تکنولوژی

از توییتر تا اوبر؛ چرا غول‌های فناوری استخدام نیرو را کاهش داده‌اند؟

شرکت‌های فناوری و تجارت الکترونیک، پس از رشد بسیار خوبی که در چند سال اخیر داشته‌اند، حالا در حال کاهش فعالیت و استراحت هستند. همین امر باعث شده تا بسیاری از شرکت‌های بزرگ فناوری روند استخدام را متوقف کنند.

روند کاهش استخدام در غول‌های فناوری

شرکت‌های بزرگی مانند متا و وی‌فر (Wayfair) در طول همه‌گیری، هزینه‌ها و استخدام کارکنان جدید را افزایش دادند، اما اکنون شرایط کمی متفاوت است. شاخص S&P 500 و نزدک از ابتدای سال با کاهش زیادی روبرو شده‌اند، تورم در سطح بسیار بالایی قرار دارد و نرخ‌های بهره در حال افزایش هستند.

تمام این موارد منجر به تغییر در اقتصاد می‌شوند. در ادامه، شرکت‌هایی رو مرور خواهیم کرد که تاکنون به دلایل خود، استخدام نیروی کار جدید را متوقف کرده‌اند.

وی‌فر

استخدام

غول تجارت الکترونیک آمریکایی که در زمینه مبلمان و کالاهای خانگی فعالیت دارد، هفته گذشته اعلام کرد که استخدام اعضای جدید را به مدت 90 روز متوقف می‌کند. سخنگوی شرکت در آن زمان به بلومبرگ گفته بود که این تصمیم به عنوان واکنشی نسبت به «عدم اطمینان زیاد در اقتصاد جهانی» گرفته شده است.

خرده‌فروشی آنلاین مبلمان در سال 2020 شاهد رشد 55 درصدی کسب‌و‌کار خود بوده است، زیرا پس از قرنطینه خانگی، کاربران به خرید مبلمان و دکوراسیون جدید روی آورده بودند.

Wayfair در حال حاضر نزدیک به 17 هزار کارمند دارد.

متا

استخدام

متا، شرکت مالک فیسبوک نیز چند هفته پیش، استخدام نیرو جدید برای بخش‌های بسیار زیادی را تا پایان سال 2022 متوقف کرد. این شرکت همچنین قصد دارد اهداف مربوط به استخدام سایر بخش‌های شرکت را نیز کاهش دهد. نکته قابل توجه اینکه متا، سال گذشته اعلام کرده بود که برای توسعه دنیای دیجیتال متاورس خود، قصد دارد طی پنج سال آینده 10 هزار نیرو در اروپا استخدام کند.

با این وجود سخنگوی متا اعلام کرد که آن‌ها «به طور منظم» استراتژی‌های مربوط به استخدام خود را مجددا ارزیابی خواهند کرد.

متا اخیرا در فصل چهارم 2021 عملکرد ناامیدکننده‌ای را گزارش کرد و قیمت سهام آن به 22 درصد کاهش یافت.

اوبر

استخدام

به گزارش CNBC، «دارا خسروشاهی»، مدیرعامل اوبر دو هفته پیش به کارمندان خود اعلام کرده که این شرکت تصمیم دارد به دلیل «نوسان و تغییرات تکان دهنده فعلی بازار، هزینه‌های خود را کاهش دهد.» به همین منظور، اکنون استخدام در اوبر به عنوان یک «حق ویژه» محسوب می‌شود.

خسروشاهی در ایمیلی که توسط CNBC مشاهده شده بود نوشت: «دوره بعدی متفاوت خواهد بود و به رویکرد متفاوتی نیاز دارد.»

اوبر اخیرا موفق شده بود تا برای ادامه فعالیت در لندن مجوز 30 ماهه بگیرد و تحویل آزمایشی غذا با ربات‌های چهارچرخ و ماشین‌های خودران خود را آغاز کند.

کوین‌بیس

استخدام

«امیلی چوی»، رئیس و مدیر ارشد اجرایی کوین‌بیس در وب‌سایت این شرکت اعلام کرد که Coinbase هم روند استخدام را کاهش می‌دهد. او در بخشی از این بیانیه نوشت:

«برای سال جاری، برنامه‌ریزی کرده بودیم که اندازه شرکت را سه برابر کنیم. اما با توجه به شرایط کنونی بازار، احساس می‌کنیم عاقلانه‌تر است که روند استخدام را کاهش دهیم و نیازهای تعداد افراد فعلی را در برابر اهداف تجاری با اولویت خود دوباره ارزیابی کنیم.»

کوین‌بیس بزرگ‌ترین صرافی رمزارز جهان محسوب می‌شود و این خبر در حالی منتشر شده که بازار کریپتو هفته بسیار سختی را پشت سر گذاشته است. ارزش بیت کوین در شش ماه گذشته به نصف کاهش پیدا کرده و سایر ارزها نیز به دنبال آن روند بسیار بدی را تجربه کرده‌اند. در گزارش دیگری گفته شده بود که به دنبال سقوط بازار کریپتو، سهام کوین‌بیس 75 درصد کاهش پیدا کرده است.

توییتر

استخدام

توییتر دیگر شرکت بزرگی است که تایید کرده بود استخدام در اکثر بخش‌ها را متوقف کرده و احتمالا برخی از پیشنهادات شغلی فعلی را نیز رد خواهد کرد. همچنین «کیوان بیک‌پور» و «بروس فالک» از این شرکت اخراج شده‌اند.

پاراگ آگراوال، مدیرعامل توییتر گفته بود که این شرکت هیچ تصمیمی برای اخراج کارمندان ندارد، اما در رسیدن به اهداف خود شکست خورده است.

توییتر و ایلان ماسک اخیرا با قراردادی به توافق رسیدند تا ثروتمندترین فرد جهان این شبکه اجتماعی را به قیمت 44 میلیارد دلار خریداری کند. البته این معامله هم اکنون به دلایل تعداد کاربران فیک آن متوقف شده و آینده توییتر به نوعی نامشخص است.

دوردش (DoorDash)

استخدام

«تونی شو»، مدیرعامل چینی شرکت سفارش اینترنتی غذای اینترنتی DoorDash نیز در ماه آوریل به کارگران خود اعلام کرد که در سال 2022 روند استخدام جدید را کاهش خواهد داد. این شرکت تحویل غذا قصد دارد تعداد افراد خود را از 10 درصد به 15 درصد افزایش دهد که در مقایسه با دو برابر شدن آن در سال 2021، یک کاهش قابل توجه محسوب می‌شود.

مانند سایر شرکت‌های فناوری، DoorDash هم در ابتدا همه‌گیری با افزایش شدید تقاضا برای تحویل غذا و در نهایت رشد مواجه شد. اما افزایش قیمت مواد غذایی اکنون تاثیر زیادی روی رشد آن گذاشته است.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا