عمومی

اندروید ۱۱ پرکاربردترین نسخه‌‌ این سیستم‌عامل است

گوگل اوایل معرفی سیستم‌عامل اندروید، هر ماه آمار نصب نسخه‌های مختلف این سیستم‌عامل را منتشر می‌کرد. طرفداران آیفون در آن زمان از این آمار‌ها برای مسخره‌کردن درصد پایین گوشی‌های اندرویدی به‌روز استفاده می‌کردند و همین دلیل باعث شد اهالی مانتین‌ویو دیگر این آمار را به‌طور شفاف اعلام نکنند.

گوگل به این نتیجه رسید که گزارش‌های ماهانه باعث می‌شوند که کاربران اندروید بسیار پراکنده به‌نظر برسند؛ اما دوباره حدود سه سال پیش، انتشار آمار نسخه‌های اندروید نصب‌شده روی گوشی‌ها را از سر گرفت. نتیجه بازهم مشابه بود و تنها درصد کمی از کاربران اندروید به‌روزترین نسخه‌ی سیستم‌عامل (در آن زمان اندروید ۹) را روی گوشی خود نصب کرده بودند.

گزارش گوگل در نوامبر ۲۰۲۰ (آذر ۱۴۰۰) از آمار نسخه‌های اندرویدی نصب‌شده حاکی از آن بود که دو ماه پس از معرفی اندروید ۱۲، نسخه‌ی ۱۰ این سیستم‌عامل با ۲۶٫۵ درصد پرکاربردترین نسخه و پس‌ازآن نسخه‌ی ۱۱ با ۲۴٫۳ درصد در جایگاه دوم قرار داشت.

حالا به گزارش Phonearena، آمار اعلام‌شده‌ی گوگل در تاریخ ۹ می (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱)، نشان می‌دهد که درحال‌حاضر اندروید ۱۱ گسترده‌ترین نسخه‌ی این سیستم‌عامل بوده که روی تقریباً ۲۸٫۳ درصد از گوشی‌های اندرویدی نصب شده است. افزایش ۲٫۱ درصدی نصب نسخه‌ی ۱۱ سیستم‌عامل اندروید در شش ماه گذشته تقریباً با کاهش ۲٫۶ درصدی نصب اندروید ۱۰ در همان بازه‌ی زمانی (از ۲۶٫۵ درصد به ۲۳٫۹ درصد) مطابقت دارد.

نصب اندروید

نمودار دایره‌ای نصب نسخه‌های مختلف اندروید

اندروید ۹ (Pie) با سهم بازاری ۱۶٫۲ درصدی و اندروید ۸-۸.۱ (Oreo) با ۱۱٫۶ درصد در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند. پس از این دو نسخه، اندروید ۷-۷.۱ (Nougat) با ۵ درصد، اندروید ۶ (Marshmallow) با ۳٫۹ درصد و اندروید ۵-۵٫۱ (Lollipop) با ۳ درصدی، رتبه‌های بعدی را ازآنِ خود کرده‌اند. اندروید ۴.۴ (KitKat) روی ۱ درصد و اندروید ۴.۱-۴.۳ (Jelly Bean) تنها روی ۰٫۴ درصد از گوشی‌های اندرویدی اجرا می‌شوند.

نمودار درصدهای اندروید

این نمودار به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا تخمین بزنند با پشتیبانی‌نکردن برنامه‌ای از هر نسخه‌ی اندروید، چه تعداد کاربر از دست خواهند داد.

البته باید توجه کرد که به‌دلیل نحوه‌ی استفاده‌ی توسعه‌دهندگان از آمار نصب اندروید ۱۲ روی گوشی‌های اندرویدی، اطلاعات مربوط به این نسخه‌ کامل نیست. توسعه‌دهندگان از این آمار استفاده می‌کنند تا تخمین بزنند که اگر برنامه‌ای از نسخه‌ی قدیمی‌تر سیستم‌عامل اندرویدی پشتیبانی نکند، چه تعداد کاربر را از دست می‌دهند.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا