تکنولوژی

کشف فسیل 98 میلیون ساله یک گونه جدید دایناسور شکارچی در مصر

گروهی از محققان مصری-آمریکایی به تازگی اعلام کردند که توانسته‌اند فسیل 98 میلیون ساله یک دایناسور شکارچی را در بخشی از صحرای بزرگ آفریقا موسوم به سازند باهاریا پیدا کنند. عجیب‌ترین نکته درباره این اکتشاف این است که وجود تعداد زیادی دایناسور گوشت‌خوار شکارچی در یک بازه زمانی در یک منطقه مشخص را نشان می‌دهد.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی دانشگاه اوهایو، این گونه ناشناخته از دایناسورها که هنوز اسمی رویشان گذاشته نشده، اولین گروه از آبل‌خزندگان یا آبلی سوریدهای ددپا (تروپود) هستند که حیاتشان به عصر کرتاسه برمی‌گردد. این فسیل از سنگی به دست آمده که عمر آن 98 میلیون سال تخمین زده می‌شود.

فسیل دایناسور
فسیل 98 میلیون ساله دایناسور در دست بلال سالم

«بلال سالم»، محقق ارشد این مطالعه می‌گوید: «در اواسط دوره کرتاسه، واحه‌ باهاریا احتمالا یکی از ترسناک‌ترین نقاط کره زمین بوده است. این که همه این شکارچیان بزرگ چطور در کنار یکدیگر زندگی می‌کردند، هنوز به‌صورت یک راز باقی مانده، اما احتمالا هر گروه از آن‌ها مواد مختلفی را می‌خوردند و به تغذیه از شکارهای متفاوت خو گرفته بودند.»

کشف دایناسور در سازند باهاریا ادامه می‌یابد؟

فسیل‌های جدید مربوط به مهره پایین گردن دایناسورهایی است که احتمالا صورتی شبیه بول‌داگ‌ها، دندان‌های کوچک، دستان ریز و بدنی شش متری داشته‌اند. این آبلی سوریدها در کنار سه ددپای دیگر در صحرای بزرگ آفریقا زندگی می‌کردند. بنابراین پژوهشگران احتمال داده‌اند که فسیل دایناسورهای بیشتری را در آینده در این منطقه کشف کنند.

فسیل دایناسور

با این حال، محققان می‌گویند این اکتشاف تنها یافته‌ای نیست که از سایت باهاریا به دست آمده. این سایت در گذشته بارها محل اکتشافات مختلف بوده است. «مت لامانا»، دیگر محقق این مطالعه می‌گوید: «واحه‌ باهاریا به خاطر ارائه اولین فسیل برخی از شگفت‌انگیزترین دایناسورهای جهان در میان دیرینه‌شناسان شهرتی تقریبا افسانه‌ای دارد. ولی این فسیل‌ها بیش از سه چهارم قرن است که فقط به‌صورت تصاویری در کتاب‌های قدیمی دیده می‌شدند.»

سازند باهاریا می‌تواند اسرار مربوط به دایناسورهای اواسط دوره کرتاسه و اکوسیستم‌های از دست رفته‌ای را برملا کند که این موجودات زمانی در آن‌جا زندگی می‌کردند. نتایج مطالعات اخیر محققان در مجله Royal Society منتشر شده است.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا