بازی

درباره متاورس چه می‌دانید؟

درباره متاورس چه می‌دانید؟

سلب مسئولیت: lastech صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

متاورس (Metaverse) چیست و چگونه کار می‌کند و کسب و کارها چه استفاده‌هایی از آن خواهند کرد؟ اکنون به این سوال‌ها پاسخ خواهیم داد.

متاورس به هر دوی پلتفرم‌های فعلی و آینده متمرکز بر واقعیت مجازی و واقعیت افزوده اطلاق می‌شود. بسیاری از افراد متاورس را سرحد نسل بعدی اینترنت و یک فرصت مالی و تجاری برای صنعت فناوری و دیگر بخش‌ها می‌دانند. اما متاورس واقعا چیست و چگونه قرار است بر زندگی ما تاثیر بگذارد؟

متاورس چیست؟

در چشم‌انداز توصیف‌شده توسط رسانه‌های اجتماعی و شرکت‌های فناوری، دستگاه‌هایی نظیر هدست واقعیت مجازی، عینک دیجیتال، گوشی‌های هوشمند و سایر دستگاه‌ها، اجازه دسترسی به محیط‌های سه‌بعدی مجازی یا واقعیت افزوده را می‌دهند که در آن کاربران به واسطه تکنولوژی جدید در محیطی همه‌جانبه، قادر به کار، برقراری ارتباط با دوستان، مدیریت کسب و کار، بازدید از مکان‌های دور و دسترسی به فرصت‌های آموزشی هستند. 

متاورس تنها یک مدل تجربه واحد نیست، بلکه سلسله مراتبی از تجارب دیجیتال غنی است که در آینده در دسترس کاربران قرار گرفته و آن‌ها را در طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های مختلف در فضاهای کاملا دیجیتالی درگیر می‌کند. 

حال برای آشنایی با متاورس یک سری فناوری و اصطلاح استفاده شده است که دانستن معانی و تفاوت آن‌ها خالی از لطف نیست.

دنیای مجازی (Virtual World)

دنیای مجازی یک محیط شبیه‌سازی‌شده است که امکان دسترسی بسیاری از افراد به آن برای کاوش هم‌زمان و مستقل با استفاده از آواتارها وجود دارد. دنیای مجازی نمایانگر داده‌های ادراکی و در عین حال حاوی ارتباطات و فعالیت‌های ریل‌تایم دیگر کاربران و حرکات آن‌هاست. 

بازی‌های آنلاین چند نفره بزرگ از دنیاهای مجازی برای فراهم‌آوری قابلیت ساخت و سفر بین فضاها در جهان خود استفاده می‌کنند. به عقیده طرفداران متاورس، دنیاهای مجازی علاوه بر بازی، در حوزه نرم‌افزار و درمان نیز کاربرد خواهند داشت. 

واقعیت مجازی در متاورس چیست؟

واقعیت مجازی یک تجربه شبیه‌سازی‌شده است که عموما تصاویر، صداها و سایر احساسات واقعی توسط یک هدست مخصوص در یک محیط مجازی به کاربر نشان داده می‌شود. از واقعیت مجازی در حال حاضر برای بازی‌های ویدیویی استفاده می‌شود، اما امکان استفاده از آن برای جلسات مجازی، آموزش پزشکی یا آموزش نظامی نیز وجود دارد. 

واقعیت ترکیبی (Mixed Reality)

واقعیت ترکیبی ادغامی از دنیاهای مجازی و واقعی برای ساخت راه‌های جدید تعامل با فضاهای دیجیتال و فیزیکی و دیگر کاربران است. در واقعیت ترکیبی، شما صرفا در یک دنیای مجازی یا کاملا در یک دنیای واقعی نیستید، بلکه در جایی در امتداد «تسلسل مجازی» بین محیط‌های واقعی و مجازی قرار دارید. از کاربردهای واقعیت ترکیبی می‌توان در بازی‌های ویدیویی، تدریس، آموزش نظامی، درمان و یکپارچگی انسان و ربات اشاره کرد. 

واقعیت افزوده (Augmented Reality) در متاورس چیست؟

واقعیت افزوده به‌خاطر ساخت راهی تعاملی برای تجربه محیط‌های دنیای واقعی، به واقعیت ترکیبی شباهت دارد. واقعیت افزوده اغلب از طریق ترکیبات حسی دیجیتال نظیر تصاویر، صداها، داده‌های حسی یا بویایی، دنیای واقعی را بهبود می‌بخشد. واقعیت افزوده دارای یکپارچگی دنیاهای واقعی و مجازی، تعامل ریل‌تایم و تصویرسازی 3بعدی از هر دوی اشیاء مجازی و واقعی است. 

اقتصاد مجازی (Virtual Economies)

واژه اقتصاد مجازی اولین‌بار برای تبادل یا فروش کالاهای مجازی در بازی‌های آنلاین مورد استفاده قرار گرفت. در برخی از این بازی‌ها، بازیکنان قادر به خرید کالا از یکدیگر و تبادل پول واقعی با پول درون بازی هستند. با این حال، اقتصاد مجازی امروزه رمز ارزها و توکن‌های غیر مثلی (NFT) را نیز در بر گرفته است. 

کاربرد متاورس در کسب و کارهای امروزی چیست؟

در حال حاضر شرکت‌های مختلفی به ارائه محصولات یا خدمات متاورسی پرداخته‌اند از جمله:

  • متا (فیسبوک سابق): در پاییز 2021، فیسبوک از تغییر نام خود به Meta Platforms و سرمایه گذاری عظیم در ساخت تجارب متاورسی خبر داد. برای این کار، این شرکت از مالکیت فعلی شرکت تولید تجهیزات واقعیت مجازی به نام Oculus بهره برده است. به باور این شرکت، تجارب غنی واقعیت مجازی آینده تعاملات اجتماعی دیجیتال هستند. با این وجود، چشم‌انداز متا تا حدودی سوداگرانه و وابسته به فناوری و ظرفیت سروری است که هنوز وجود خارجی ندارد.
  • مایکروسافت: در این بین، مایکروسافت بر پذیرش فناوری‌های فعلی خود برای توسعه متاورس متمرکز است. این شرکت دارای یک پلتفرم واقعیت ترکیبی به نام Mesh است که به کاربران اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به خرید هدست واقعیت مجازی، از طریق تلفن هوشمند یا لپ تاپ خود به واقعیت افزوده دسترسی یابند. مایکروسافت همچنین ساخت یک تجربه غنی برای کار از راه دور و ملاقات‌های مجازی را هدف قرار داده است.
  • انویدیا (Nvidia): انویدیا شرکت دیگری است که روی چیستی متاورس کار می‌کند. این شرکت در حال ساخت یک پلتفرم Omniverse است که می‌تواند دنیاهای مجازی 3 بعدی را در یک جهان مشترک به یکدیگر متصل کند. از این پلتفرم برای ساخت شبیه‌سازی‌های ساختمان و کارخانه استفاده می‌شود.
  • نایکی (Nike): نایکی نیز با ثبت علائم تجاری دیجیتال برای لوگوی اصلی خود، در حال ساخت متاورسی برای اسنیکرها و تجهیزات مجازی خود است. 
  • اسنپ‌چت (Snap): اسنپ‌چت از زمان آغاز به کار خود تا کنون، در حال ساخت فیلترهای واقعیت افزوده بوده است. فیلترهای تصاویر این اپلیکیشن به کاربران اجازه می‌دهد تا از طریق دوربین گوشی خود دنیای واقعی را دستکاری کنند. این شرکت در سال 2021 عینک واقعیت افزوده خود را عرضه کرد که قابلیت افزودن تجربه کاربر از واقعیت به بیرون از فضای اپلیکیشن را فراهم کرده است. 
  • سکند لایف (Secon Life): زندگی دوم که در سال 2003 عرضه شد، یکی از محبوب‌ترین بازی‌های چند نفره آنلاین بزرگ است که امکان یک زندگی دیگر در یک دنیای مجازی را برای کاربران فراهم کرده است. این مفهوم در واقع یک تجربه متاورسی اولیه بود که توسط شرکت Linden Lab معرفی شد. 
  • اپیک گیمز (Epic Games): اپیک گیمز شرکت سازنده بازی دیجیتال محبوب فورتنایت است. با اینکه این شرکت کار خود را با ساخت بازی‌های ویدویی آغاز کرد، اما اکنون به خلق تجارب اجتماعی مجازی نظیر کنسرت موسیقی و جشن‌های رقص نیز روی آورده است. 
  • آموزش پزشکی: شرکت‌های آموزش پزشکی در حال توسعه واقعیت افزوده و مجازی برای شبیه‌سازی تعاملات بیمار و جراح و امکان تمرین تکنیک‌های جدید برای دانشجویان هستند. 

بنابراین همانطور که مشخص است، با رشد و در نهایت تبدیل شدن دنیاهای متاورسی به یک جهان واحد، شاهد ظهور اقتصاد جدیدی خواهیم بود که تمام جنبه‌های زندگی از کار، تدریس و آموزش گرفته تا تعاملات نظامی و جهانی ما را تغییر خواهد داد.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا