عمومی

AMD سرانجام شایعه‌ها را تأیید کرد؛ گرافیک‌های RDNA 3 با طراحی چیپلت ساخته می‌شوند

براساس آنچه AnandTech می‌نویسد AMD به‌تازگی در جریان برگزاری کنفرانس Financial Analyst Day 2022 جزئیات تازه‌ای در رابطه‌ با معماری گرافیکی مورد انتظار RDNA 3 و پردازنده‌های سری Navi 3X که مبتنی‌بر این معماری خواهند بود ارائه داده است.

AMD تا پیش از برگزاری کنفرانس جدید ترجیح داد غالباً درباره‌ی تغییرات RDNA 3 سکوت کند، بااین‌حال ازآنجاکه RDNA 2 کم‌کم به دومین سال فعالیتش می‌رسد و گرافیک‌های مبتنی‌بر معماری RDNA 3 برای عرضه در سال ۲۰۲۲ برنامه‌ریزی شده‌اند، ای ام دی سرانجام تصمیم گرفته اولین اطلاعات پراهمیت مربوط به این معماری جدید را دردسترس رسانه‌ها قرار دهد.

به گفته‌ی تیم قرمز پردازنده‌های گرافیکی Navi 3X با استفاده از لیتوگرافی پنج نانومتری ساخته می‌شوند. به احتمال بسیار زیاد این لیتوگرافی متعلق‌ به TSMC خواهد بود. بعد از همکاری موفقیت‌آمیز با TSMC در نسل‌های اخیر، بعید است AMD بخواهد سراغ شرکت دیگری برای تولید تراشه‌هایش برود.

AMD می‌گوید در پردازنده‌های گرافیکی Navi 3X عملکرد به ازای وات بیش از ۵۰ درصد نسبت‌ به تراشه‌های مبتنی‌بر معماری RDNA 2 بهبود پیدا می‌کند. این میزان پیشرفت نسلی در نگاه اول چشم‌گیر است. AMD هنگام مهاجرت از معماری RDNA 1 به RDNA 2 نیز پیشرفت مشابهی را وعده داده بود.

دو سال پیش به هنگام معرفی RDNA 2 طرح این ادعا از سوی AMD بیشتر شبیه حرکتی تبلیغاتی به نظر می‌رسید، بااین‌حال معماری RDNA 2 در نهایت عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داد و محبوبیت کارت‌های گرافیک تیم قرمز را بیشتر کرد.

اطلاعات جدید معماری گرافیکی AMD RDNA 3

برخلاف مهاجرت از نسل اول RDNA به نسل دوم، این بار AMD برای عملی کردن وعده‌ی بهبود ۵۰ درصدی عملکرد‌ به ازای وات مجبور نیست صرفاً به اصلاح معماری و بهینه‌سازی DVFS روی بیاورد. استفاده از لیتوگرافی پنج نانومتری بدین معنی است که تراشه‌های خانواده‌ی Navi 3X قرار است پیشرفت‌های محسوسی نسبت‌ به خانواده‌ی Navi 2X تجربه کنند (که مبتنی‌بر لیتوگرافی‌های N7 و N6 شرکت TSMC بودند). صرفِ استفاده از لیتوگرافی پنج نانومتری مزایای زیادی به همراه می‌آورد و دست AMD را برای رسیدن به قدرت پردازشی بیشتر باز می‌گذارد.

در دنیای امروز با جهش نسلی در بین لیتوگرافی‌های مختلف نمی‌توان به ۵۰ درصد بهبود عملکرد به ازای وات دست پیدا کرد. بنابراین AMD همچنان برای عملی کردن هدفش باید اصلاحاتی در معماری RDNA اعمال کند. یکی از اقدامات AMD، توسعه‌ی نسل جدید Infinity Cache خواهد بود. AMD می‌گوید واحد محاسباتی پردازنده‌ی گرافیکی در RDNA 3 بازسازی می‌شود. البته جزئیات دقیقی در این زمینه اعلام نشده است.

مهم‌ترین خبر اعلام‌شده از سوی AMD این است که مطابق شایعه‌های یک سال اخیر، پردازنده‌های گرافیکی مبتنی‌بر معماری RDNA 3 با طراحی چیپلت ساخته می‌شوند. AMD جزئیات چیپلت‌ها را ارائه نداده است، بااین‌حال احتمال می‌دهیم حداقل یک نمونه از پردازنده‌های گرافیکی جدید AMD به‌جای طراحی یکپارچه به طراحی متشکل‌از کاشی‌های پردازشی اتکا کند.

جزئیات فناوری های اختصاصی AMD برای ارتباط تراشه ها

چیپلت مفهوم جدیدی در دنیای پردازنده‌ها نیست، اما هنوز به‌صورت گسترده در قطعات نیمه‌هادی وارد نشده است. اکثر کارشناسان می‌گویند صنعت نیمه‌هادی به سمت طراحی چیپلت حرکت می‌کند. چیپلت از جنبه‌های مختلف می‌تواند نوعی طراحی انقلابی در دنیای پردازنده‌های گرافیکی باشد چون به‌لطف این طراحی، شرکت‌ها می‌توانند محدودیت‌های امروزی ابعاد Die و بازدهی تراشه‌ها را از بین ببرند.

انتقال مناسب حجم عظیم داده‌ها در بین بخش‌های مختلف پردازنده‌ی گرافیکی بسیار مشکل است، اما اگر به‌دنبال تولید پردازنده‌ای برپایه‌ی کاشی‌های کوچک‌تر باشید عملی کردن این کار ضروری است. اپل پیش‌تر توانسته با توسعه‌ی نوعی فناوری انجام این کار را ممکن کند و دو پردازنده‌ی M1 را به هم پیوند دهد؛ بااین‌حال چنین کاری هرگز برای پردازنده‌های گرافیکی پرقدرت انجام نشده است.

مقاله‌های مرتبط:

  • IPC کارت‌های گرافیک AMD RDNA 3 احتمالاً دو برابر می‌شود
  • عملکرد پردازنده‌‎ گرافیکی Navi 33 نشان می‌دهد که RDNA 3 می‌تواند از لاولیس کارآمدتر باشد
  • AMD پردازنده‌های خانواده Genoa-X را معرفی کرد؛ ۹۶ هسته Zen 4 و سازگاری با سوکت SP5

AMD می‌گوید نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی‌اش از طراحی «پیشرفته‌» چیپلت استفاده خواهند کرد. احتمالاً تراشه‌ها با استفاده از نوعی فناوری پیشرفته و کارآمد نظیر EMIB به هم مرتبط می‌شوند. در صورت استفاده از این فناوری، چیپلت‌های گرافیکی AMD بسیار متفاوت‌تر از چیپلت‌های ساده‌تری نظیر Zen خواهند بود. چیپلت‌های مبتنی‌بر معماری Zen 1 و Zen 2 ازطریق سیستم‌های سنتی سیگنال‌های خود را هدایت می‌کنند و تقریباً هیچ فناوری پیشرفته‌ای در این زمینه ندارند.

در‌حال‌حاضر نمی‌دانیم AMD چه سیستم‌هایی در چیپلت‌های RDNA استفاده می‌کند، اما اگر شاهد نوعی فناوری Local Si Interconnect باشیم متعجب نخواهیم شد (تیم قرمز پیش‌تر از Elevated Fanout Bridge برای شتاب‌دهنده‌های خانواده‌ی MI200 استفاده کرده است). AMD می‌تواند با فناوری‌های این‌چنینی دو چیپلت RDNA 3 را مستقیماً به‌هم متصل کند.

AMD به غیر از مواردی که در بالا گفتیم، جزئیات دیگری درباره‌ی پردازنده‌های گرافیکی Navi 3X و معماری RDNA 3 منتشر نکرده است. بدین ترتیب آنچه AMD اعلام کرد صرفاً اشاره به برنامه‌های آینده بود تا تحلیلگران بتوانند فعالیت‌های بعدی شرکت را بهتر رصد کنند.

بااین‌حال مشتریان عادی شدیداً مشتاق‌اند که بدانند کارت‌های گرافیک سری Radeon RX 7000 چه تغییراتی تجربه می‌کنند. AMD تا پیش از پایان امسال اولین محصولات مبتنی‌بر RDNA 3 را عرضه می‌کند، بنابراین در ماه‌های آینده منتظر معرفی کامل RDNA 3 باشید.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا