عمومی

خدمات الکترونیکی شهرداری تهران همچنان در دسترس نیست

به گزارش lastech، ۱۲ خردادماه سامانه «تهران من» شهرداری تهران از دسترس خارج شد و روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران با صدور اطلاعیه‌ای بدون اشاره به هک سامانه‌های شهرداری تهران، «اختلال عمدی در صفحه داخلی سامانه اینترانتی (داخلی) شهرداری تهران» را تأیید و اعلام کرد: «فرایند رفع این اختلال محدود، به سرعت به انجام رسید و درحال‌حاضر سامانه‌های خدمت‌رسانی شهرداری تهران برای بررسی‌های بیشتر فنی توسط سازمان فاوا، موقتاً از دسترس خارج شده است.»

در نهایت با اینکه در یک هفته گذشته بارها مدیران شهرداری تهران اعلام کردند که خدمات سامانه‌های مختلف شهرداری تهران به‌زودی دردسترس قرار می‌گیرد، در چند روز گذشته ارسال پیام به سامانه ۱۳۷ پلاس، خرید و شارژ کارت بلیت‌های مترو و اتوبوس، پرداخت عوارض، رزرو طرح ترافیک و حتی انجام فعالیت‌های مربوط به حوزه شهرسازی ممکن نبوده است.

با گذشت نزدیک به ۹ روز از اختلال در سامانه‌های شهرداری تهران تاکنون هیچ‌کدام از مدیران شهری به صورت شفاف در مورد اتفاقی که برای این سامانه‌های شهری رخ داده اظهار نظر نکرده‌اند. تنها هفته گذشته مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در جلسه این شورا هک سامانه‌های خدمات‌رسانی شهرداری تهران را تأیید کرد و گفت:

هک کردن سیستم‌های شهرداری کار موساد و منافقین و تمامی جریان‌های ضد جمهوری اسلامی بود و از قبل برنامه‌ریزی کرده بودند شهرداری تهران را منفعل و فشل کنند که توفیق نیافتند.

بعد از این اظهار نظر هم در آخرین وعده روز گذشته (۲۰ خرداد) چمران به شهروندان وعده داد که روز شنبه ۲۱ خرداد مصادف با میلاد امام رضا (ع)، به یمن و برکت این روز، سامانه‌های شهرداری تهران دردسترس قرار خواهند گرفت و مردم می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

در همین زمینه هم روز گذشته سازمان فناوری اطلاعات شهرداری در اطلاعیه اعلام کرد:

اختلال به‌وجودآمده در شبکه‌ی شهرداری برطرف شده است. سامانه‌های داخلی نیز پس از حصول اطمینان از امنیت کامل آن‌ها به مرور در حال فعال‌سازی هستند.

طبق این اطلاعیه امکان دسترسی به سامانه احراز هویت یکپارچه (SSO)، سامانه مکاتبات اداری، سامانه جامع منابع انسانی (مدیریت یکپارچه سرمایه انسانی، حضور و غیاب سازمان‌ها و شرکت‌ها، حضور و غیاب مناطق ۲۲گانه و ستاد، حقوق و دستمزد و میز کار الکترونیکی کارکنان)، سامانه جامع شهرسازی (ماده صد، بازدید ممیزی، املاک و مستغلات و فضای سبز (ماده۷)) و سامانه جامع معاملات فراهم شده است.

این اطلاعیه در حالی روز گذشته منتشر شد و رئیس شورای شهر تهران به شهروندان وعده داد که از امروز ۲۱ خرداد خدمات سامانه‌های شهرداری تهران دردسترس قرار خواهد گرفت که بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده‌اند که هنوز سامانه‌های شهرداری تهران دردسترس نیست.

صفحه اول سایت تهران من

همچنین سایت مناطق شهری، سامانه‌های شهری و سازمان‌ها و شرکت‌ها همچنان غیرفعال است و فقط صفحه ورودی سایت امکان نمایش دارد. برخی خبرها هم حکایت از این دارد که همچنان کارکنان شهرداری تهران به سامانه‌های داخلی این نهاد دسترسی ندارند. سایت تهران من شهرداری تهران نیز به همین وضعیت دچار است. روزهای اول بعد از حمله سایبری این سایت کاملاً خارج از دسترس بود؛ اما در‌حال‌حاضر این سایت قابل دسترس است؛ اما فقط صفحه اصلی آن دیده می‌شود و روی هر کدام از سامانه‌های تهران من که کلیک کنید، مجدد همان صفحه اولیه باز می‌شود و امکان دسترسی به هیچ‌کدام از سامانه‌ها وجود ندارد.

حساب توئیتری روزنامه شرق نوشته که پس از پیگیری‌ها مشخص شده مدیران شهرداری هنوز اجازه روشن کردن سیستم‌هایی را که به سرورهای شهرداری متصل است، به کارمندان نداده‌اند.

نگرانی عمده‌ شهروندان تهرانی حالا این است که حافظه اطلاعاتی شهرداری تهران در جریان این حمله از بین رفته باشد. هرچند سخنگوی شهرداری تهران هفته گذشته خبرها و احتمالات در این را تکذیب کرده و گفته بود: «هیچ کدام از سوابق شهروندان یا اطلاعات از حافظه‌ها پاک نشده است.»

حمله به سامانه‌های شهرداری تهران دومین حمله سایبری با ابعاد بزرگ است که در یک سال گذشته رخ داده است. اوایل آبان سال گذشته بود که سامانه هوشمند توزیع سراسری سوخت با حمله سایبری مواجه شد و بازگشت به شرایط عادی آن بیش از یک هفته زمان برد. این حمله‌های سایبری در حالی رخ داده که گفته شده بود این سامانه‌ها بر بستر شبکه ملی اطلاعات فعال‌اند و خطری از بیرون کشور آن‌ها را تهدید نمی‌کند.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا