عمومی

تداوم جدی‌گرفتن یوفو؛ ناسا تیمی برای مطالعه پدیده‌های ناشناس هوایی تشکیل می‌دهد

به‌گزارش ورج، ناسا روز پنجشنبه اعلام کرد که پاییز امسال تیم مستقلی از پژوهشگران را برای مطالعه‌ی مشاهدات پدیده ناشناس هوایی (UAP) یا همان یوفو تشکیل خواهد داد. سازمان فضایی آمریکا می‌گوید قصد دارد این مشاهدات را از منظر علمی مورد بررسی قرار دهد؛ اما درعین‌حال تأکید می‌کند که «هیچ شواهدی وجود ندارد که یوفوها منشأ فرازمینی داشته باشند.»

تیم مطالعه که قرار است تحت مدیریت دیوید اسپرگل و زیر نظر واحد مأموریت‌های علمی ناسا شروع به کار کند، تلاش خواهد کرد تا داده‌های موجود درباره‌ی UAP-ها را شناسایی کند و به بهترین روش ممکن برای دستیابی به اطلاعات در مورد آن‌ها در آینده پی ببرد. ناسا اشاره می‌کند که محدودیت‌ها در مشاهدات، رسیدن به نتیجه‌گیری منطقی درباره‌ی منشأ یوفوها را دشوار می‌کند. پژوهشگران همچنین تلاش خواهند کرد تا دریابند چگونه «ناسا می‌تواند از آن داده‌ها برای پیشبرد درک علمی از UAP-ها استفاده کند.» به‌نقل از توماس زوربوخن، نایب‌رئیس واحد مأموریت‌های علمی ناسا، مطالعه علنی و غیرمحرمانه خواهد بود.

ناسا می‌گوید هرچند بعید است بیگانگان منبع هیچ یوفویی باشند، مطالعه‌ی مشاهدات UAP با اهداف این سازمان مطابقت دارد. تمایز بین UAP‌-های ناشی از پدیده‌های طبیعی یا شاید نوعی فناوری، برای یکی از اهداف کمتر شناخته‌شده‌ی ناسا یعنی حفاظت از ایمنی هوا ضروری است. هرچند ناسا بابت تلاش‌هایش در اکتشاف فضا شناخته شده است، نخستین حرف A در نام این سازمان مخفف هوانوردی است.

خبر تیم مطالعه‌ی UAP ناسا پس از سال‌ها هیاهو و پوشش مشاهدات یوفو در رسانه‌ها منتشر می‌شود. سال ۲۰۱۷، گزارشی در نیویورک تایمز فاش کرد که پنتاگون پروژه‌ای محرمانه به نام برنامه پیشرفته شناسایی تهدیدات هوافضا (AATIP) داشته است. این برنامه ظاهراً درباره‌ی مشاهدات یوفو که اغلب خلبان‌های نظامی گزارش می‌کردند، تحقیق می‌کرده است. این گزارش نیویورک تایمز، موجی از علاقه‌ی قانون‌گذاران و رسانه‌ها را به‌دنبال داشت و موجب شد وزارت دفاع آمریکا در سال ۲۰۲۰ به‌منظور درک بهتر یوفوها، کارگروه ویژه پدیده‌های ناشناس هوایی را در نیروی دریایی ایجاد کند.

درحالی‌که ناسا هنوز به صورت رسمی وارد بحث یوفو نشده بود، بیل نلسون، مدیر این سازمان چندین مرتبه درباره‌ی مشاهدات UAP-ها اظهار نظر و حتی اشاره کرد که ممکن است توضیحی فرازمینی برای آن‌ها وجود داشته باشد. نلسون درجریان گفتگویی زنده به میزبانی دانشگاه ویرجینیا گفت: «من با خلبان‌ها صحبت کرده‌ام و آن‌ها می‌دانند چیزی را دیدند که رادارهایشان روی آن قفل کرد. آن‌ها نمی‌دانستند چه چیزی می‌بینند و ما هم نمی‌دانیم. امیدواریم دشمنی در اینجا روی زمین نباشد که چنین فناوری‌ای داشته باشد.»

تیر ماه سال گذشته، پنتاگون گزارشی درباره‌ی منشأ احتمالی UAP-ها منتشر کرد و از پنج توضیح احتمالی برای آنچه خلبان‌ها در آسمان دیده بودند، نام برد. هرچند اغلب توضیحات مانند ازدحام هوابرد و پدیده‌های جوی طبیعی بی‌خطر بودند، پنتاگون توضیح پنجمی را نیز تحت عنوان «سایر» برای رویدادها و مشاهدات غیرقابل توضیح اضافه کرد.

۲۷ اردیبهشت، کمیته‌ی فرعی کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا در اتفاقی کم‌سابقه جلسه‌ای استماع برای گرفتن اطلاعات از کارگروه ویژه UAP برگزار کرد. این نخستین‌بار در بیش از نیم‌قرن گذشته بود که کنگره‌ی آمریکا جلسه‌ی استماع علنی درباره یوفو تشکیل می‌داد. در این جلسه، اسکات بری، نایب‌رئیس اطلاعات نیروی دریایی آمریکا ادعا کرد که کارگروه ویژه UAP درمجموع ۴۰۰ گزارش از مشاهدات یوفو جمع‌آوری کرده است.

مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا همچنین دو ویدئو از یوفو پخش کرد که یکی از آن‌ها ویدئویی چند ثانیه‌ای بود و جسم کروی کوچکی را درحال حرکت سریع از مقابل دوربین نشان می‌داد. بری از این ویدئو به‌عنوان مثال استفاده کرد تا نشان دهد که مشاهدات یوفو اغلب تا چه حد می‌توانند مختصر و جزئی باشند. بااین‌حال بری همچنین خاطرنشان کرد که بیگانگان در کار نیستند.

مقاله‌های مرتبط:

• تابو یوفو؛ چرا جهان هنوز اجسام پرنده ناشناس را جدی نمی‌گیرد؟
  • تابو یوفو؛ چگونه پنتاگون اجسام ناشناس پرنده را جدی گرفت؟

سال گذشته درجریان کنفرانسی مطبوعاتی، نلسون اشاره کرد که درباره‌ی احتمال مطالعه‌ی یوفوها به‌دست ناسا از منظر علمی با زوربوخن صحبت کرده است. پنجشنبه زوربوخن در کنفرانس مطبوعاتی تأیید کرد که این مطالعه از تمام توجهاتی که تلاش‌های یوفو پنتاگون در چند سال گذشته جلب کرده، سرچشمه گرفته است. ناسا برآورد می‌کند که بودجه‌ی مطالعه یوفوها بین چند ده هزار تا صد هزار دلار باشد.

ناسا می‌گوید مطالعه‌اش به کارگروه ویژه UAP یا جانشین آن به نام گروه هماهنگ‌سازی و شناسایی اجسام هوابرد (AOIMSG) وابسته نیست. بااین‌حال هنگام اعلام خبر، زوربوخن خاطرنشان کرد که UAP تهدیدی برای امنیت ملی و ضدجاسوسی است؛ دو حوزه‌ای که به‌طور دقیق در حیطه‌ی اختیارات ناسا قرار نمی‌گیرند.

هرچند تیم پژوهشی ناسا ممکن است در برخی مقاطع به اطلاعات محرمانه دست پیدا کند، تمرکز آن بر داده‌های موجود دردسترس عموم خواهد بود. اسپرگل در کنفرانس مطبوعاتی روز پنجشنبه گفت «من مجوز دسترسی به اطلاعات طبقه‌بندی‌شده ندارم و می‌خواهم این مطالعه علنی باشد. برخی از اعضای کمیته مجوزهایی دارند که می‌توانند به ما کمک کنند؛ اما ما تلاش خواهیم کرد تا ببینیم چه چیزی می‌توانیم از داده‌های علنی بیاموزیم.»

به‌گفته‌ی ناسا، تکمیل مطالعه تقریباً ۹ ماه زمان خواهد برد. درنهایت، زوربوخن فکر می‌کند داده‌های به‌دست‌آمده از رصد آسمان شب برای یافتن سیارک‌های بالقوه خطرناک یا نظارت بر زمین از فضا، هردو می‌توانند برای درک بهتر UAP-ها مفید باشند. هرچند ناسا تأکید می‌کند که هیچ شواهدی از ماهیت فرازمینی یوفوها وجود ندارد، زوربوخن این احتمال را به‌کلی رد نمی‌کند. وی گفت «اگر کسی از من بپرسد آیا واقعا فکر می‌کنم در یکی از این پدیده‌ها، شواهد انکارناپذیری از حیات هوشمند وجود یا خیر، پاسخی می‌دهم که به‌عنوان یک دانشمند کاملاً پذیرفتنی است: نمی‌دانم.»