عمومی

مدیرعامل کوالکام از تأخیر در تولید پردازنده‌های جدید Nuvia خبر داد

کریستیانو آمون، مدیرعامل کوالکام که چند روز پیش برای پردازنده‌ی M2 اپل خط‌و‌نشان کشیده بود، در مصاحبه‌ی جدیدی می‌گوید روند تولید پردازنده‌هایی که درنتیجه‌ی تصاحب Nuvia تولید می‌شوند با برخی موانع مواجه شده و ساخت اولین نمونه‌های پیش‌تولید تراشه‌های کلاس لپ تاپ جدید کوالکام دیرتر از حد انتظار انجام خواهد شد.

مدیرعامل کوالکام در هفته‌های اخیر بارها تلاش کرده تراشه‌های جدید Nuvia را که تفاوت‌هایی محسوس با نمونه‌های امروزی سری Snapdragon دارند در مرکز توجه قرار دهد و به‌همین‌دلیل، اکنون انتظار برای لپ‌تاپ‌های مجهز به این تراشه‌ها بسیار بالا است. به گفته‌ی آمون این لپ‌تاپ‌ها ممکن است در اواخر سال ۲۰۲۳ قرار یا در اوایل سال ۲۰۲۴ روانه‌ی بازار شوند.

براساس آنچه تامز هاردور به‌نقل از سی‌نت می‌نویسد، کوالکام سال گذشته موفق شد در قراردادی ۱٫۴ میلیارد دلاری استارتاپ Nuvia را به زیرمجموعه‌ی خود اضافه کند. مدیرعامل کوالکام از همان ابتدا به‌خاطر دسترسی شرکت تحت مدیریتش به فناوری‌های پیشرفته‌ی Nuvia بسیار هیجان‌زده بود و گفت به‌لطف این قابلیت‌ها قدرت پردازنده‌های Snapdragon نیز افزایش پیدا می‌کند.

کریستیانو آمون گفته بود کوالکام در همکاری با متخصصان Nuvia قصد دارد به رهبر بازار پردازنده‌های کامپیوتر تبدیل شود. به گفته‌ی آمون تراشه‌های Nuvia واحدهای CPU و GPU و NPU را ترکیب خواهند کرد تا قدرت زیادی به لپ‌تاپ‌های رده‌بالای بازار تزریق شود.

مدیرعامل کوالکام وعده‌ی تولید تراشه‌هایی را برپایه‌ی معماری ARM داده است که حتی توانایی شکست پردازنده‌ی M2 اپل را خواهند داشت. اپل هفته‌ی گذشته M2 را در کنفرانس WWDC 2022 معرفی کرد. طرح این ادعا از سوی مدیرعامل کوالکام بسیار هیجان‌انگیز محسوب می‌شود، چون نشان می‌دهد رقابت قرار است در سال‌های پیش رو تشدید شود و افزایش رقابت به نفع مشتری خواهد بود.

مقاله‌های مرتبط:

  • خط‌و‌نشان مدیرعامل کوالکام برای پردازنده M2 اپل: «می‌خواهیم رهبر بازار CPU باشیم»
  • کوالکام به‌دنبال تصاحب بخشی از سهام Arm و ایجاد کنسرسیومی برای مدیریت این شرکت است

کوالکام قبلاً ادعاهای بزرگی درباره‌ی تراشه‌های کلاس لپ تاپ سری Snapdragon مطرح کرده بود، بااین‌حال حتی شماری از جدیدترین لپ‌تاپ‌های مجهز به پردازنده‌ی Snapdragon 8cx Gen 2 در بهترین حالت عملکردی متوسط دارند. با در نظر گرفتن این موضوع بهتر است تا زمان تولید تراشه‌های جدید کوالکام انتظاراتمان را چندان بالا نبریم.

تأخیر در تولید تراشه نشان می‌دهد شرکت تولیدکننده در مسیر طراحی محصول یا دستیابی به هدف‌های ازپیش‌تعیین‌شده به مشکل خورده است. دلایل دیگری نیز می‌توانند عامل تأخیر در تولید باشند.

مدیران ارشد کوالکام قبلاً گفته بودند این شرکت نمونه‌های پیش‌تولید پردازنده‌های جدید خانواده‌ی Snapdragon را که مبتنی‌بر فناوری‌های Nuvia هستند تا اوت ۲۰۲۲ (مرداد و شهریور ۱۴۰۱) می‌سازد. اکنون کریستیانو آمون می‌گوید این اتفاق سال آینده رخ می‌دهد. این یعنی برنامه‌های کوالکام حداقل چهار ماه به تأخیر افتاده است.

به گفته‌ی کریستیانو آمون، در اواخر سال ۲۰۲۳ یا اوایل سال ۲۰۲۴ «کامپیوترهایی ویندوزی برپایه‌ی Snapdragon خواهید دید که از CPU طراحی‌شده توسط Nuvia استفاده می‌کنند.»

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا