تکنولوژی

چین می‌خواهد تراشه‌های AMD و اینتل را از سیستم‌های مخابراتی خود خارج کند

چین می‌خواهد تراشه‌های AMD و اینتل را از سیستم‌های مخابراتی خود خارج کند

به‌دنبال ممنوعیت استفاده از پردازنده‌های اینتل و AMD در دستگاه‌های دولتی توسط چین، این کشور حالا قصد دارد تراشه‌های ساخت کشورهای خارجی را از سیستم‌های مخابراتی خود خارج کند. براساس گزارش وال استریت ژورنال، مقامات این کشور به ارائه‌دهندگان سرویس‌های مخابراتی چین‌ اعلام کرده‌اند که تا سال 2027 باید تراشه‌های خارجی مانند نمونه‌های ساخته‌شده توسط اینتل و AMD را با تراشه‌های داخلی جایگزین کنند.

وال استریت ژورنال در گزارش خود توضیح می‌دهد که وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین به ارائه‌دهندگان سرویس‌های مخابراتی این کشور دستور داده است که شبکه‌های خود را از نظر وجود تراشه‌های ساخت کشورهای خارجی بررسی کرده و برای کنار گذاشتن آن‌ها، برنامه زمانی ارائه کنند.

چین می‌خواهد تراشه‌های AMD و اینتل را از سیستم‌های مخابراتی خود خارج کند

منابع این نشریه اذعان کرده‌اند که این تغییر عمدتاً بر اینتل و AMD تأثیرگذار خواهد بود، زیرا این دو شرکت مستقر در کالیفرنیا بخش عمده‌ای از پردازنده‌های موجود در تجهیزات شبکه چین را تأمین می‌کنند.

همچنین انتظار می‌رود برنامه چین‌ برای حذف تدریجی تراشه‌های ساخته‌شده توسط کشورهای خارجی بر درآمد اینتل و AMD تأثیرگذار باشد. اینتل در سال گذشته میلادی، 27 درصد از درآمد خود را از چین به‌دست آورده و AMD نیز 15 درصد از فروش سال گذشته خود را در بازار چین انجام داده است.

تلاش چین برای خودکفایی درزمینه تولید تراشه

چین می‌خواهد تراشه‌های AMD و اینتل را از سیستم‌های مخابراتی خود خارج کند

این اقدام چین به‌دنبال تلاش‌های دولت آمریکا برای جایگزینی تجهیزات موبایل ساخته‌شده توسط هواوی با ادعای نگرانی‌های امنیتی اجرا می‌شود. ایالات‌متحده همچنین اخیراً انویدیا و AMD را از صادرات تراشه‌های هوش مصنوعی قدرتمند خود به چین‌ منع و از سایر کشورها درخواست کرده بود که ارسال تراشه به چین‌ را کاهش دهند.

با وجود این تحریم‌ها، چین‌ روی توسعه پردازنده‌های خود تمرکز کرده است. سال گذشته، هواوی اولین گوشی 5G خود، یعنی میت 60 پرو را با تراشه ساخته‌شده توسط شرکت چینی‌ SMIC عرضه کرد؛ اما هنوز نگرانی‌هایی در مورد کارایی این تراشه‌ها نسبت به نمونه‌های ساخته‌شده توسط انویدیا، اینتل و AMD برای چین وجود دارد.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا