عمومی

راهنمای نحوه برخورد صحیح با گردشگران خارجی با سفرمارکت

شاید در وهله اول احساس کنید که این موضوع آن‌قدری مهم نیست که بخواهیم درموردش صحبت کنیم؛ اما باید بدانید که طرز برخورد با گردشگران خارجی نشانه آداب و رسوم و فرهنگ ایرانی است و لازم است در ارتباط با آن‌ها از رفتارهای خاصی پیروی کنیم تا هم بتوانیم به‌عنوان یک ایرانی تأثیر خوبی روی آن‌ها بگذاریم و هم با‌‌‌‌توجه‌‌‌به رونق اقتصادی که هر گردشگر در مقصد خود ایجاد می‌کند، بتوانیم دوباره آن‌ها را به میهن خود باز گردانیم.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید سالانه تعداد زیادی گردشگر ازطریق خرید بلیط هواپیما به کشورمان می‌آیند تا از جاذبه‌های گردشگری و اماکن دیدنی در ایران بازدید و همراه با تورهای گردشگری ایران سفر و گشت‌و‌گذار کنند؛ اما برخی افراد در جامعه وجود دارند که در مواجهه با این گردشگران رفتار درستی ندارند و باعث سردرگمی و احساس ناخوشایند در مسافران خارجی می‌شوند.

۱. بیش از اندازه لازم نیست تشریفات به خرج دهید

قبل از شروع صحبت، لطفاً یک بار دیگر جمله بالا را بخوانید. می‌خواهیم درمورد تشریفات بیش از اندازه و مهربانی بی‌حد‌و‌مرزی صحبت کنیم که برخی از ما ایرانی‌ها در برخورد با گردشگران خارجی انجام می‌دهیم و در میزان ارتباطمان با آن‌ها زیاده‌روی می‌کنیم. خوش‌رویی و معاشرت درست با گردشگرانی که به‌عنوان توریست وارد کشور ما می‌شوند خیلی هم خوب است؛ اما درواقع در هر چیزی زیاده‌روی نتیجه خوبی ندارد.

۲. گردشگران خارجی را برای گرفتن عکس با آن‌ها معطل نکنیم

ممکن است در یک روز تعطیل هوس گشت‌و‌گذار در کاخ سعدآباد را کنید و همراه با عزیزانتان برای بازدید از این کاخ راهی میدان تجریش تهران شوید. همان‌طور‌که می‌دانید، یکی از جاذبه‌های توریستی پایتخت در محدوده میدان تجریش، کاخ سعد‌آباد، بازار تجریش و حوالی سورتمه توچال و دربند است.

به‌طورکلی گردشگرانی که برای بازدید از مناطق توریستی و تفریحی به کشور ما می‌‌‌آیند، همانند دیگر افراد انسان هستند. هر‌چند چشمانشان آبی باشد یا رنگ پوستشان یا حتی حالت چشمانشان با ما فرق کند، بازهم یک انسان است و گرفتن عکس با آن‌ها هیچ تأثیری بر زندگی ما ندارد! پس سعی کنیم منش و شخصیت یک ایرانی اصیل را حفظ کنیم و نگذاریم ظاهر و خاطره بدی از ما ایرانیان در ذهن گردشگر خارجی ثبت شود.

۳. سعی کنیم انصاف داشته باشیم و جیبشان را خالی نکنیم

این مورد درست نقطه مقابل مورد اول است! نکته‌ای که در دنیا رایج است، به‌اصطلاح تیغیدن گردشگران خارجی است و متأسفانه ایرانیان نیز از این قضیه مستثنا نیستند و نمونه بارز این اتفاق هستند! سعی کنیم که با انصاف با گردشگران خارجی ارتباط بگیریم و با تصور اینکه آن فرد خارجی از مقدار کرایه‌ها یا هزینه‌ها یا هر چیز دیگری مطلع نیست، جیبشان را خالی نکنیم. بیابید با رعایت اخلاق، آن‌ها را از خرید بلیط هواپیما به مقصد ایران پشیمان نکنیم.

سفر مارکت

۴. قطعاً با داشتن دانش زبان انگلیسی ارتباط بهتری میان ما و گردشگران خارجی شکل می‌گیرد

چند سالی است که جهان به‌سمت ارتباطات همگانی و یکپارچه قدم گذاشته است و همان‌طورکه می‌دانید، این امر بدون داشتن علم چندزبانی برای ما ایرانیان ممکن نخواهد بود. به‌عبارت‌دیگر، اگر زبان انگلیسی را نتوانیم صحبت کنیم، در اکثر مواقع آن گردشگر را گیج می‌کنیم که برای پرسیدن آدرس یا حتی ساعت کار صرافی یا مرکز خرید به ما پناه آورده است و با ایما و اشاره یا تلفظ اشتباه کلمات آن را به نا کجاآباد میفرستیم!

در این مواقع، بهتر است به آن‌ها بگوییم که زبانشان را متوجه نمی‌شویم. این موضوع بارهاوبارها بهتر از این است که معطلشان کنیم تا معادل انگلیسی را پیدا کنیم و بعد ارائه دهیم! پس نتیجه می‌گیریم برای ارتباط بهتر با گردشگران خارجی و افرادی که با تور مسافرتی به تهران یا هر شهر دیگری در کشور به ایران سفر کرده‌اند، باید زبان انگلیسیمان را قوی‌تر کنیم. البته مکالمه خیلی سختی هم قرار نیست بین شما و آن فرد شکل بگیرد در همان حد که بتوانید گلیم خود را از آب بیرون بکشید، کفایت می‌کند.

۵. فرهنگ آن‌ها را در نظر بگیریم و تعارف را کنار بگذاریم

احتمالاً این موضوع به‌وفور به گوشتان خورده که خارجی‌ها با یکدیگر تعارف ندارند و این جملاتی که از سر عادت و سطحی‌نگری وارد مکالمه روزانه ما شده ،در فرهنگ لغت آن‌ها جایی ندارد. لطفاً با اصرار و خواهش به او چیزی را نخورانید، به‌زور او را تا مقصد نبرید و هر چیز دیگری که خودمان می‌دانیم و نیازی به گفتنش نیست، بر سر گردشگران خارجی نیاورید! بگذارید او از اینکه ایران را انتخاب کرده، پشیمان نشود.

۶. ابزاری مثل گوگل ترنسلیت نمی‌تواند راه ارتباط خوبی باشد

اگر محصل باشید یا در محل کارتان به واژه انگلیسی برخورده باشید که معنایش را ندانید، دست به دامان ابزار ترجمه گوگل می‌شوید و با تایپ آن واژه در قسمت انگلیسی، معادل فارسی یا برعکس را پیدا می‌کنید. خوب است بدانید که این ابزار فقط مناسب همین کار است؛ یعنی یک کلمه یا حداکثر دو کلمه را به او بدهید که برایتان معنی کند؛ اما به درد مکالمه‌تان با گردشگری نمی‌خورد که چشم امیدش به شما است.

به‌عبارت‌دیگر، نمی‌توانید برای ساخت جمله‌ای بلند روی آن حساب کنید تا بتوانید با استفاده از آن با گردشگر خارجی ارتباط بگیرید؛ زیرا گوگل ترنسلیت یک جمله درهم‌برهم انگلیسی تحویلتان می‌دهد که روی‌هم جمع شده است و هیچ معنی خاصی نمی‌دهد و در مواجهه با فرد خارجی فقط او را کلافه خواهید کرد.

۷. بدون تبعیض و متعادل برخورد کنیم

این موضوع یکی از نمودهای مهم رفتاری است که باید در رعایت آن کوشا باشیم. همه ما انسان‌ها شبیه هم هستیم و برتری یا مرتبه کمتری درمقایسه‌با بقیه نداریم؛ اما این موضوع به‌وفور در کشورمان اتفاق می‌افتد که تا برخی از ایرانیان متوجه می‌شوند گردشگری از اروپا آمده، آن را به‌شدت تکریم و احترام می‌کنند. برای مثال، اگر گردشگر خارجی قصد اجاره ویلا داشته باشد، مبلغی که صاحب ویلا در نظر گرفته است، نباید بیش از مقداری باشد که گردشگر هم‌وطنش پرداخت می‌کند.

درمقابل، گردشگران هندی، افغانستانی، پاکستانی، عراقی، هندی، چینی و به‌طورکلی مسافرانی که از کشورهای آسیایی ایران را برای گشت‌و‌گذار انتخاب کرده‌اند، ارزشمند نمی‌دانند و در مواجهه با آن‌ها سعی می‌کنند بی‌محلی کنند و پاسخشان را ندهند. جدا از اینکه نباید این رفتار را با برخی گردشگران انجام دهیم، احترام بیش‌از‌حد هم نتیجه عکس دارد. به‌طورکلی، باید گردشگران خارجی را فارغ از ملیت و نژاد و حتی دین و مذهب فردی عادی بدانیم و با روی خوش از آن‌ها پذیرایی کنیم.

۸. داستان زندگی‌مان را برای گردشگر تعریف نکنیم

واقعاً برای گردشگر خارجی که حتی زبان ما را نیز متوجه نمی‌شود، اصلاً جذاب نیست که بنشیند و داستان زندگی، ازدواج، مشکلات و… ما را گوش کند. درواقع او آمده است که از مناطق تاریخی و گردشگری ما بازدید کند. اینکه وقتشان را بگیریم و آن‌ها را به حرف‌ها و صحبت‌های گزاف سرگرم کنیم، به‌احتمال خیلی زیاد از زیر دست شما فرار می‌کنند و ترجیح می‌دهند دیگر به فرد ایرانی نزدیک نشوند.

این اتفاق اصلاً اتفاق خوشایندی نیست و قطعاً این گردشگر زمانی که به مقصد خود برمی‌گردد، از معاشرتش با ایرانیان به بدی یاد می‌کند. پس بیایم شخصیت خود را حفظ کنیم و نگذاریم که ذهنیت فرد خارجی راجع به ما شخص حراف و عاطل باشد.

۹. با آن‌ها به خوش‌رویی برخورد کنیم

هیچ‌چیز بیشتر از لبخند و رفتار خوشایند با فرد خارجی نمی‌تواند پرچم ایران و ایرانی را بالا ببرد. در این موضوع که اکثر گردشگران ایران را جایی باصفا با مردمان خون گرم و صمیمی می‌دانند، شک و شبهه‌ای نیست؛ اما بعضی از افراد هم هستند که به‌دلیل شرایط بد اقتصادی یا اتفاقات بدی که در طول روز داشته‌اند، در مواجهه با توریست‌ها رفتار بدی از خود نشان می‌دهند. پس بهتر است سعی کنیم که برای تصویر‌سازی درست و نشان‌دادن فرهنگ و آداب ایرانی، با گردشگران خارجی به بهترین شکل رفتار کنیم و درخواست کمک آن‌ها را به نحو احسن پاسخ دهیم.

سفر مارکت

۱۰. از وضعیت کشور خود بد نگوییم

بدترین موضوع در مواجهه با گردشگران خارجی، بدگفتن از وضعیت کشورمان است. لازم نیست به دروغ همه‌چیز را گل‌و‌بلبل بدانیم و بهتر از آنچه است ایران را تعریف کنیم؛ اما لازم نیست از مشکلات اقتصادی یا بی‌کفایتی بعضی افراد صحبت کنیم؛ زیرا به‌طورکلی اگر موضوعی باشد که جامعه‌مان را درگیر کرده باشد، آن‌ها حتماً از قبل راجع به آن اطلاعات کامل دارند. اگر هم موضوع کوچکی باشد، با مطرح‌کردنش فقط ظاهری را بدتر می‌کنیم که از کشورمان در ذهن آن گردشگر ثبت شده است.

بهتر است با روی خوش و گشاده فقط پاسخ آن‌ها را بدهیم و بگذاریم فکر کنند که همه‌چیز درست سر جای خودش قرار گرفته است. اگر از وضعیت خود بنالیم، فقط موجب انتقال حس بد می‌شویم؛ حس بدی که نه‌تنها هیج سودی ندارد؛ بلکه تأثیر بدی هم روی مخاطب می‌گذارد.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا