رمز ارز

کلاهبرداری با کیف پول های چند امضایی چیست؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

کلاهبرداری با کیف پول چند امضایی یکی از جدیدترین روش‌های کلاهبرداری در بازار ارزهای دیجیتال است. در این روش، کلاهبردار خود را به عنوان کاربری آماتور معرفی می‌کند که برای انجام یک معامله به کمک نیاز دارد. برای آشنایی بیشتر با این پدیده خطرناک و جلوگیری از به هدر رفتن دارایی‌های خود، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

کلاهبرداری با کیف پول چند امضایی چیست؟

اگر در شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های تعاملی کریپتوکارنسی فعالیت داشته باشید، احتمالاً پیام‌های مختلفی از یوزرهای ناشناس دریافت کرده‌اید. دعوت به خرید پکیج آموزشی، ثبت‌نام در صرافی و … از جمله پیام‌های تکراری در بسترهای اجتماعی مرتبط با ارزهای دیجیتال است.

دریافت ۳۰,۰۰۰ شیبا رایگان
فقط با ثبت نام در صرافی ارز پلاس ۳۰,۰۰۰ شیبا هدیه بگیر!
دریافت جایزه

چند ماهی است که روش جدیدی برای کلاهبرداری به وجود آمده است. اولین بار در تابستان ۲۰۲۲ این روش مشاهده شد و به کلاهبرداری با کیف پول چند امضایی معروف شده است. در این روش کلاهبردار تحت پوشش یک کاربر مبتدی کریپتوکارنسی از سایرین کمک می‌خواهد.

در همان ابتدا فرد کلاهبردار وانمود می‌کند که توکن‌هایش در کیف پول رمزارزی حبس شده است و ارز بومی کافی برای پرداخت کارمزد و تکمیل تراکنش انتقال را در اختیار ندارد.

سپس او توضیح می‌دهد که نمی‌تواند توکن‌های بومی شبکه را به آدرس خود ارسال کند و عبارت سید (Seed Phrase) یا mnemonic ولت خود را برای طرف مقابل به نمایش می‌گذارد. قریب به اتفاق فعالان بازار ارزهای دیجیتال می‌دانند که اشتراک‌گذاری این آدرس کاملاً ممنوع است؛ زیرا امنیت دارایی وابسته به محرمانه ماندن این آدرس است. در نتیجه طرف مقابل مطمئن می‌شود که فرد مقابلش در حوزه ارزهای دیجیتال کاملاً مبتدی است.

هر شخصی با داشتن این عبارت می‌تواند وارد کیف پول طرف مقابل شود و کل موجودی را مشاهده و حتی منتقل کند.

چگونگی کلاهبرداری با ولت چند امضایی

کلاهبرداری با کیف پول های چند امضایی چیست؟

همان طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، ۱۰۰۵ توکن تتر (TRX) و 0.08 ترون (USDT) در کیف پول فرد کلاهبردار وجود دارد. در کیف پول‌های شبکه ترون برای انجام معاملات به رمزارز TRX نیاز خواهید داشت. به طور متوسط کارمزد هر تراکنش در این شبکه حدود 0.3 دلار است. پس با این مقدار ترون امکان تکمیل معامله وجود ندارد.

کاربران پس از مشاهده موجودی کیف پول و اطمینان یافتن از دسترسی لازم برای انتقال دارایی، متقاعد می‌شوند که با کاربری تازه‌وارد روبه‌رو هستند که به کمک نیاز دارد. بنابراین توکن TRX‌ لازم برای پردازش معاملات را واریز می‌کنند و سپس تلاش می‌کنند به همان مقدار (یا حتی بیشتر!) توکن‌ تتر برداشت کنند. در این لحظه مشکل اصلی نمایان می‌شود و کاربر متوجه خواهد شد که یک جای کار می‌لنگد. ترون‌ها به کیف پول کاربر کلاهبردار (فرد به ظاهر مبتدی) منتقل شده است اما درخواست برداشت تتر لغو می‌شود و امکان برداشت USDT وجود ندارد.

کلاهبرداری با کیف پول های چند امضایی چیست؟

برای آنکه بفهمیم چرا چنین اتفاقی می‌افتد باید ابتدا کیف پول فرد کلاهبردار را بهتر بشناسیم. افرادی که به روش کلاهبرداری با کیف پول چند امضایی برای دیگران درخواست‌هایی می‌فرستند، از کیف پول مولتی‌سیگ (Multisig) استفاده می‌کنند. این کیف پول دارای آدرس‌هایی است که تحت کنترل دو یا چند کاربر است. بنابراین بدون رضایت تمام صاحبان کیف پول هیچ انتقالی انجام نمی‌شود. به عبارت دیگر برای برداشت وجه از کیف پول Multisig باید تمام کاربران رضایت خود را اعلام کنند.

حالا درک این کلاهبرداری آسان‌تر شد. فردی که سوژه کلاهبرداری بوده است به راحتی دارایی خود را به آدرس کیف پول مجرم ارسال کرده است. زمانی که نوبت به برداشت USDT‌ می‌رسد، دیگر صاحبان کیف پول عدم رضایت خود را با انتقال اعلام می‌کنند. در نتیجه توکن‌های TRX‌ واریز می‌شوند اما هیچ توکن تتری از کیف پول خارج نخواهد شد.

چرا باید از روش کلاهبرداری با کیف پول های چند امضایی ترسید؟

متأسفانه استفاده از روش کلاهبرداری با کیف پول چند امضایی در ماه‌های گذشته بسیار رایج شده و تا به امروز حدود ۶ هزار مورد از این اتفاق گزارش شده است. اگر چنین پیامی دریافت کردید حتماً با پشتیبانی کیف پول تراست والت (Trust Wallet) تماس بگیرید.

کلاهبرداری با کیف پول های چند امضایی چیست؟

باعث تأسف است که هر روز روش‌های جدیدی برای کلاهبرداری ابداع می‌شود و نبوغ مجرمان این حوزه روزبه‌روز رشد می‌کند. در این روش فرد کلاهبردار وانمود می‌کند که یک مبتدی است و با اعلام کلمه سید به طرف مقابل این اختیار را می‌دهد که وجهی بیش از ترون‌های انتقال‌داد‌ه‌شده برداشت کند؛ البته که آن فرد هیچ وقت موفق به چنین کاری نمی‌شود.

خلاصه مطلب

کلاهبرداری با کیف پول چند امضایی یک روش آسان و سریع برای فریب دادن کاربران ارزهای دیجیتال است. اگر کاربری به این روش دارایی خود را به کیف پول فرد دیگری انتقال دهد، هیچ راهی برای پیگرد قانونی و بازپس‌گیری رمزارزها وجود نخواهد داشت. بازار ارزهای دیجیتال پر از فرصت‌های مختلف برای کسب درآمد است اما چالش‌ها و تهدیدهای خاص خودش را نیز دارد. متأسفانه یک پیام ساده از فردی ناشناس و مبتدی ممکن است بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین مشکلات را برای شما ایجاد کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا