بازی

رنگ بندی سوکت شبکه را بیاموزید!

رنگ بندی سوکت شبکه را بیاموزید!

سلب مسئولیت: lastech صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

حتماً در مورد پشتیانی شبکه‌ های کامپیوتری و اهمیت انتقال داده‌ در این شبکه‌ها اطلاع دارید. این روزها به‌واسطه توسعه تکنولوژی، فناوری و همچنین گسترش اینترنت، تمامی کسب‌وکارها به شبکه‌های کامپیوتری نیاز دارند. شبکه‌های کامپیوتری مجموعه‌ای از چند کامپیوتر هستند که برای برقراری ارتباط بین یک‌دیگر به تجهیزات شبکه نیاز دارند. در تجهیزات پسیو و زیرساخت شبکه، به تجهیزی به‌نام سوکت می‌رسیم که عامل اتصال بین تجهیزات مختلف است. حتماً بارها نام سوکت به گوش‌تان خورده اما آیا تاکنون فکر کرده‌اید که رنگ‌ بندی سوکت شبکه چیست و چه اهمیتی دارد؟ شبکه‌های کامپیوتری، سیستم‌های نسبتاً پیچیده‌ای هستند که هر قطعه در آن از حساسیت بالایی برخوردار است. کوچک‌ترین اشتباه در اتصالات، عملکرد کل سیستم را با مشکل مواجه کرده و یا به‌کل مختل می‌سازد؛ بنابراین رنگ‌ بندی سوکت شبکه، معیار مهمی در نحوه اتصال صحیح در شبکه کامپیوتری محسوب می‌شود.

سوکت شبکه چیست؟

قبل از این که با رنگ بندی سوکت شبکه و استانداردهای آن آشنا شوید، بهتر است کمی بیشتر این رابط را بشناسید. در شبکه‌های کامپیوتری، انتقال داده از طریق کابل شبکه انجام می‌شود. با توجه به این که نمی‌توان کابل‌ها را به‌صورت مستقیم به دستگاه‌های مختلف وصل کرد، از تجهیزی به نام سوکت برای این اتصال استفاده می‌شود. در واقع اگر سوکت را به ابتدا و انتهای کابل وصل کنید، می‌توانید به عملکرد صحیح کابل شبکه برسید؛ بنابراین در تعریف سوکت شبکه می‌توان گفت سوکتی است که قابلیت اتصال به کابل را داشته باشد. سوکت‌ها نیز مانند کابل‌ها دارای استانداردهای تعریف شده‌اند و بر اساس میزان نویزپذیری دسته‌بندی می‌شوند. از آن‌‍جا که سوکت انواع مختلفی دارد، باید در اتصال سوکت و کابل به چند فاکتور مهم توجه داشته باشید. به‌عنوان مثال: استاندارد سوکت و میزان نویزپذیری آن باید با استانداردها و میزان نویزپذیری کابل یکسان باشد؛ در غیر این‌صورت، سرعت و پهنای باند در انتقال اطلاعات از حد مورد نیاز کم‌تر شده و به بازدهی خوبی در استفاده از این تجهیزات نمی‌رسید.

سوکت انواع مختلفی دارد و یکی از پرکاربردترین نوع آن، سوکت RJ-45 است. این سوکت به‌عنوان یک رابط استاندارد برای کابل شبکه از 8 پین مسی تشکیل شده و برای برقراری 8 سیم رنگی با استانداردهای مشخص استفاده می‌شود. با توجه به این که هشت سیم در هم تنیده کابل شبکه با رنگ‌های مشخص به هر پین این سوکت وصل می‌شوند، ترتیب رنگ‌بندی در آن بسیار مهم است. این سوکت به‌عنوان یک عضو مهم در شبکه‌های اترنت( فناوری اتصال دستگاه‌ها در شبکه گسترده) محسوب می‌شوند و نصب بسیار ساده‌ای دارند. کاربرد گسترده آن نیز در شبکه‌های مخابرات، تجهیزات شبکه مانند مودم‌ها، لپ‌تاپ‌ها، اتوماسیون کارخانه‌‌ای و غیره دیده می‌شود.

رنگ بندی سوکت شبکه و استاندارد آن

ترتیب رنگ بندی سوکت شبکه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اگر رنگ‌بندی در رابط استاندارد کابل رعایت نشود، ارتباط آن غیر ممکن خواهد بود. وقتی از استاندارد رنگ‌بندی در رابط کابل صحبت می‌کنیم، منظور صرفا رنگ بندی یکسان دو سر کابل نیست. همان‌طور که گفتیم سوکت برای برقراری ارتباط باید با کابل پانچ شود. در واقع ایجاد این ارتباط به کابل شبکه بستگی دارد و تنها در صورتی ممکن می‌گردد که استاندارد رنگ‌بندی آن رعایت شود. اگر این استاندارد برقرار نباشد، حتی با وجود یکسان بودن رنگ دو سر کابل ارتباط امکان‌‎پذیر نخواهد بود. در مورد استاندارد رنگ بندی در سوکت‌زنی شبکه دو کلاس مختلف تعریف شده است. در واقع این دو کلاس یک استاندارد جهانی است. این کلاس‌های رنگ بندی با کد T568-A  وT568-B‌  شناخته می‌شوند و کاربرد آن‌ها در پرس سوکت به سر کابل‌های شبکه دیده می‌شود.

استاندارد رنگبندی سوکت شبکه، کلاس A

image_1652093137.png

این استاندارد رنگ‌بندی در سال ۱۹۵۵ با گسترش استفاده از کابل‌های cat5 در سطح جهانی، به کار گرفته شد. استفاده از این استاندارد تعریف شده تا سال زمان پیدایش کابل شبکه cat6  در سال ۲۰۰۲ ادامه داشت. در این کلاس، رنگ بندی کابل شبکه از سمت چپ به راست به شرح زیر است:

  1. سفید سبز
  2. سبز
  3. سفید نارنجی
  4. آبی
  5. سفید آبی
  6. نارنجی
  7. سفید قهوه‌ای
  8. قهوه‌ای

استاندارد رنگبندی سوکت شبکه، کلاس B

با پیدایش کابل‌های cat6 از سال 2002 و افزایش استفاده از این کابل‌ها، استاندارد کلاسB  جایگزین استاندارد قبل شد. در واقع متخصصین شبکه این کلاس را به‌عنوان استاندارد رنگ‌بندی مورد تایید قرار دادند. البته استاندارد کلاس B برای کابل‌های cat5 مورد استفاده قرار می‌گرفت. این استاندارد رنگ بندی از چپ به راست به ترتیب زیر است.

  1. سفید نارنجی
  2. نارنجی
  3. سفید سبز
  4. آبی
  5. سفید آبی
  6. سبز
  7. سفید قهوه‌ای
  8. قهوه‌ای
image_1652093159.png

نکته: هرچند امروزه نیز در سوکت‌ها و پچ کورد شبکه از یکی از دو استاندارد کلاس A و کلاس B استفاده می‌شود، اما رنگ بندی کلاس B به‌عنوان استاندارد قالب شناخته می‌شود. همان‌طور که گفتیم کابل شبکه هشت رشته سیم مسی دارد که هر یک رنگ مخصوص به خود دارند. از بین این هشت رشته که به صورت چهار جفت سیم در هم تنیده هستند، تنها چهارعدد از این سیم‌ها وظیفه انتقال سیگنال‌ها را به عهده دارند و بقیه سیم‌ها برای کاربردهای جانبی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از بین چهار سیم اصلی دو سیم برای ارسال سیگنال و دو سیم برای دریافت سیگنال استفاده می‌شوند. اگر دقت کرده باشید رنگ بندی این سیم‌ها در دو کلاس مختلف ثابت است و تنها تفاوتی که دارند این است که جای رنگ‌های نارنجی و سفید نارنجی با رنگ‌های سبز و سفید سبز تغییر کرده است. وجود استاندارد در رنگ بندی سوکت شبکه این امکان را فراهم ساخته که هنگام سوکت زنی، کابل‌ها جابه‌جا نشوند. بعد از استفاده از دو استاندارد رنگ بندی T568AوT568B که ترتیب رنگی سیم‌ها را نشان می‌دهد، سیم‌ها داخل سوکت RJ45  قرار می‌گیرند.

انواع سوکت و کابل شبکه از لحاظ اتصال

کابل‌ها از لحاظ نوع اتصال در دو دسته کابل شبکه کراس یا ضربدری و کابل شبکه استریت یا مستقیم جای می‌گیرند. نحوه استفاده از این دو کابل به نوع اتصال کامپیوتر به کامپیوتر، یا کامپیوتر به سوییچ بستگی دارد.‌ نکته اینجاست که رنگ بندی سوکت شبکه چه نقشی در این نوع اتصالات دارد. اگر هدف استفاده از کابل شبکه، اتصال یک دستگاه کامپیوتر به تجهیزات دیگری از قبیل: سوئیچ، روتر و غیره باشد، از کابل مستقیم استفاده می‌شود. در این نوع کابل شبکه ابتدا و انتهای سوکت با ترتیب رنگی مشابه پانچ می‌شوند. معمولا رنگ بندی تعریف شده برای پچ کورد‌‌های آماده نیز از این نوع است. استاندارد رنگ بندی در کابل شبکه ضربدری با ترتیب رنگ بندی کابل مستقیم متفاوت است. در واقع در کابل شبکه کراس رنگ‌های استفاده شده در ابتدا و انتهای کابل با یک‌دیگر متفاوت است.

این نوع کابل برای اتصال دو کامپیوتر به هم یا دو سوییچ به هم استفاده می‌شود. منظور از تفاوت در رنگ بندی سوکت شبکه در کابل شبکه ضربدری این است که در یک طرف کابل شبکه از استاندارد رنگ‌بندی کلاس B و در سمت دیگر از استاندارد رنگ‌بندی کلاس A استفاده می‌شود. به این ترتیب وقتی دو طرف کابل را به کامپیوتر‌ها متصل کنیم، بین مسیر ارسال و دریافت سیگنال در دو سمت کابل تطابق و تعادل برقرار شده و عملکرد آن امکان‌پذیر می‌گردد. به عبارتی عملکرد صحیح کابل شبکه به دو استاندارد معکوس در سوکت بستگی دارد. این در حالی است در کابل شبکه مستقیم کاملا عکس این موضوع اتفاق می‌افتد. در کابل‌کشی مستقیم شبکه برای هر دو انتهای کابل از استاندارد رنگ‌بندی کلاس A استفاده می‌شود.‌

وقتی یک سمت کابل به کامپیوتر و سمت دیگر آن به دستگاه‌های شبکه متصل باشد، دیگر نیازی به کابل‌کشی معکوس نیست‌، چون مسیر پورت در داخل دیوایس معکوس شده و نیازی به تغییر مجدد مسیر انتقال نیست. در حالت طبیعی در استفاده از کابل شبکه برای ارسال سیگنال از یک سمت و دریافت آن از سمت دیگر باید از کابل معکوس استفاده کنیم؛ اما چون در کابل مستقیم، یک سمت کابل دستگاه است نیازی به معکوس کردن کابل نیست و دستگاه شبکه خود، پورت را معکوس می‌کند.

image_1652093191.png

رنگ بندی سوکت شبکه برای دوربین

استاندارد رنگ بندی که هنگام سوکت زدن شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد، با توجه به هدف متفاوت است. به‌عنوان مثال استاندارد رنگ بندی برای دوربین مداربسته با استاندارد رنگ بندی در اتصال دو کامپیوتر با هم متفاوت است. هر یک از هشت سیمی که در کابل شبکه وجود دارند، کاربرد خاصی در انتقال اطلاعات دارند‌. آن‌چه در رنگ بندی سوکت شبکه برای دوربین تحت شبکه حائز اهمیت است، رعایت استاندارد رنگ بندی برای دریافت تصاویر باکیفیت است. برای دریافت تصاویر بدون افت سیگنال در سوکت زدن دوربین باید توجه کنید که سیم‌ها به‌خوبی در درون سوکت RJ45 جای بگیرند. معمولا رنگ بندی استانداردی که در سوکت زدن شبکه برای دوربین استفاده می‌شود به ترتیب زیر است:

  1. سفید نارنجی
  2. نارنجی
  3. سفید سبز
  4. آبی
  5. سفید آبی
  6. سبز
  7. سفید قهوه‌ای
  8. قهوه‌ای

بهترین شرکت فروش تجهیزات پسیو شبکه

شرکت ویرا شبکه کاسپین به‌عنوان بهترین شرکت فعال در حوزه شبکه‌های کامپیوتری و زیرساخت‌های آن در سال ۱۳۸۷ تأسیس شده است. این شرکت ضمن تأمین بهترین تجهیزات پسیو شبکه و سایر تجهیزات مورد نیاز این حوزه، بهترین خدمات را جهت تست کابل شبکه برای عیب‌یابی و یا اندازه‌گیری کیفیت کابل و هم‌چنین سایر خدمات پشتیبانی شبکه را ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات از طریق لینک زیر وارد سایت ویرا شبکه کاسپین شوید.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا