تکنولوژی

دارپا از طرح مفهومی یک هواپیمای آب‌نشین نظامی غول‌پیکر رونمایی کرد

دارپا یا آژانس پروژه‌های پژوهشی پیشرفته دفاعی می‌خواهد یک هواپیمای آب نشین انقلابی بسازد تا قادر به حمل محموله‌های سنگین باشد. این هواپیمای غول‌پیکر که هم اکنون طرح مفهومی آن معرفی شده، می‌خواهد قدرت نظامی آمریکا را در برابر چین افزایش دهد.

صنعت نظامی به سرعت روبه پیشرفت است و کشورهای قدرتمند دنیا از جمله آمریکا، چین و روسیه روی فناوری‌های مختلف سرمایه‌گذاری می‌کنند. حالا دارپا می‌خواهد با یک هواپیمای غول‌پیکر جدید به نام «Liberty Lifter»، توانایی‌های جدیدی را در زمینه عملیات‌های دریایی در اختیار ارتش آمریکا قرار دهد.

هواپیمای آب‌نشین غول‌پیکر دارپا

اوایل سال جاری میلادی چین بزرگترین هواپیمای آبی‌خاکی باری دنیا به نام AG600 را آزمایش کرد. این هواپیمای که اندازه‌ای برابر بوئینگ 737 دارد، بخشی از تلاش این کشور برای حضور قدرتمندتر در دریای جنوبی چین است. این هواپیما می‌تواند خدمه و محموله‌ها را در مدت یکساعت به میزان 500 کیلومتر جابه‌جا کند.

اگرچه در بیانیه دارپا درباره Liberty Lifter بطور خاص به هواپیما چین اشاره نشده، اما گفته که به دنبال توانایی‌های جدید در عملیات‌های دریایی است.

اگرچه در حال حاضر ارتش آمریکا در زمینه انتقال نیرو و محموله‌های نظامی عملکرد بهینه‌ای دارد، اما به گفته دارپا این توانایی‌ها در دریا در برابر تهدیدات آسیب‌پذیر هستند. اگرچه هواپیماهای سنتی سرعت بالاتری دارند، اما نمی‌توانند پشتیبانی مناسبی از عملیات‌های دریایی داشته باشند. بنابراین توانایی‌های ارتش را با محدودیت‌هایی همراه می‌کنند.

دارپا می‌خواهد هواپیمای آب‌نشینی بسازد که بتواند از روی آب بلند شود و روی آب فرود بیاید، البته با سرعتی بالا و همچنین محموله‌های سنگین. با وجود چنین هدفی، دارپا با چالش‌های زیادی باید دست‌وپنجه نرم کند.

این آژانس به علت جریان آب و اغتشاشی که دارد، باید از سنسورها و کنترلرهای پیشرفته استفاده کند تا مانع از برخورد آن با موج‌های بزرگ شود. همچنین این هواپیما باید برای جلوگیری از اثرات موج‌های خطرناک، بتواند در سرعت‌های پایین و با محموله‌های سنگین از روی آب بلند شود. علاوه بر این، دارپا به دنبال توسعه هواپیمایی است که بتواند بدون نیاز به فرود روی زمین برای تعمیرات، برای مدت طولانی در آب سرویس دهد.

اگرچه دارپا از طرح مفهومی چنین هواپیمایی رونمایی کرد، اما این پروژه هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارد و احتمالا چندین سالی طول می‌کشد تا نمونه واقعی آن را ببینیم.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا