موبایل

آیا نگه‌داشتن گوشی در جیب خطر دارد؟

آیا نگه‌داشتن گوشی در جیب خطر دارد؟

گوشی شما الان کجا است؟ اگر در حال خواندن این متن‌ هستید، احتمالا آن را در دست گرفته‌اید، اما خیلی زود پس از اتمام کارتان، شما هم مانند میلیون‌ها کاربر دیگر آن را در جیبتان می‌گذارید. همه ما معمولا بدون اینکه فکر کنیم، این کار را انجام می‌دهیم، اما باید بدانیم که گوشی‌ها دستگاه‌های پرقدرتی‌اند که مقدار کمی از نوعی انرژی با نام «تشعشع‌های رادیوفرکانس» ساطع می‌کنند.

این نوع تشعشع‌ها آسیب جدی به بدن وارد نمی‌کنند، اما تشعشع به طور کلی می‌تواند برای سلول‌ها و سلامتی مضر باشد. کارشناسان در این زمینه معمولا در دو دسته قرار می‌گیرند. کسانی که معتقدند در مورد استفاده از گوشی جای نگرانی وجود ندارد و آن‌هایی که نگران‌اند. اما بالاخره باید گوشی را جیبمان بگذاریم یا خیر؟

 تشعشع‌های تلفن همراه چیست
تلفن‌های همراه به کمک امواج رادیوفرکانس که نوعی تشعشع الکترومغناطیسی است، با برج‌های مخابراتی و همچنین با گوشی‌های دیگر ارتباط برقرار می‌کنند. اما امواج رادیوفرکانس در طیف تابش الکترومغناطیسی کمترین شدت را دارند. با این حال این بدان معنا نیست که کاملا بی‌ضررند.

به گفته انجمن سرطان آمریکا، تشعشعات رادیوفرکانس با شدت بالا می‌تواند گرما تولید کند و باعث افزایش دمای بدن و حتی سوختگی شود.

 

آیا نگه‌داشتن گوشی در جیب خطر دارد؟

 تشعشع‌های تلفن همراه موجب سرطان می‌شود؟
پرتوهای گوشی علائم تشعشع‌های خطرناک و سرطان‌زا را ندارد. البته برخی تحقیقات از ارتباط احتمالی بین استفاده از تلفن همراه و نرخ بالاتر برخی سرطان‌های مغز خبر می‌دهند اما این تحقیقات ثابت نکرده‌اند که گوشی‌های هوشمند واقعا باعث به‌ وجود آمدن سرطان می‌شوند و نویسندگان درباره اینکه مردم دقیقا چقدر از گوشی استفاده کنند، شک دارند.

با وجود آنکه برخی تحقیقات روی حیوانات نشان داده که سطوح بالای تشعشع‌های تلفن همراه می‌تواند به پوشش رحم، تخمک، فولیکول‌های تخمدان و جنین آسیب برساند و حتی به رشد جنین صدمه بزند، هیچ‌یک از این نتایج در انسان تکرار نشده است.

بنابر پژوهشی ۱۳ ساله که روی مردان بالغ در سوییس انجام شد، استفاده از تلفن همراه ممکن است با غلظت کمتر اسپرم و تعداد کمتر اسپرم مرتبط باشد. به گفته متخصصان، اسپرم‌ها به‌ویژه در برابر تاثیر تشعشع‌های تلفن همراه آسیب‌پذیرند، زیرا بیشترین جذب در بدن در ناحیه اندام‌های تناسلی مردانه و به‌ویژه بیضه‌ها است که چیزی برای محافظت از آن‌ها وجود ندارد.

اگرچه ناباروری مردان در حال افزایش است، هنوز شواهد کافی برای تایید اینکه آیا تشعشع‌های تلفن همراه عاملی در این روند است یا خیر، وجود ندارد.

برخی کارشناسان توصیه می‌کنند برای کاهش خطرات احتمالی، باید گوشی را تا جایی که ممکن است از بدن دور نگه دارید، در حالی که برخی کارشناشان می‌گویند لازم نیست نگران باشید.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا