تکنولوژی

این خودروی خورشیدی می‌تواند ماه‌ها بدون نیاز به شارژ کار کند

شرکت هلندی «Lightyear» از خودروی خورشیدی با نام «Lightyear 0» رونمایی کرده که مجهز به پنل خورشیدی 5 متر مربعی است. عمر باتری این خودرو به گونه‌ای است که می‌تواند مسیر 560 کیلومتری را با سرعت 110 کیلومتر بر ساعت حتی بدون تابش نور خورشید طی کند.

 شرکت Lightyear با افزایش نیروی کار مجموعه خود تا 500 نفر و بستن قرارداد با بیش از 100 اسپانسر، آماده تولید انبوه این خودرو است.

ظرفیت باتری این خودرو چشمگیر است. در آزمایش «WLTP»، این خودروی خورشیدی موفق شد مسافت 625 کیلومتر را طی کند. در مقایسه با خودروی «Long Range AWD» تسلا – آن را به اختصار LRA می‌نامیم – خودروی خورشیدی Lightyear حدود 4 درصد مسافت بیشتری را طی کرده است.

Lightyear می‌گوید: « این باتری را می‌توان پیشرفته‌ترین پیشرانه الکتریکی دانست که تاکنون توسعه یافته است. این حقیقت که چنین مسافتی تنها به کمک یک باتری با ظرفیت 60 کیلووات ساعت طی می‌شود، واقعا شگفت‌انگیز است. جالب است بدانید، خودروی LRA تسلا دارای باتری با ظرفیت 82 کیلووات ساعت است.»

بنابراین حتی اگر فرض کنیم آزمون WLTP برای مسافت کوتاهی بوده و نتایج آن برای مسافت‌های طولانی دچار خطا است، باز هم خودروی خورشیدی نسبت به تسلا برتری دارد. این خودرو برای طی مسافت 100 کیلومتری با سرعت 110 کیلومتر بر ساعت تنها 10.5 کیلووات ساعت باتری مصرف می‌کند.

ضریب کشش (drag coefficient) این خودرو تنها 0.19 است و آن را به آیرودینامیک‌ترین خودروی خانوادگی ساخته شده تبدیل می‌کند.

شتاب صفر تا صد خودروی Lightyear 0 درحدود 10 ثانیه و بیشینه سرعت آن نیز 160 کیلومتر در ساعت است. این درحالی است که LRA در مدت 4 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و بیشینه سرعت آن 233 کیلومتر بر ساعت است.

در شرایط ایده‌آل، پنل‌های خورشیدی پوشش دهنده کاپوت و سقف می‌توانند باتری را 1.05 کیلووات در هر ساعت شارژ کنند. در طول یک روز تابستانی که تابش آفتاب شدید باشد، می‌توان مسافت 70 کیلومتری را تنها با استفاده از انرژی که این پنل‌ها تامین می‌کنند، طی کرد. کارخانه سازنده ادعا می‌کند اگر رفت و آمد روزانه شما کمتر از 50 کیلومتر باشد، می‌توانید بدون نیاز به شارژ کردن خودرو برای ماه‌ها از آن استفاده کنید.

مشخصات ظاهری خودروی خورشیدی Lightyear 0

خودروی خورشیدی Lightyear 0 از نظر ظاهری نیز شگفت‌انگیز است. پنج نشیمن با فضای کافی در صندوق عقب، روکش‌هایی از چرم گیاهی و بطری‌های PET بازیافتی از زیبایی‌های این خودرو هستند. یک صفحه نمایش لمسی 10.1 اینچی نیز در اختیار راننده قرار گرفته است.

درکنار تمام ویژگی‌های مثبتی که از این خودرو گفتیم، نوبت به قیمت سرسام‌آور آن می‌رسد. کارخانه سازنده قصد دارد تنها 946 فروند از این خودرو بسازد و از ماه نوامبر تحویل آن را با قیمت دویست و شصت و شش هزار دلار آغاز کند.

این کارخانه ادعا کرده است درصورتی که از Lightyear 0 استقبال شود، در سال 2025 دست به تولید خودروهای خورشیدی با قیمت 32000 دلار می‌کند. این درحالی است که سایر خودروهای خورشیدی موجود در بازار ایالات متحده قیمتی در بازه 6500 دلار تا 31000 دلار دارند.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا