عمومی

قانون جهش تولید دانش‌بنیان به دولت ابلاغ شد

به‌گزارش lastech، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، در نامه‌ای قانون جهش تولید دانش‌بنیان را برای اجرا ابلاغ کرد. این طرح اواخر فروردین امسال به‌تصویب نمایندگان رسید. این طرح قرار است بخشی از قوانین حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات مصوب سال ۱۳۸۹ را اصلاح کند.

براین‌اساس شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان به ریاست رئيس‌جمهوری جایگزین شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری می‌شود.

در این شورا، قرار است سیاست‌های کلان در حوزه حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان تصویب شود. البته در این رابطه مخالفانی هم وجود داشت که معتقد بودند بهتر است شورای جدیدی شکل نگیرد و درعوض این وظایف قانونی به معاونت علمی و فناوری سپرده شود.

یکی دیگر از نکات مهم این است که قوه قضاییه مکلّف شده به‌منظور رسیدگی به تمامی اختلاف‌ها در زمینه‌های علمی و فناوری بین اشخاص (شامل حقیقی و حقوقی)، فناوران و نخبگان، شعبه یا شعب تخصصی در شوراهای حل اختلاف و دادگاه‌ها تشکیل دهد.

براساس این قانون ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود شرکت‌های نوپا نیز به‌رسمیت شناخته می‌شود. بسیاری امیدوار هستند با این قانون مشکل استارتاپ‌ها برای ورود به بورس حل شود.

این طرح پس از تصویب در مجلس، برای اصلاح برخی عبارات چند بار بین شورای نگهبان و مجلس در رفت‌وآمد بود تا اینکه ۲۱ اردیبهشت‌ شورای نگهبان آن را تأیید کرد.

امروز، ۳۱ اردیهشت‌ماه، هم قالیباف در نامه‌ای این قانون را برای اجرا به ابراهیم رئیسی ابلاغ کرد. براساس قانون، رئیس‌جمهور ۵ روز فرصت دارد تا این قانون را به دستگاه اجرایی ابلاغ کند.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا