تکنولوژی

این پهپاد رباتیک در کمتر از یک ثانیه از آب بیرون می‌آید و در هوا پرواز می‌کند [تماشا کنید]

دانشمندان به تازگی موفق به ساخت پهپاد رباتیکی شده‌اند که قادر است در هر دو محیط آب و هوا کار کند. این پهپاد ضدآب که دارای چهار موتور الکتریکی است، انتقال از آب به هوا یا بالعکس را تنها در یک سوم ثانیه انجام می‌دهد. همچنین با الهام از خاصیت دیسک چسبنده ماهی «رمورا» قادر است به انواع سطوح مرطوب، خشک، ناهموار و غیره بچسبد.

ربات‌ها به‌طور کلی برای انجام یک کار بسیار خاص و به صورت هدفمند ساخته می‌شوند. اما محققان دانشگاه «بی‌هانگ» موفق به ساخت پهپاد رباتیک جدیدی شده‌اند که قادر است علاوه بر پرواز در آسمان، در زیر آب نیز حرکت کند.

وقتی به ربات‌ها فکر می‌کنیم، ربات‌های انسان‌نما و یا بازوهای مفصلی در ذهن‌مان مجسم می‌شوند که قادر هستند یک وظیفه مشخص را انجام دهند. در طی دهه‌های گذشته دانشمندان پیشرفت‌های چشمگیری در این زمینه داشته‌اند. به عنوان مثال، ربات «Boston Dynamics Spot» که از چهار پای مفصلی – همانند چهارپایان – تشکیل شده است، می‌تواند زمین را در ماموریت‌های مختلف – مثل کندوکاو مریخ – پیمایش کند.

اما این ربات حتی با داشتن پاهای منعطف، تنها به سطح زمین محدود است. اما پهپاد جدید ساخته شده می‌تواند وظایف خود را در آب و در هوا انجام دهد، بدون اینکه نیازی به ایجاد تغییر در ساختار آن باشد.

این پهپاد برخلاف سایر پهپادهای «کوادکوپتر» – پهپادهایی که به داخل آب می‌روند – ضدآب است و دارای ملخ‌هایی تاشو است که در زیر آب با سرعت کمتری می‌چرخند. کاهش سرعت چرخش ملخ‌ها به منظور حفظ تعادل پهپاد در محیط آبی است.

محققان عملکرد پهپاد را طوری طراحی کرده‌اند که محدودیتی برای دفعات تکرار ورود از آب به هوا یا بالعکس وجود ندارد. در آزمایش‌های انجام شده به منظور ارزیابی پهپاد، آن‌ها در مدت زمان 20 ثانیه، 7 مرتبه پهپاد را به داخل آب برده و بیرون آوردند.

محققان برای طراحی نحوه اتصال این پهپاد به سطوح مرطوب، خشک، صاف و ناهموار از ماهی «رمورا» الهام گرفتند که بافت دیسک‌های چسبنده آن اجازه می‌دهد تقریبا به هر نوع سطحی بچسبد.

دانشمندان امیدوار هستند تا بتوان از این پهپاد در جمع‌آوری اطلاعات از اعماق دریا و پاکسازی محیط‌های آبی آلوده استفاده کرد.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا