تکنولوژی

شرکت AMD از نقشه راه خود برای معرفی نسل‌های بعدی CPU و GPU پرده برداشت

شرکت ای‌ام‌دی (AMD) از زمان‌بندی عرضه معماری‌های جدید CPU و GPU در دو سال آینده خبر داد. این برنامه شامل مهاجرت به لیتوگرافی‌های پیشرفته‌تر می‌شود و بازار محصولات لپ‌تاپ، دسکتاپ و سرورها را پوشش می‌دهد.

ای‌ام‌دی در رویداد Financial Analyst Day اعلام کرد که سری جدید رایزن 7000 بر اساس معماری Zen 4 ساخته می‌شود. این معماری وعده افزایش قدرت 15 درصدی در زمینه عملیات‌های تک‌رشته‌ای و افزایش قدرت 8 تا 10 درصدی در زمینه IPC یا دستورالعمل‌های هر کلاک را می‌دهد. مقدار توان به ازای وات بهبودهای قابل توجهی در حد 25 درصد و بالاتر خواهد داشت و پهنای باند حافظه نیز با مهاجرت به DDR5 افزایش می‌یابد.

AMD

اولین کامپیوترهای دسکتاپ و سرورهایی که با لیتوگرافی 5 نانومتری ساخته می‌شوند، در دنباله سال به بازار می‌آیند. تراشه‌های لپ‌تاپ هم از لیتوگرافی 4 نانومتری استفاده خواهند کرد. پردازنده Phoenix Point که در آینده عرضه می‌شود، از هسته‌های پردازشی Zen 4 و هسته‌های گرافیکی RDNA 3 بهره می‌برد.

Phoenix Point احتمالا سال آینده به بازار می‌آید و پس از آن باید منتظر پردازنده Strix Point باشیم که از هسته‌های Zen 5 و +RDNA 3 بهره‌مند می‌شوند. این پردازنده با لیتوگرافی پیشرفته‌تری ساخته خواهد شد که مدل آن هنوز دقیقا مشخص نیست.

AMD

معماری Zen 5 به عنوان یک ریزمعماری کاملا جدید توصیف شده اما فعلا اطلاعات زیادی درباره آن در دسترس نیست. ای‌ام‌دی قبلا گفته بود که این پردازنده‌ها با فرآیندهای 4 و 3 نانومتری ساخته می‌شوند. گفتنی است که لیتوگرافی 4 نانومتری TSMC همان نسخه بهبودیافته لیتوگرافی 5 نانومتری خواهد بود، اما مدل 3 نانومتری کاملا تغییر می‌کند. اولین تراشه Zen 5 احتمالا در سال 2024 عرضه می‌شود، بنابراین اطلاعات بیشتر درباره آن در آینده به اشتراک گذاشته خواهد شد.

برای گرافیک‌های AMD چه اتفاقی می‌افتد؟

AMD

در زمینه GPU، معماری مهم بعدی RDNA 3 است که با لیتوگرافی 5 نانومتری تولید می‌شود و اولین نسلی است که مثل پردازنده‌های مرکزی از طراحی چیپلت استفاده می‌کند. پردازشگرهای RDNA 2 با فرآیند 7 و 6 نانومتری ساخته شدند، اما این نسل از مزایای این لیتوگرافی جدید بهره‌مند می‌شود.

افزون بر این، بهبود واحدهای رایانش و برخورداری از نسل دوم کش Infinity می‌تواند میزان قدرت به ازای وات معماری RDNA 3 را در مقایسه با RDNA 2 حداقل 50 درصد افزایش دهد. ای‌ام‌دی همچنین معماری +RDNA 3 را برای برخی محصولات در نظر گرفته اما احتمالا در سال 2024 به سراغ RDNA 4 می‌رود. با این حال، فعلا اطلاعات زیادی درباره این معماری در دست نیست.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا