بازی

بدنسازی چه فواید و مضراتی دارد و برنامه بدنسازی مناسب کدام است؟

بدنسازی چه فواید و مضراتی دارد و برنامه بدنسازی مناسب کدام است؟

سلب مسئولیت: lastech صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

احتمالا شما هم مانند بسیاری از افراد مبتدی و حتی حرفه ای، گفته های بسیاری درباره فواید و مضرات ورزش بدنسازی شنیده اید. بازار این گونه اظهار نظرها بسیار داغ است و در این میان، یافتن واقعیت می تواند دشوار باشد. ما در مطلب پیش رو سعی می کنیم شما را با تمام فواید و مضرات اثبات شده‌ی این ورزش پرطرفدار آشنا کنیم. البته لازم به ذکر است که مطالب پیش رو چکیده ای از مقاله اصلی در وبسایت گومگ می باشد که می توانید جهت مطاله کامل آن، به سایت مذکور مراجعه کنید.

بدنسازی چیست؟

شاید بهتر باشد پیش از هرچیز با خود بدنسازی آشنا شویم. در واقع بدنسازی به پروسه‌ای گفته می شود که در آن باید تمرین کنید، میزان مصرف غذای خود را کنترل کنید و در نهایت، به اندازه کافی استراحت کنید. به مجموع این فعالیت ها بدنسازی گفته می شود.

چند نوع سیستم تمرینی در بدنسازی وجود دارد؟

در این ورزش سیستم های تمرینی متعددی وجود دارند که هریک با توجه به شرایط ورزشکار می توانند مورد استفاده قرار گیرند. البته تعیین زمان استفاده از آن ها بر عهده مربی است و افرادی که تجربه کافی در این زمینه ندارند، ممکن است با انتخاب سیستم های اشتباه باعث عدم تحقق نتایج مطلوب و حتی آسیب دیدگی شوند.

در ادامه به معرفی برخی از مهم ترین سیستم های تمرینی می پردازیم:

  • سیستم تمرینی مستقیم: این سیستم تمرینی بسیار ساده اما نتیجه بخش است. در این سیستم تعداد ست ها و تکرارها به طور مشخص تعیین شده اند و باید هر حرکت را پس از دیگری به اتمام برسانید.
  • سیستم تمرینی هرمی: در این سیستم سنگینی وزنه ها و تعداد تکرارها در طول تمرین تغییر می کنند.
  • سیستم تمرینی سوپرست: این سیستم شامل جفت حرکاتی می باشد که باید پشت سر هم انجام شوند. به عنوان مثال می توانید این برنامه بدنسازی حجمی را مشاهده کنید که بسیاری از حرکات آن سوپرست هستند.
  • سیستم تمرینی سه‌گانه و غول‌آسا: همانطور که از نام این دو سیستم مشخص است، در سیستم سه گانه، حرکات به صورت سه تایی باید پشت سر هم انجام شوند و در سیستم غول آسا، تعداد این حرکات به بیش از سه عدد می رسد.
  • سیستم تمرینی دراپ‌ست: در این سیستم تمرینی تعداد تکرارها مشخص نمی شوند و باید هر حرکت را آنقدر تکرار کنید تا به حد خستگی برسید.

اکنون که به طور خلاصه با بدنسازی و سیستم های تمرینی آشنا شدیم، وقت آن رسیده است که به معرفی فواید و مضرات این ورزش بپردازیم. پیش از پرداختن به این موارد، پیشنهاد می کنیم اگر به دنبال برنامه تمرینی های اصولی هستید، سری به صفحه برنامه بدنسازی در گومگ بزنید. احتمالا متناسب با هدفی که دنبال می کنید، برنامه تمرینی مناسبی را خواهید یافت.

فواید بدنسازی

فواید بدنسازی عبارتند از:

  • رفع استرس: همانطور که می دانید، استرس یکی از اصلی ترین عوامل ابتلا به بیماری های جسمی و روانی است. با انجام این ورزش می توانید تا حد زیادی با آن مقابله کنید.
  • کاهش اضطراب: بسیاری از افراد استرس و اضطراب را یکسان می دانند، در حالی که این دو باهم متفاوت هستند. این ورزش می تواند شما از از شر هر دو مورد خلاص کند!
  • مقابله با افسردگی: افسردگی در صورتی که به موقع درمان نشود یا از همان ابتدا با آن مقابله نشود، می تواند بسیار خطرناک باشد. انجام ورزش به طور کلی می تواند تا حد زیادی با این بیماری مقابله کند و بدنسازی هم از این امر مستثنی نیست.
  • کالری سوزی: شاید تعجب کنید اما تحقیقات ثابت کرده اند که بدن ما تا ۳۶ ساعت پس از تمرین بدنسازی نیز به کالری سوزی ادامه می دهد. این زمان شگفت آوری برای کسانی است که می خواهد وزن خود را کاهش دهند.
  • عضله سازی: این ورزش می تواند باعث تقویت و افزایش توده عضلانی شما شود و به طور همزمان توده چربی را نیز کاهش دهد.
  • تقویت استخوان ها: تمرینات مقاومتی مانند تمرینات بدنسازی می توانند باعث افزایش تراکم استخوان ها شده و از پوکی استخوان جلوگیری کنند.
  • ارتقا سلامت قلب: برخلاف تصور بسیاری از افراد، تمرینات بدنسازی باعث ارتقا سلامت قلب می شوند.
  • افزایش اعتماد به نفس: این مورد نیاز به توضیح زیادی ندارد! هرکسی می داند که داشتن اندامی زیبا و متناسب می تواند باعث افزایش اعتماد به نفس شود.

مضرات بدنسازی چه هستند؟

بله! این ورزش هم مانند تمامی ورزش های دیگر می تواند به همراه تمام فوایدی که دارد، با مضرات و عوارضی نیز همراه باشد. این مضرات عبارتند از:

  • درد عضلانی: البته درد عضلانی یک اتفاق طبیعی در بدنسازی است اما می تواند درجات مختلفی داشته باشد. بسیاری از افراد با انجام تمرینات اصولی ممکن است نهایتا یک روز را با درد عضلانی سر کنند اما برخی دیگر ممکن است تا روزها دچار درد شوند و حتی نیاز به مصرف مسکن پیدا کنند.
  • شکستگی تنشی استخوان: همانطور که تقویت استخوان ها از فواید بدنسازی هستند، شکستگی تنشی استخوان ها نیز می تواند از عوارض آن باشد. شکستگی تنشی استخوان به ترک های ریزی در استخوان ها گفته می شود که می توانند در طولانی مدت باعث آسیب دیدگی های جدی در فرد شوند.
  • بد شکلی عضلات: انجام تمرینات غیر اصولی و همچنین افراط در تمرینات می تواند ظاهر عضلات را از زیبایی خارج کند.
  • وقت گیری: شما برای انجام تمرینات بدنسازی به عنوان یک بدنسازی معمولی تا متوسط، از نظر زمانی دچار مشکل چندانی نخواهید شد. اما برای تبدیل شدن به یک ورزشکار نخبه باید وقت بسیار زیادی را به آن اختصاص دهید.
  • هزینه بالا: بدنسازی یک ورزش ارزان نیست و ادامه دادن به آن نیازمند صرف هزینه های نسبتا بالا می باشد. از این رو ممکن است بسیاری از افراد مایل به پرداخت هزینه های آن نباشند.
  • مشکلات اجتماعی: شاید تعجب کنید اما رعایت اصول بدنسازی مانند تغذیه مناسب می تواند باعث آسیب دیدن روابط اجتماعی ورزشکار شود.

سوالات متداول

مضرات بدنسازی چه هستند؟

مضرات بدنسازی به طور خلاصه عبارتند از درد عضلانی، شکستگی تنشی استخوان، بدشکلی عضلات، وقت گیری، هزینه بالا و مشکلات اجتماعی.

فواید بدنسازی چه هستند؟

فواید بدنسازی به طور خلاصه عبارتند از رفع استرس، کاهش اضطراب، مقابله با افسردگی، کالری سوزی، عضله سازی، تقویت استخوان ها، ارتقا سلامت قلب و افزایش اعتماد به نفس.

چند نوع برنامه بدنسازی داریم؟

برنامه بدنسازی انواع گوناگونی دارد که می توانید به مراجعه به سایت گومگ آن ها را مشاهده کنید و با آن ها آشنایی کامل پیدا کنید.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا