عمومی

جک دورسی پتلفرم مبتنی‌بر بیت کوین وب 5 را معرفی کرد

جک دورسی، یکی از حامیان بزرگ بیت کوین، پلتفرم وب جدیدی به نام Web5 معرفی کرد که درواقع، ترکیبی از اینترنت متمرکز وب ۲ و اینترنت غیرمتمرکز وب ۳ است. این پلتفرم به‌عنوان یکی از محصولات شرکت Square TBD توسعه یافته و هدف آن ایجاد مجموعه‌ای از ابزارهای مبتنی‌بر بیت کوین برای تغییر سیستم مالی است.

طبق وب‌سایت رسمی پلتفرم وب ۵، این بستر درواقع پلتفرم وب غیرمتمرکزی است که مزایایی برای حفظ هویت و داده‌ها به کاربران ارائه می‌دهد. این محصول به‌عنوان گام بعدی در تکامل اینترنت و حذف کنترل اشخاص‌ ثالث بر اطلاعات کاربران معرفی شده است.

به‌گزارش Bitcoinist، وب ۵ هویت غیرمتمرکز و ذخیره‌سازی داده‌ها را به برنامه‌های شما اضافه می‌کند. این ویژگی به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد روی ایجاد تجربیات کاربری لذت‌بخش تمرکز کنند؛ درحالی‌که مالکیت داده‌ها و هویت را به افراد ارائه می‌دهد.

جک دورسی وب ۵

دورسی با معرفی پلتفرم وب ۵، مرگ وب ۳ را اعلام کرد. گفتنی است درحال‌حاضر سیستم‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) و پلتفرم‌های مبتنی‌بر بلاک چین و سرمایه‌گذاران خطرپذیر (VC) از وب ۳ پشتیبانی می‌کنند. هنگامی‌ که از دورسی درباره‌ی دلیل ایجاد پلتفرم وب ۵ سؤال شد، وی این‌گونه جواب داد:

این پلتفرم براساس سیستم‌های نقطه‌ی شکست و دروغ‌هایی است که به مردم گفته می‌شود که چه کسی مالک آن است و آن را کنترل می‌کند.

محصول وب ۵ شرکت TBD شامل شناسه‌های غیرمتمرکز (DID)، نودهای وب غیرمتمرکز، خدمات هویت مستقل و SDK هویت مستقل خواهد بود. پیوند به DID که ازطریق پلتفرم وب ۵ پشتیبانی می‌شوند به ION اشاره می‌کند.

دنیل بوشنر ION را توسعه‌ داده است. این پلتفرم اکنون بخشی از تیم هویت غیرمتمرکز Block است. ION درواقع راهکاری لایه‌دوم برای DIDهای پشتیبانی‌شده در شبکه‌ی بیت کوین است. این راهکار با همان چشم‌انداز وب ۵ عمل می‌کند: بدون مجوز، متن‌باز، بدون تأیید‌کننده‌های شخص‌ثالث و بدون توکن.

مایک براک، مدیرمحصول Square TBD گفت: «اجازه دهید این موضوع را همین الان روشن کنم که هیچ نشانه‌ای برای سرمایه‌گذاری با وب ۵ وجود ندارد.» بوشنر درباره‌ی وضعیت فعلی Web5 و توسعه‌ی آن گفت: «درحال‌حاضر، در حال تکمیل اجرای فنی وب ۵ هستیم.»

چرا به پلتفرم وب مبتنی‌بر بیت کوین نیاز دارید؟

همان‌طور‌که اشاره شد، این پلتفرم وب برای ارائه‌ی دو کاربرد اصلی ساخته شده است: ۱. افراد بتوانند مالک داده‌های خود باشند؛ افراد بتوانند هویت خود را کنترل کنند. این کاربردها در کیف‌پول‌ها و نودهای وب غیرمتمرکز (DWNS) و برنامه‌های وب غیرمتمرکز (DWAS) پشتیبانی می‌شوند.

مقاله‌های مرتبط:

  • اسکویر از نظر ارزش بازار، توییتر را پشت سر گذاشت
  • اسکوئر برای سرمایه‌گذاری روی ارز دیجیتال، ۵۰ میلیون دلار بیت کوین خرید

بدین‌ترتیب، کاربر می‌تواند به برنامه‌ها مجوز دهد و داده‌های خود را بدون نیاز به شرکت شخص‌ ثالث مدیریت کند. کیف‌پول‌ها نیاز کاربران برای به‌خاطرسپردن گذرواژه‌های طولانی را نیز از بین خواهد برد؛ زیرا کاربران می‌توانند به‌سادگی از کیف‌پول خود برای بازکردن قفل برنامه‌ها استفاده کنند و اطلاعات را همیشه با خود همراه داشته باشند.

طبق اعلام پلتفرم وب ۵ شرکت TBD، این بستر به‌عنوان کالایی عمومی عمل خواهد کرد:

سیستم‌های مالی امروزی مردم را دور می‌زنند. ما برای هرکسی که به اینترنت دسترسی دارد، سیستم می‌سازیم و آن را مثل وب خود به‌عنوان کالایی عمومی ایجاد می‌کنیم. پروژه‌های ما منبع‌باز هستند و براساس استاندارهای باز ساخته شده‌اند.

ناگفته نماند درزمان نگارش این مقاله، ارزش هر واحد بیت کوین ۲۸,۷۰۰ دلار است که از کاهش حدود ۳٫۳ درصدی آن در ۲۴ ساعت گذشته حکایت می‌کند.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا