تکنولوژی

سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل: اهداف دولت از ممنوعیت آیفون محقق نمی‌شود

سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل با بیان اینکه آیفون صرفا یک گوشی موبایل پرچم‌دار به مانند دیگر برندهای پرچم‌دار است، ممنوعیت واردات آن را جابجایی هزینه واردات از این برند به برندهای دیگر دانست و از خطر آفرین بودن آن برای بازار موبایل و اقتصاد کشور خبر داد.

محمدرضا عالیان در گفتگو با lastech با تاکید بر اینکه در کنار اپل گوشی‌های دیگری وجود دارد که پرچم‌دار هستند و با همان قیمت در بازار عرضه شده‌اند، گفت: «درصورتی که جلوی واردات هر یک از برندهای پرچم‌دار گرفته شود، به هر حال تکلیف پرچم‌دارهای دیگر هم نامعلوم خواهد شد و این موضوع برای بازار مناسب و جذاب نیست.»

ممنوعیت واردات آیفون و دردسرهای آن

از دلایل اصلی که برای ممنوعیت واردات آیفون به آن استناد شده، کمبود ارز و ارزبری بالایی است که این کالا در جریان واردات به خود اختصاص می‌دهد. به اعتقاد نهادهای تصمیم‌گیر آیفون برای کشور خرج اضافه است و قرار نیست با وجود کمبود ارز، مبلغ قابل توجهی هم برای واردات این کالای به اصطلاح لوکس هزینه کنیم. البته که گوشی‌های گران‌قیمت برندهای چینی با ممنوعیت واردات روبرو نشده‌اند.

از سویی دیگر مدتی است که فعالین بازار موبایل برای ثبت سفارش گوشی‌های آیفون در سامانه جامع تجارت، به منظور دریافت ارز، با این پیام مواجه می‌شوند: «با توجه به قرارگیری تلفن همراه با برند اپل در گروه کالایی 27، امکان ثبت سفارش آن وجود ندارد.»

گاهی دلیل این عدم ممنوعیت از طرف موافقان قطع سرویس‌دهی آیفون درمورد برخی اپلیکیشن‌ها به کاربران ایرانی است. اما مثال نغز این ادعا نیز همچنان وجود دارد. هواوی و شیائومی هم برخی اپلیکیشن‌هایشان به دلیل تحریم‌ها در ایران قابل دسترس نیست.

انجمن واردکنندگان گوشی موبایل هم با این تصمیم مخالفت کرده و بارها اعلام کرده دلیل بالارفتن قیمت گوشی‌های آیفون بیش از هر چیز تحت تاثیر ممنوعیت‌ها و محدودیت در واردات، افزایش پیدا کرده است.

ممنوعیت واردات موبایل یک تصمیم اقتصادی نیست

اما بالارفتن قیمت گوشی آیفون فقط یک تصمیم اقتصادی که اثرات آن مسیر تجارت را با اختلال مواجه کند، نیست. همین موضوع باعث افزایش سرقت شده که به اعتقاد «امیر اسحاقی»، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، امنیت مردم را تحت تاثیر قرار داده است.

ماجرا اما فقط عدم سرویس‌دهی به برخی اپلیکیشن‌ها به کاربران ایرانی آیفون نیست. عدم سرویس دهی رسمی اپل به کاربران آیفون در ایران، به منظور تعمیر و تامین قطعات گوشی‌های داخل کشور، خود یکی از مشکلات است. در چنین شرایطی ممنوعیت واردات نه تنها مسئله را حل نمی‌کند، بلکه به وضوح پاک کردن صورت مسئله است.

مخالفت انجمن وارد کنندگان موبایل با ممنوعیت واردات آیفون بیش از هر نکته دیگری بیشتر بر سر آن است که بازر موبایل در جریان چنین تصمیمی به طور قطع با چالش مواجه خواهد شد.

در نامه کاظمی‌امین به رئیس جمهور تاکید شده که ما مشکل ارزی نداریم، همچنین در بخشی از نامه با اشاره به اینکه برای واردات خودرو یک میلیارد دلار نیاز است و بهتر آن است که این یک میلیارد دلار از سهم کالای غیرضروری اپل برداشت شود.

سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل در این باره گفت: «ورادات موبایل در صورت ممنوعیت، تعادل بازار به هم خواهد ریخت و همین موضوع خود منجر به گرانی بیشتر در بازار خواهد شد. این موضوع درمورد گوشی‌های شیائومی هم که مدتی پیش ممنوعین واردات آن عنوان شده بود شاهد بودیم.»

بخش دولتی به باور او همواره موضوع واردات را بر اساس جریان محاسبه اعداد مالی مورد توجه قرار می‌دهد، این در حالی است که ما در انجمن واردکنندگان موبایل پوشش همه سلیقه‌ها در استفاده از گوشی موبایل و همچنین حمایت از واردکنندگان انواع گوشی را در دستور کار خود داریم.

به گفته عالیان به هر حال آیفون برند اول فروش گوشی در دنیا است. اگر مصرف کننده ایرانی هم این کالا از سبد خریدش حذف شده به دلیل کاهش قدرت خرید و مشکلات اقتصادی کشور است و نه قیمت گران این گوشی که در ایران لوکس خوانده می‌شود.

تکلیف پرچم‌دارها معلوم نیست

عالیان در بخش دیگری از توضیحات خود با تاکید بر اینکه در کنار اپل گوشی‌های دیگری وجود دارد که پرچم‌دار هستند و با همان قیمت در بازار عرضه شده‌اند، گفت: «درصورتی که جلوی واردات هر یک از برندهای پرچم‌دار گرفته شود، به هر حال تکلیف پرچم‌دارهای دیگر هم نامعلوم خواهد شد و این موضوع برای بازار مناسب و جذاب نیست.»

سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل با اشاره به اینکه قرار بر این بود که با استفاده از فاصله افزایش گوشی‌های بالای 600 دلار برای حمایت از تولید استفاده شود، گفت: «به هر حال در صورت حذف این واردات، کدام رقم قرار است وارد سبد حمایت از تولید شود؟ از سویی دیگر به هر حال واردات پرچم‌دارها ادامه خواهد داشت و شاهد جابجایی بودجه واردات از آیفون به پرچم‌دارهای دیگر خواهیم بود.»

نگرانی از قطع امکان پشتیبانی از گوشی‌های آیفونی که پیش از این وارد شده و با گارانتی 18 ماهه همراه هستند یکی دیگر از نگرانی‌هایی است که عالیان معتقد است، آنهایی که تصمیم به توقف واردات آیفون گرفته‌اند اساسا به آن فکر نکرده‌اند.

کمیته تلفن همراه و عدم تشکیل آن

سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل در پاسخ به این پرسش که دلیل آسیب‌هایی که در چند وقت اخیر روند واردات موبایل با آن روبرو شده چیست، به عدم حضور کمیته تلفن همراه در جلسات تصمیم‌گیران در دو سال اخیر اشاره کرد.

عالیان به کمکی که پیش از این کمیته تلفن همراه پیش از این به حوزه واردات موبایل کرده تاکید کرد و به فشار مضاعفی که از طرف مجلس منجر به ایجاد اختلال در این حوزه شده اشاره کرد و گفت: «مجلس حتی بر این حوزه اشراف ندارد.»

به باور او واردات موبایل تبدیل به یکی از حوزه‌هایی شده که در صورت بروز مشکل در هر حوزه‌ای سعی به استفاده از ظرفیت‌های موبایل وجود دارد. کسری بودجه در واردات خودرو را حتی حبوبات و غلات هم محلی شده که برای مدیریت آن همچنان به جریان خودرو ورود می‌کنند.

شفافیت بازار موبایل و صنف آن به اعتقاد عالیان شرایطی فراهم کرده که همه سعی در سواستفاده از آن دارند.

او همچنین با اشاره به اینکه بحث گارانتی بسیار مهم است، به لانچ ایفون 14 در چند وقت آینده اشاره کرد و گفت: «بهتر آن است که اگر تصمیم به ممنوعیت آیفون گرفته شده، از شماره بعد این ممنوعیت را اعمال کنند و نه حالا که تعداد قابل توجهی آیفون 13 به کشور وارد شده و نیاز به گارانتی دارد.»

ممنوعیت واردات یا آغاز قاچاق

اما بخواهیم باور کنیم یا نه ممنوعیت هرگز امکان اجرا به طور کامل نداشته است. ممنوعیت در طول سال‌های گذشته مدام بیان شده، اما نه تنها در بدنه جامعه اجرا نشده بلکه همان ممنوعیت تبدیل به جریانی جرم‌زا شده که سیستم اقتصادی و اجتماعی را به شدت دچار سردگمی و حتی آسیب کرده است.

ممنوعیت در واقع نام دیگر و ترجمه‌ عبارت «قاچاق» است. عالیان نیز یا تایید این موضوع که ممنوعیت واردات موبایل اپل منجر به افزایش قاچاق خواهد شد، گفت: «از همین امروز جریان قاچاق آیفون افزایش چشمگیری پیدا کرده است.»

او بر این باور است که این جریان حتی با ممنوعیت واردات مسافری هم قابل کنترل نیست و در نهایت اثرات بسیار منفی بر جریان اقتصادی کشور وارد خواهد کرد.

سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل در پاسخ به پرسش lastech مبنی بر اینکه آیا این تصمیم در نهایت اجرایی خواهد شد یا نه، گفت: «ما همه تلاشمان را خواهیم کرد که جلوی اجرای این تصمیم را بگیریم. این تصمیم به هر حال مخالفانی در مجلس، اتاق اصناف و دیگر بخش‌های دولتی و خصوصی دارد، اما باید پذیرفت که ممنوعیت واردات آیفون یک تصمیم صرفا اقتصادی نیست و حواشی دیگری هم دارد.»

به هر حال همجنان وضعیت بازار موبایل در وضعیت غیرشفافی قرار دارد و گوشی‌های آیفون از خبرسارهایی است که تصمیم درباره آن به هر حال بر بخش‌های دیگری هم اثر خواهد داشت. ممنوعیت واردات خودرو در طول سال‌ها تنها ممنوعیتی بود که اجرایی شد و امکان قاچاق گسترده آن وجود نداشت.
آن هم نتیجه‌ای نداشت مگر نابودی و پوسیدگی این صنعت در کشور. حالا اما بی‌شک ممنوعیت واردات آیفون منجر به عدم استفاده جامعه از آن نخواهد شد و با هدررفت قابل توجهی از ارز و سرمایه ملی در این روند روبرو خواهیم شد.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا