موبایل

خطرات پنهان زیر پوست چراغ‌قوه‌های به‌ظاهر بی‌خطر گوشی‌ها!

در دهه اخیر، کاربران گوشی‌های هوشمند به دلیل عدم وجود چراغ قوه در دستگاهشان از فلاش دوربین یا برنامه‌های مربوط، استفاده می‌کردند. اما امروزه طراحان تلفن‌های همراه  برای راحتی کاربران در پنل پشتی این محصولات، دکمه چراغ قوه LED را تعبیه کردند.

 برخی از کاربران گمان می‌کنند این نرم‌افزار بی ضرر بوده و به گوشی‌ها آسیبی نمی‌رساند. اما  برنامه‌های چراغ قوه نیاز به مجوز‌هایی دارند که نباید به آن دسترسی پیدا کنند و مربوط به کارشان نیست. 

مطالعه‌ای توسط Avast نشان داد که تعدادی از برنامه‌های چراغ قوه، مجوز‌های غیرضروری را درخواست می‌کنند که گاهی به ۷۷ مورد می‌رسد. این مجوز‌ها به برنامه‌ها اجازه می‌دهند تا اقداماتی مانند خواندن لیست مخاطبین یا ضبط صدا را انجام دهند. در حال حاضر مشخص نیست که آیا همه برنامه‌های مرتبط با چراغ قوه به مجوز‌های دستگاه‌های اندرویدی برای اهداف مخرب دسترسی پیدا کرده‌اند یا خیر.

کاربران اندروید، تنها کسانی نیستند که باید محتاط باشند. برخی از برنامه‌های چراغ قوه آیفون نیز درخواست‌های مجوز مضحکی را ارائه می‌کنند. طبق تحقیقات Wired در سال ۲۰۱۴، برنامه‌های چراغ قوه درخواست مجوز برای ردیابی مکان iPhone، استفاده از دوربین یا خواندن تقویم دستگاه می‌کردند. در چند سال گذشته، احتمال اینکه یک کاربر معمولی آیفون فریب برنامه چراغ قوه را بخورد، بسیار کمتر شده، به خصوص که همه دستگاه‌های iOS مدرن دارای دکمه چراغ قوه استاندارد هستند.

یکی از راه‌های متداول برای کسب سود یک برنامه، ادغام تبلیغات است. توسعه دهندگان برنامه با نرم افزار تبلیغاتی کار خواهند کرد که به نوبه خود  سعی کنند به مجوز‌هایی در تلفن شما دسترسی پیدا کنند. برخی از توسعه دهندگان برنامه نیز با شرکت‌های تبلیغاتی همکاری می‌کنند تا اطلاعات را از کاربران استخراج کرده و به سود برسند. 

 

چراغ قوه موبایل

نحوه جلوگیری از صدور مجوز برای نرم افزارهای چراغ قوه
برای کاربران آیفون، روشی وجود دارد که برنامه‌ها نمی‌توانند به اطلاعات دسترسی پیدا کنند برای این کار لازم است تا به تنظیمات و سپس Privacy بروید، سپس برنامه‌هایی را که در آیفون خود درخواست مجوز کرده‌اند، مشاهده و آن‌ها را فعال یا  غیرفعال کنید. همچنین می‌توانید گزارش حریم خصوصی برنامه را فعال کنید.

کاربران اندروید نیز می‌توانند با رفتن به تنظیمات، سپس حریم خصوصی و مدیریت مجوزها، آرامش خاطر داشته باشند. در اینجا می‌توانید فعالیت برنامه‌ها روی گوشی خود و کار‌هایی که با مجوز‌ها انجام می‌دهند را ببینید. همچنین می‌توانید دسترسی به مجوز‌ها را برای هر برنامه تغییر دهید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا