موبایل

فروش آیفون ۱۳ به دو برابر قیمت واقعی در بازار موبایل کشور

در حالی که ماه‌هاست صدور مجوز برای از سرگیری واردات تجاری آیفون در هاله‌ای از ابهام است، امروز سخنگوی وزارت صمت سرانجام آب پاکی را روی دست مردم ریخت و اعلام کرد که گشایشی در مسیر ورود تجاری این گوشی‌ها به کشور ایجاد نخواهد شد. همزمان به نظر می‌رسد این وزارتخانه و نهادهای زیرمجموعه آن عزمی برای فراهم کردن امکان رجیستر شدن آیفون ‌های سری ۱۴ که در سه ماه اخیر از طریق مسافری یا قاچاق وارد کشور شده‌‌اند، ندارند.

تاثیر همین محدودیت به ظاهر بی‌اهمیت بر بازار موبایل کشور آن شده که حالا قیمت مدل‌های مختلف آیفون ۱۳ که آخرین نسخه قابل رجیستر شدن از گوشی‌های اپل در بازار ایران است، تا حدود ۱۰۰ میلیون تومان برسد. این درحالی است که قیمت واقعی این گوشی حتی با احتساب قیمت روز دلار، نصف این مبلغ است. فعالان بازار اعلام می‌کنند که حتی با وجود همین قیمت دوبرابری نیز بسیاری از فروشندگان حاضر به عرضه آیفون ‌های خرید قبل خود نیستند، زیرا با متوقف شدن تولید این مدل و عرضه آیفون ۱۴ در بازار جهانی، عملا تامین این کالا برای فروشندگان نیز دشوار است و ترجیح می‌دهند بیشترین سود ممکن را از همین تعداد محدودی ببرند که در انبارشان موجود دارند.

هرچند با قیمت این روزهای دلار، عملا خرید یک گوشی پرچم‌دار برای بسیاری از مصرف‌کنندگان بازار موبایل به یک رویا تبدیل شده، اما ممنوعیت واردات تجاری این گوشی‌ها به دلیل تخصیص نیافتن ارز، خرید این گوشی‌ها را برای همان گروه اندکی که هنوز توان خرید دارند، با دشواری‌های زیادی روبه‌‌رو کرده است. تعیین تکلیف رجیستری آیفون ‌های سری ۱۴، یکی از مهم‌ترین اخبار این روزهای بازار موبایل است. اگرچه بیش از سه ماه از رونمایی این محصول توسط اپل می‌گذرد، اما هنوز امکانی برای بازرگانان ایجاد نشده تا بتوانند این گوشی را از طریق تجاری وارد کنند و تعدادی از این گوشی‌ها تنها از طریق مسافری یا قاچاق وارد بازار شده است.

همین امر موجب شده تا طرفداران ایرانی اپل که هر ساله بلافاصله پس از رونمایی جدیدترین مدل‌های آیفون درصدد خرید این گوشی‌ها برمی‌آیند، این روزها با مشکل مواجه شوند. با وجود اینکه در چند ماه اخیر افراد زیادی به امید فراهم شدن امکان رجیستری آیفون سری ۱۴، دست به خرید این محصولات زده‌اند، اما هنوز امید چندانی به این موضوع نیست و صحبت‌های اخیر سخنگوی وزارت صمت و فعالان بازار نیز نشان می‌دهد که بعید است دیگر تغییری در وضع موجود ایجاد شود. پیش از این نیز رئیس اتحادیه فروشندگان صوتی و تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی تهران اعلام کرده بود که عرضه آیفون سری ۱۴ توسط فروشندگان رسمی غیرقانونی است و عملا با این کار از مشکلاتی که با خرید این گوشی‌ها دامن‌گیر مصرف‌کننده می‌شود شانه خالی کرد.

صبح روز گذشته، امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت که با حضور در یکی از گفت‌وگوهای خبری صدا‌و‌سیما به بیان جزئیاتی از برنامه‌های این وزارتخانه برای واردات محصولات مختلف پرداخت، بخشی از صحبت‌های خود را نیز به آینده واردات تجاری آیفون و فرجام رجیستر شدن جدیدترین سری این گوشی‌ها اختصاص داد. از اواسط بهار امسال که اعلام شد مشکلاتی در تامین ارز واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار وجود دارد، واردات تجاری این گوشی‌ها با محدودیت مواجه و عملا پس از مدتی متوقف شد. با این‌حال هیچ‌گاه رسما اعلام نشد که واردات این محصولات- خصوصا آیفون – کاملا ممنوع است و همین امر باعث شد مردم به تغییر شرایط امیدوار باشند. این در حالی است که سخنگوی وزارت صمت در گفته‌های دیروز خود سرانجام صریحا اعلام کرد که دیگر هیچ گوشی‌ آیفون ی به صورت تجاری وارد نخواهد شد و هنوز برنامه‌ای برای رجیستر شدن گوشی‌های آیفون سری ۱۴‌  که از طریق مسافری وارد شده‌اند تعریف نشده است.

فرآیند رجیستر شدن مدل‌های سری ۱۳ به قبل آیفون پیش از آغاز محدودیت‌های امسال تعریف شده بود، به همین دلیل ممنوعیت‌هایی که در ماه‌های اخیر برای واردات تجاری اعمال شد، در ابتدا تاثیر چندانی بر بازار این گوشی‌ها در ایران نگذاشت و تامین کالایی این محصولات از طریق قاچاق و مسافری ادامه یافت. اما حالا که اپل سری جدید گوشی‌های خود را معرفی کرده و عملا به تولید سری‌های قبلی پایان داده است، کاربران ایرانی با مشکلات جدیدی مواجه شده‌اند. از آنجا که گوشی‌های آیفون سری ۱۴ امکان رجیستری و در نهایت فعال شدن در شبکه موبایل کشور را ندارند، خرید این گوشی‌ها برای مصرف‌کننده ایرانی چندان معقول نیست و همین امر گرایش به خرید آخرین سری آیفون قابل رجیستر شدن یعنی سری ۱۳ را افزایش داده است.

رضا خوش‌خرام از فعالان بازار موبایل در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» اعلام کرد: «تقاضای بالا برای خرید این سری و عرضه محدود آنها به دلیل توقف تولید، باعث شده حالا این گوشی‌ها با دو برابر قیمت واقعی ارزی خود به فروش برسند و حتی با همین قیمت بالا نیز بسیاری از فروشندگان همچنان حاضر به عرضه نباشند.» اگرچه در گفت‌وگوی اخیر صدا‌و‌سیما با نماینده وزارت صمت بر این موضوع تاکید شد که مساله رجیستری آیفون ‌۱۴ دغدغه تنها نیم درصد مردم است، مشاهده می‌شود که دامنه این محدودیت فراتر از این حرف‌هاست و تاثیرات جدی‌تری نیز در بازار موبایل کشور ایجاد کرده است.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا