تکنولوژی

بوئینگ با موفقیت فضاپیمای استارلاینر را به فضا پرتاب کرد [تماشا کنید]

بوئینگ فضاپیمای استارلاینر (Starliner) خود را که برای انتقال فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی طراحی شده، در یک ماموریت آزمایشی با موفقیت به فضا پرتاب کرد. شرکت فضایی آمریکایی تاکنون دوبار در انجام این ماموریت با شکست مواجه شده بود و اکنون در نهایت قصد دارد تا آن را به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل کند.

فضاپیمای بوئینگ در ساعت 03:24 دقیقه بامداد جمعه به وقت ایران، سوار بر موشک اتلس 5 (Atlas V) از پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال در ایالت فلوریدا با موفقیت به فضا پرتاب شد. پس از اینکه موشک، کپسول فضایی را به مدار فرستاد، فضاپیما با پیشران‌ها خود موفق شد تا در جهت درست مدار قرار بگیرد.

مشکل جزئی فضاپیما بوئینگ

مقامات بوئینگ حدود نیم ساعت پس از بلند شدن، «اتصال مداری» استارلاینر، وضعیتی که نشان می‌دهد فضاپیما در مسیر درستی قرار دارد را تایید کردند. البته آن‌ها فاش کردند که پیشران‌های فضاپیما دقیقا همانطور که انتظار داشتند، کار نکرده است. با این وجود، «مارک نپی» معاون و مدیر برنامه Starliner بوئینگ توضیح می‌دهد که این مشکل بر ماموریت کلی آن‌ها تاثیرگذار نبوده است.

استارلاینر یک فضاپیمای خصوصی است که بوئینگ با مشارکت ناسا، برای کمک به انتقال فضانوردان این آژانس به ISS ساخته شده است. این کپسول به همراه کرو دراگون (Crew Dragon) اسپیس ایکس یکی از دو وسیله ساخته شده توسط شرکت‌های خصوصی محسوب می‌شود که ناسا برای انجام ماموریت‌های فضایی دولتی روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده است. اما پیش از انجام ماموریت واقعی با فضانوردان ناسا، این آژانس از بوئینگ می‌خواهد که کارایی و انجام تمام وظایف قابل انتظار کپسول استارلاینر بدون خدمه مورد آزمایش قرار بگیرد.

بوئینگ

در دسامبر سال 2019 نیز بوئینگ همین ماموریت را انجام داده بود اما در آن زمان با یک سری مشکلات نرم‌افزاری مواجه شدند و کپسول هرگز به ایستگاه فضایی بین‌المللی نرسید. در ادامه قرار شد تا تابستان گذشته، این ماموریت بار دیگر انجام شود، اما این بار هم چند ساعت پس از پرواز، بوئینگ متوجه شد که برخی دریچه‌های پیشران به درستی کار نمی‌کنند و در نتیجه ماموریت را متوقف کرد.

حالا استارلاینر سرانجام در مدار مورد انتظار خود قرار گرفته است. «جاش بارت» نماینده ارتباطات بوئینگ توضیح می‌دهد که: «استارلاینر در مسیر خود به سمت ایستگاه فضایی بین‌المللی در مدار پایدار دایره‌ای قرار دارد.»

البته هنوز کارهای زیادی برای اثبات موفقیت ماموریت آن باید انجام شود. در مرحله بعد، استارلاینتر باید نشان دهد که می‌تواند به طور خودکار با ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شود. سپس باید با موفقیت به سطح زمین برگرد. بنابراین در حالی که کپسول فضایی بوئینگ با موفقیت به فضا پرتاب شده، اما کار آن تازه شروع شده است.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا