عمومی

AMD با حفظ روند باثبات خود به‌زودی سومین شرکت Fabless برتر دنیا در صنعت تراشه خواهد شد

در فصل اول سال جاری میلادی شرکت‌های فب‌لس (شرکت‌هایی که کارخانه‌ی اختصاصی ندارند)‌ موفق شدند در مجموع ۳۹٫۴۳ میلیارد دلار تراشه به فروش برسانند که نشان‌ از رشد ۴۴ درصدی نسبت‌به بازه‌ی زمانی مشابه در سال گذشته دارد. براساس آنچه تامز هاردور به نقل از گزارش مؤسسه‌ی تحقیقاتی ترندفورس می‌نویسد، کوالکام و انویدیا همچنان در بالای فهرست قرار دارند و AMD رتبه‌ی چهارم را به خود اختصاص داده است.

کارشناسان می‌گویند ای ام دی به آرامی در حال افزایش فروش تراشه‌هایش است و پتانسیل لازم را دارد تا در فصل‌های پیش رو جایگاه سوم برترین شرکت‌های تراشه‌ساز فب‌لس را از آنِ خود کند. شرکت‌های فب‌لس مراحل طراحی تراشه را خودشان انجام می‌دهند، اما تولید را به شرکت‌هایی مثل TSMC برون‌سپاری می‌کنند.

کوالکام که اکنون بزرگ‌ترین تأمین‌کننده‌ی سیستم-روی-چیپ گوشی‌های هوشمند و ماژول‌‌های RF محسوب می‌شود در فصل اول ۲۰۲۲ توانست فروش این محصولات را افزایش دهد و درآمد بیشتری کسب کند. آمار نشان می‌دهد فروش تراشه‌های حوزه‌ی خودرو و اینترنت اشیای این شرکت نیز افزایش پیدا کرده است.

کوالکام در سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۲۲ درآمد ۹٫۵۴۸ میلیارد دلار (بدون احتساب درآمد ناشی از فروش مجوز تراشه) کسب کرد. درآمد کسب‌شده توسط کوالکام در فصل اول ۲۰۲۲ به‌میزان ۵۲ درصد بیشتر از فصل اول ۲۰۲۱ بود.

به‌دلیل ادامه‌دار بودن تقاضای زیاد برای کارت‌های گرافیک دسکتاپ و پردازنده‌های گرافیکی هوش مصنوعی و HPC، درآمد انویدیا نیز رشد کرده و به ۷٫۹۰۴ میلیارد دلار رسیده است (رشد سالانه‌ی ۵۳ درصدی). برادکام که رتبه‌ی سوم جدول را به خود اختصاص داده به اندازه‌ی کوالکام و انویدیا درخشان ظاهر نشده است. فروش سالانه‌ی تراشه‌های برادکام رشد ۲۶ درصدی تجربه کرد و در فصل اول ۲۰۲۲ به ۶٫۱۱ میلیارد دلار رسید.

AMD موفق شد در فصل اول ۲۰۲۲ رتبه‌ی چهارم از چنگ مدیاتک دربیاورد. تحلیلگران می‌گویند یکی از دلایل اصلی افزایش محسوس درآمدهای تیم قرمز این است که در بازه‌ی زمانی موردبحث درآمدهای شرکت Xilinx نیز برای AMD محاسبه شد. البته نباید فراموش کنیم فروش پردازنده‌های مرکزی و پردازنده‌های گرافیکی AMD در فصل اول ۲۰۲۲ رشد چشم‌گیری تجربه کرده چون تقاضا از سوی بازار بسیار بالا است.

درآمد AMD در فصل اول ۲۰۲۲ رشد سالانه‌ی تحسین‌برانگیز ۷۱ درصدی تجربه کرد تا به ۵٫۸۸۷ میلیارد دلار برسد. زمانی که AMD درآمدهای Pensando را نیز به درآمدهای خود اضافه کند و تولید پردازنده‌های مرکزی، پردازنده‌های گرافیکی و تراشه‌های کنسولی را افزایش دهد به احتمال زیاد از برادکام نیز رد خواهد شد. در این حالت AMD به یکی از سه شرکت فب‌لس برتر دنیا تبدیل خواهد شد. این دستاورد برای شرکتی که تقریباً نیم‌دهه‌ی پیش در مرز ورشکسته شدن قرار داشت کم‌نظیر است.

این‌که فرایند ادغام Xilinx و Pensando در AMD چقدر راحت پیش می‌رود موضوعی است که بررسی کردنش نیاز به گذر زمان دارد، اما فعلاً از یک چیز مطمئن هستیم: AMD روزهای خوبی را سپری می‌کند.

برترین شرکت‌های فب‌لس صنعت تراشه در فصل اول ۲۰۲۲ از نگاه مؤسسه‌ی ترندفورس
رتبه در فصل اول ۲۰۲۲ رتبه در فصل اول ۲۰۲۱ نام شرکت درآمد در فصل اول ۲۰۲۲ درآمد در فصل اول ۲۰۲۱ رشد سالانه
۱ ۱ Qualcomm ۹٬۵۴۸ میلیون دلار ۶٬۲۸۱ میلیون دلار ۵۲ درصد
۲ ۲ Nvidia ۷٬۹۰۴ میلیون دلار ۵٬۱۷۳ میلیون دلار ۵۳ درصد
۳ ۳ Broadcom ۶٬۱۱۰ میلیون دلار ۴٬۸۴۹ میلیون دلار ۲۶ درصد
۴ ۵ AMD ۵٬۸۸۷ میلیون دلار ۳٬۴۴۵ میلیون دلار ۷۱ درصد
۵ ۴ MediaTek ۵٬۰۰۷ میلیون دلار ۳٬۸۰۵ میلیون دلار ۳۲ درصد
۶ ۹ Marvell ۱٬۴۱۲ میلیون دلار ۸۲۱ میلیون دلار ۷۲ درصد
۷ ۶ Novatek ۱٬۲۸۱ میلیون دلار ۹۲۹ میلیون دلار ۳۸ درصد
۸ ۸ Realtek ۱٬۰۴۴ میلیون دلار ۸۲۲ میلیون دلار ۲۷ درصد
۹ Will Semiconductor ۷۴۴ میلیون دلار ۸۱۵ میلیون دلار ۹- درصد
۱۰ Cirrus Logic ۴۹۰ میلیون دلار ۲۹۴ میلیون دلار ۶۷ درصد
۷ Xilinx ۸۵۱ میلیون دلار
۱۰ Dialog ۳۶۶ میلیون دلار
مجموع: ۳۹٬۴۲۷ میلیون دلار مجموع: ۲۷٬۳۴۲ میلیون دلار

با وجود جابه‌جا شدن جایگاه مدیاتک با AMD، درآمد تولیدکننده‌ی تراشه‌های سری Dimensity در فصل اول ۲۰۲۲ رشد سالانه‌ی ۳۲ درصدی تجربه کرد و به ۵٬۰۰۷ میلیارد دلار رسید. این شرکت همچنان به تولید انواع پردازنده برای گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها ادامه می‌دهد. با افزایش تنوع و قدرت پردازنده‌های مدیاتک، این شرکت می‌تواند قیمت بالاتری برای محصولاتش در نظر بگیرد و درآمدهایش را بیشتر کند.

مقاله‌های مرتبط:

  • داستان برند: AMD، دومین تولیدکننده‌ی بزرگ پردازنده در جهان
  • شرکت چینی Loongson می‌گوید پردازنده‌ای هم‌سطح با AMD Zen 3 تولید خواهد کرد

Marvell مشابه‌با AMD توانسته در فصل اول ۲۰۲۲ درآمدش را بیش از ۷۰ درصد افزایش دهد. به‌طور مشخص‌تر درآمد Marvell رشد ۷۲ درصدی تجربه کرده و به ۱٫۴۱۲ میلیارد دلار رسیده است. افزایش درآمدهای Marvell تا حد زیادی به تصاحب Innovium ارتباط دارد. Innovium طراح راهکارهای شبکه برای سرویس‌های ابری و دیتاسنترهای مبتنی‌بر محاسبات لبه‌ای است.

Marvell تنها شرکتی نبود که درآمدهایش را ازطریق تصاحب شرکت‌های دیگر افزایش داد. Cirrus Logic که در رتبه‌ی دهم فهرست حضور دارد شرکت Lion Semiconductor را تصاحب کرد و توانست درآمدش را ۶۷ درصد افزایش دهد و به ۴۹۰ میلیون دلار برساند.

تقاضا برای تراشه‌های مختلف همچنان بالا است به‌ویژه در حوزه‌ی 5G، خودرو، هوش مصنوعی، رایانش با قدرت بالا و محاسبات لبه‌ای. بااین‌حال وضعیت فعلی اقتصاد ممکن است حتی بازار قطعات نیمه‌هادی را که معمولاً مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد تحت تأثیر قرار دهد.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا