تکنولوژی

عرضه دیگنیتی و فیدلیتی در بورس کالا؛ واکنشی به طرح قرعه کشی وزارت صمت

هدف از عرضه خودرو در بورس کالا این است که از طریق تعادل بخشی قیمت خودرو، میزان عرضه و تقاضا شفاف و نیز از سوداگری‌ها جلوگیری شود، همچنین قرار است به‌ گونه‌ای عمل شود که مصرف‌کنندگان واقعی بتوانند به خودرو برسند. هجدهم خردادماه دو خودروی فیدلیتی و دیگنیتی در تالار خودروی بورس کالا عرضه می‌شوند. بر این اساس ثبت سفارش این دو خودرو از ۱۱ خرداد ماه آغاز شده و هر کدملی تنها می‌تواند یک ثبت سفارش ایجاد کند، موضوع عرضه خودرو در بورس کالا، از سال گذشته مطرح شده بود اما حالا به نظر می رسد که طرح عجیب وزارت صمت، در رابطه با قرعه کشی خودروها، زمینه ساز تسریع روند عرضه خودرو در بورس کالا شده باشد.
عرضه خودرو در بورس کالا به معنای رهایی این صنعت از قیمت گذاری دستوری، انتقال سود حاصل از تولید به تولیدکننده به جای دلالان، جمع شدن بساط رانت و دلالی ناشی از فاصله قیمت های کارخانه و بازار و در پایان منتفع شدن مصرف کنندگان از شفافیت بازار خودرو است.
بر اساس اطلاعیه عرضه بازار فیزیکی بورس کالا، ۴۳۰ دستگاه فیدلیتی و دیگنیتی ۱۸ خرداد در تالار حراج باز عرضه می‌شود که بر اساس جزئیات، عرضه برای ۱۵۰ دستگاه فیدلیتی ۷ نفره، ۱۵۰ دستگاه فیدلیتی ۵ نفره و ۱۳۰ دستگاه دیگنیتی خواهد بود. قیمت پایه فیدلیتی ۷ نفره؛ ۸۰۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و فیدلیتی ۵ نفره؛ ۷۸۹ میلیون تومان در نظر گرفته شده است و بهمن موتور دیگنیتی را با قیمت ۸۴۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان روی تابلوی معاملاتی خواهد برد.
همچنین به قیمت‌های پایه ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده بر مبنای قیمت نهایی فروش، هزینه های مالیات و عوارض شماره گذاری، هوشمندسازی کارت خودرو، خدمات پست، تولید پلاک و شماره گذاری و بیمه شخص ثالث اضافه می شود.
پیش دریافت برای خرید خودرو در بورس کالا فعلا ۳۰ درصد از طریق همان حساب وکالتی تعیین شده است. معاملات عرضه خودرو در بورس کالا در تالار حراج باز صورت می‌گیرد و هر کدملی تنها می‌تواند یک ثبت سفارش ایجاد کند.
تجربه سال های گذشته نشان داده که با عرضه کامل محصولات در بورس کالا به مرور و با تداوم عرضه ها، قیمت ها به سمت نقطه تعادلی بازار حرکت می کند و دیگر دونرخی در بازار کالاها وجود نخواهد داشت.

حمایت عضو مجمع تشخیص مصلحت از عرضه خودرو در بورس کالا برای پایان قیمت گذاری دستوری

غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرد: «از جمله تصمیمات مهم و مثبت دولت سیزدهم، تلاش برای ورود کالاهای مختلف به بورس کالا در راستای ایجاد شفافیت در اقتصاد است که در همین زمینه ورود خودرو به بورس کالا می‌تواند به قیمت گذاری دستوری خودرو پایان دهد و این اتفاق به نفع تولید کننده و مصرف کننده خواهد بود.»
مصباحی مقدم به عرضه خودرو در بورس کالا و مزایای اجرایی شدن این اقدام اشاره کرد و گفت: «با ورود خودرو به بورس کالا، قیمت گذاری این کالا به صورت رقابتی انجام می‌شود و به تبع رقابتی شدن قیمت‌ها، تقاضای سرمایه‌ای فعلی کنار رفته و این امر به نفع بازار و خریداران است و به مرور می‌توان شاهد اثر مثبت اجرای این اقدام در اقتصاد کشور و صنعت خودرو باشیم.»

نگاه بدبینانه نسبت به عرضه خودرو در بورس کالا

عرضه خودرو در بوس کالا امری احتمالا بی سابقه در بازارهای مالی جهان است و از این رو طبعات آن چندان قابل پیش بینی به نظر نمی رسد، اما آنچه واضح است اینکه روند سرمایه گذاری و خرید و فروش خودرو در بورس کالا به مراتب ساده تر از خرید و فروش فیزیکی خودرو در نمایشگاه هاست و همین سهولت می تواند به معنای نوسانات شدید و ورود سرمایه های سرگردان به بازار خودروهای بورسی منجر شده و قیمت خودرو در بازار را به شکل عجیبی نوسانی و صعودی کند، حال باید منتظر ماند و دید که در عمل چه اتفاقی برای خودروهای عرضه شده در بورس کالا روی خواهد داد، اما آنچه مشخص است اینکه چنین طرح هایی نمی تواند چاره ساز اصلی برای تثبیت قیمت خودرو و مناسب سازی تعادل بین عرضه و تقاضا منجر شود.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا