرم‌افزاری مانع از قرار گرفتن کپسول در مدار مناسبی شد. با وجود این مشکل، بوئینگ مجبور شد فضاپیمای خود را به زمین بازگرداند و تا به امروز هرگز موفق نشده بود تا آن را به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل کند.

اکنون تقریبا دو سال و نیم پس از آخرین ماموریت آزمایشی، استارلاینر سرانجام موفق شده تا کاری که برای آن طراحی شده را با موفقیت انجام دهد. «استیو سیسلوف»، نماینده ارتباطات بوئینگ در جریان پخش زنده اتصال این فضاپیما گفت:

«فضاپیمای بوئینگ استارلاینر اولین بارگیری تاریخی خود را در ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام می‌دهد و راه جدیدی برای دسترسی خدمه به آزمایشگاه مداری ایجاد می‌کند.»

روز گذشته و در گزارش مربوط به پرتاب فضاپیما، برخی مشکلات مربوط به رانشگرهای کپسول گزارش شده بود و این امر در مورد توانایی استا‌رلاینر برای اتصال به ایستگاه فضایی نگرانی‌هایی را ایجاد کرده بود. در واقع ناسا و بوئینگ متوجه شدند که دو مورد از 12 رانشگر استا‌رلاینر به درستی کار نمی‌کنند، با این وجود سیستم کنترل پرواز کپسول فضایی به درستی توانست خود را در مدار پایداری برساند.

بوئینگ همچنین امروز اشاره کرد که تیم استارلاینر در حال بررسی برخی رفتارهای غیرقابل انتظار «حلقه خنک کننده حرارتی» استا‌رلاینر است، هرچند دما فضاپیما ثابت بوده و مشکلی نداشته است.

استارلاینر حالا چهار تا پنج روز آینده را در ایستگاه فضایی باقی خواهد ماند و فضانوردانی که هم اکنون در ISS هستند، به زودی دریچه آن را باز می‌کنند تا محموله‌های موجود در آن را جمع‌آوری کنند. سپس کپسول بوئینگ آخرین مرحله آزمایش خود یعنی بازگشت موفقیت آمیز به زمین را انجام خواهد داد تا به طور کلی مشخص شود که استارلاینر برای انجام ماموریت‌ها ناسا صلاحیت کافی را دارد یا خیر.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا