تکنولوژی

تصویر روز ناسا: کهکشان راه شیری در پهنه آسمان منطقه حفاظت شده آلکوا

اگر شبی در منطقه حفاظت شده آسمان تاریک آلکوا (Dark Sky Alqueva reserve) در پرتغال قدم بزنید، می‌توانید جاده‌ای به شرق و غرب آسمان پیدا کنید. در تصویر امروز ناسا، کهکشان راه شیری از افق شمال به سمت جنوب در پهنه آسمان کشیده شده است و در آسمان‌های تاریک می‌توانید به راحتی چنین منظره‌ای را مشاهده کنید.

البته باید گفت که چشم انسان عملکرد ضعیفی در شب و منطقه‌های تاریک دارد و قابلیت آن با ابزار عکاسی قابل مقایسه نیست. از آنجایی که حساسیت چشم ما در شب بسیار ضعیف است و نمی‌توانیم به راحتی رنگ‌ها را تشخیص دهیم، چنین منظره‌ای در شب شبیه به تصویری سیاه و سفید و مسیر کهکشان شبیه به غبار سفیدی در آسمان دیده می‌شود.

نام کهکشان راه شیری از کجا آمده است؟

شاید جالب باشد که بدانید نام کهکشان راه شیری به دلیل رنگ شیری آب در زمینه آسمان گذاشته شده است و اجداد ما آن را مثل یک «راه شیری» در آسمان می‌پنداشتند. البته خود کلمه «گلکسی» (Galaxy) از ریشه کلمه‌ای در یونانی به معنی شیر گرفته شده است.

این عکس ترکیبی از چند تصویر است که عکاس آن را به صورت پانوراما از نیمی از آسمان (حدود ۱۸۰ درجه) ثبت کرده که مرکز کهکشان راه شیری در سمت راست تصویر (جنوب آسمان) به همراه قرص کهکشان دیده می‌شود. در سمت چپ تصویر (شمال آسمان) ادامه بازوی بیرونی کهکشان راه شیری را می‌بینیم که منظومه شمسی ما در آن قرار دارد و کم نورتر از مرکز راه شیری دیده می‌شود.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا