سخت‌افزار

چک لیست نگهداری استوریج و وسایل ذخیره سازی اطلاعات

—————- رپرتاژ آگهی —————–

در مطلب با انواع دستگاه های ذخیره سازی اطلاعات آشنا شوید و بهترین را انتخاب کنید با روش های ذخیره اطلاعات آشنا شدید اما توجه کنید که رسانه‌های ذخیره‌ساز داده‌ها مثل هارد دیسک‌ها، حافظه‌های حالت جامد، استوریج‌ها همگی به مراقبت مستمر نیاز دارند. آن‌ها عمدتاً مخزن اصلی نگه‌داری داد‌ها و میزبان اطلاعات مهمی هستند. از این‌رو، اگر به درستی از آن‌ها محافظت نشود، مشکلات جدی برای آن‌ها به وجود می‌آید. به طوری که احتمال از دست رفتن غیرقابل برگشت اطلاعات دور از انتظار نیست. به همین دلیل است که به عنوان یک کاربر یا مسئول نگه‌داری از دستگاه‌های ذخیره‌ساز باید به دقت از دستگاه‌های ذخیره‌ساز نگه‌داری کنید. در ادامه به نکات مهم و چک لیست نگهداری از ذخیره ساز و استوریج می‌پردازیم.
 

7 نکته برای نگهداری و افزایش کارایی دستگاه‌های ذخیره‌ساز

 

 1- فایل‌هایی که استفاده نمی‌شود را پیدا کنید
به فایل‌هایی که در میزبان یا استوریج‌ها برای مدت زمان طولانی ذخیره شده‌اند و هیچ‌گاه از آن‌ها استفاده نشده است Stagnant می‌گویند. برای دسترسی به فضای آزاد، در صورت عدم نیاز آن‌ها را حذف کنید. در مرحله بعد به سراغ حذف فایل‌هایی بروید که در سال‌های اخیر به ندرت از آن‌ها استفاده کرده‌اید یا برای شما ارزشی ندارند. توجه به این دو نکته می‌تواند فضای ذخیره‌سازی دستگاه را افزایش داده و صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای در هزینه‌ها به همراه آورد.

 2- از ابزارهای گزارش‌گیری وضعیت سلامت استوریج استفاده کنید
با استفاده از ابزارهای گزارش‌گیری، وضعیت فیزیکی دستگاه را بررسی کنید تا مطمئن شوید بدون مشکل کار می‌کند. هنگامی که استوریجی در شبکه نصب می‌کنید، همواره فرآیندهای اساسی وجود دارند که در پس‌زمینه اجرا می‌شوند و بر عملکرد استوریج ذخیره‌ساز تاثیرگذار هستند. به جز در مواقع ضروری، نرم‌افزارهایی که نیازی به آن‌ها ندارید را روی استوریج نصب نکنید.

 3- سهمیه‌‌بندی ذخیره‌ساز و هارددیسک
سهمیه‌بندی دیسک (Disk quota) قابلیتی در سیستم‌عامل‌های مدرن است که می‌توان از آن برای اعمال محدودیت روی سیستم فایلی استفاده کرد. از سهمیه‌بندی‌ها می‌توان برای اختصاص فضای دیسک سخت به روشی معقول، استفاده کرد، به‌طوری که میزان دسترسی به فضا برای هر کاربر مشخص باشد. به طور مثال، هنگامی که درایوهای هارد دیسک به بخش‌های خاصی تقسیم می‌شوند، کارایی رسانه ذخیره‌سازی را تا دو برابر افزایش می‌دهند. برخی استوریج‌ها اجازه انجام این‌کار را در سطح خود رسانه و با استفاده از سیستم‌عامل بومی فراهم می‌کنند.

 4- اعمال محدودیت بر فایل‌ها
فایل‌های بدون استفاده را در استوریج ذخیره نکنید. ممکن است فایل‌های غیر ضروری بدون اجازه آشکار ما در دستگاه ذخیره شود. با انباشته شدن چنین اطلاعاتی، نه تنها فضای دیسک اشغال می‌شود، بلکه باعث کندی آن می‌شوند. از این‌رو، حذف آن‌ها یکی از راه‌‌کارهای کلیدی برای بهبود کارایی دستگاه است.

 5- فایل‌های تکراری را کنترل کنید
وجود فایل‌های تکراری ذخیره شده روی رسانه، مشکل رایجی است. این موضوع دو مشکل بزرگ به وجود می‌آورد، اول آن‌که فضای ارزشمند دستگاه ذخیره‌ساز را بیهوده هدر می‌دهد و دوم آن‌که باعث دوگانگی اطلاعات می‌شود. به‌طور مثال کارمندی روی یک فایل در حال کار است و در همان زمان فرد دیگری نیز در حال ویرایش فایل است. نتیجه این می‌شود که دو کپی متفاوت از هم نگه‌داری می‌شود که قابل استفاده نیستند.
 

فایل‌های تکراری روی رسانه ذخیره سازی نگه ندارید.

 6- دستگاه ذخیره‌ساز خود را به طور منظم اسکن کنید
گاهی اوقات، فایل‌های مخفی در دستگاه ذخیره‌سازی وجود دارند که به راحتی قابل مشاهده نیستند و گاهی اوقات در دیسک‌های اصلی یا حافظه‌های ssd ذخیره می‌شوند و فضای ارزشمند دستگاه را بدون دلیل اشغال می‌کنند. وقتی دستگاه ذخیره‌سازی خود را با استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی اسکن می‌کنید، قادر به شناسایی و حذف این فایل‌ها هستید. این مکانیزم ساده طول عمر دستگاه مولفه‌های سخت‌افزاری دستگاه مثل هارددیسک‌ها یا حافظه‌های حالت جامد را افزایش می‌دهد.

 7- دستگاه ذخیره‌سازی را در معرض یا کنار تجهیزات الکتریکی قرار ندهید
یکی از بهترین روش‌ها برای اطمینان از سلامت دستگاه ذخیره‌سازی محافظت از استوریج در برابر تداخل الکترومغناطیسی است. هنگامی که دستگاه‌های ذخیره‌سازی در نزدیکی میدان‌های الکترومغناطیسی یا جریان‌های شدید الکتریکی قرار گیرند، ممکن است به درستی کار نکنند و در حالت بدتر، دستگاه با آسیب‌های سخت‌افزاری روبرو شود.
 

محافظت از داده‌های ذخیره شده روی استوریج

با توجه به گسترش روزافزون حمله‌های هکری، مهم است نسبت به مقوله امنیت داده‌ها حساسیت بیشتری به خرج دهید و از دستگاه‌های ذخیره‌ساز به بهترین شکل محافظت کنید. بسیاری از کارشناسان حوزه شبکه اقدامات زیر را به عنوان برخی از بهترین روش‌ها برای حفظ امنیت داده‌ها به کار می‌گیرند.

 1- کنترل دسترسی
هنگام رسیدگی به مسائل امنیتی ذخیره‌سازی داده‌ها، مقوله کنترل دسترسی به داده‌ها را به دقت مورد توجه قرار دهید. این مسئله به‌ویژه هنگامی که قرار است دسترسی از راه دور انجام شود اهمیت زیادی دارد. استفاده از فناوری‌های پیشرفته مانند احراز هویت چند عاملی راهکار خوبی است. مطمئن شوید که رمزهای عبور پیش‌فرض دستگاه‌های ذخیره‌ساز تغییر کرده‌اند و از رمزهای عبور قوی‌تری استفاده شده است.

 2- رمزگذاری
رمزگذاری داده‌ها مانع از آن می‌شود افراد غیر مجاز به دستگاه ذخیره‌ساز دسترسی داشته باشند.
 

 3- Data Loss Prevention
غیر از رمزگذاری، راه‌حل‌های پیشرفته‌ای مثل Data Loss Prevention وجود دارند که می‌توانند به طور موثر مانع بروز مشکل از دست رفتن داده‌ها شوند. کاری که نرم‌افزارهای فوق انجام می‌دهند شناسایی نقص احتمالی داده‌ها از طریق نظارت، شناسایی و قفل داده‌هایی است که ارزش زیادی دارند. این‌کار بر مبنای فیلترها انجام می‌شود.

 4- به‌کارگیری پروتکل‌ها و الگوریتم‌های امنیتی قدرتمند
رسانه‌های ذخیره‌ساز داده‌ها تجهیزات ایزوله نیستند. آن‌ها باید توسط ساختارها و لایه‌های امنیتی شبکه مثل دروازه‌های امنیتی، ابزارهای شناسایی بدافزارها، فایروال‌ها و سیستم‌های تشخیص نفوذ محافظت شوند. هنگامی که این اقدامات انجام شوند، هکرها به سختی قادر به دسترسی به دستگاه‌های ذخیره‌ساز خواهند بود.

 5- پیاده‌سازی مکانیزم‌های امنیتی مخصوص نقاط پایانی
اقدامات امنیتی در این حوزه پیرامون محافظت از تجهیزات سیار و کامپیوترهایی است که قرار است به ذخیره‌ساز دسترسی داشته باشند. به‌کارگیری پروتکل‌های ارتباطی ایمن نقش مهمی در ارسال و دریافت ایمن داده‌ها دارند. نقاط پایانی اغلب ضعف‌های امنیتی دارند که باعث به خطر افتادن زیرساخت‌های ارتباطی می‌شوند.

 6- افزونگی
فناوری رید (RAID) نقش مهمی در حفظ داده‌های استوریج‌ها دارد و همچنین به عملکرد و دسترس‌پذیری دستگاه کمک می‌کند.

 7- بازیابی و پشتیبان‌گیری
مقابله با برخی از حملات باج‌‌افزاری یا بدافزاری به سختی امکان‌پذیر است، بنابراین تنها راهی که می‌توانید داده‌های ذخیره شده در دستگاه خود را پس از یک حمله سایبری موفق بازیابی کنید، نسخه‌های پشتیبان است. مطمئن شوید که نسخه‌های پشتیبان دقیق از اطلاعات تهیه کرده‌اید که در صورت بروز اتفاقات مخرب قابل بازیابی هستند. همچنین، اطمینان حاصل کنید نسخه‌های پشتیبان در مکان‌های ایمن و ایزوله شده از شبکه اصلی نگه‌داری می‌شوند.
 

نکات کلی نگه‌داری از دستگاه‌های ذخیره‌ساز

 1- دستگاه‌های ذخیره‌ساز اطلاعات باید در دمای اتاق و نباید بالاتر از آن نگهداری شوند.
 2- هنگامی که قصد تعویض هارددیسک استوریج‌ها را دارید، مطمئن شوید که استوریج از ویژگیSwappable   Hotپشتیبانی می‌کند. همچنین، در هنگام تعویض هارددیسک‌ها این‌کار را با احتیاط کامل انجام دهید.
 3- استوریج نباید در مکان شلوغ قرار گیرد، به ویژه اگر از استوریج‌های مجهز به فن‌های قوی استفاده می‌کنید که به سرعت گردوغبار را جذب می‌کنند.

 

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا