عمومی

پردازنده های AMD Ryzen 7000 در فرکانس یکسان، ۸ تا ۱۰ درصد سریع‌تر از نسل قبل خواهند بود

AMD در بخشی از کنفرانس Financial Analyst Day که ساعاتی پیش برگزار شد جزئیات اضافه‌ای درباره‌ی معماری پردازشی Zen 4 که پاییز امسال در قالب پردازنده‌های کلاس دسکتاپ دردسترس قرار می‌گیرد ارائه داد. این جزئیات چندان زیاد نیستند، اما اهمیت فراوانی دارند.

جزئیات مربوط به Zen 4 بخشی از نقشه‌ی راه بزرگ‌تری است که AMD برای محصولات خانواده‌ی Zen منتشر کرده و تا پردازنده‌های سال ۲۰۲۴ را پوشش می‌دهد.

براساس آنچه AnandTech می‌نویسد، AMD در نقشه‌ی راه جدیدش برای اولین بار انتظاراتی را که از بهبود IPC (دستورالعمل بر سیکل کلاک) در هسته‌های Zen 4 دارد اعلام کرده است. تاریخ معرفی معماری Zen 4 به نمایشگاه کامپیوتکس ۲۰۲۲ برمی‌گردد، اما در آن مراسم شاهد ارائه‌ی جزئیات IPC نبودیم.

AMD می‌گوید که انتظار دارد IPC پردازنده‌های Zen 4 درمقایسه‌با پردازنده‌های Zen 3 به میزان ۸ تا ۱۰ درصد بهبود پیدا کند. این یعنی پردازنده‌های جدید Ryzen 7000 در فرکانس هم‌سطح با پردازنده‌های Ryzen 5000، بین ۸ تا ۱۰ درصد پرسرعت‌تر خواهند بود.

جزئیات جدید معماری AMD Zen 4 برای پردازنده های Ryzen 7000

AMD در کامپیوتکس گفت فرکانس پردازنده‌های Ryzen 7000 نسبت‌به نسل قبل افزایش پیدا می‌کند. با افزایش فرکانس، تفاوت قدرت پردازشی Ryzen 7000 و Ryzen 5000 بیش از پیش احساس خواهد شد.

آنچه AMD در کامپیوتکس به نمایش گذاشت به‌طور غیرمستقیم اعلام می‌کرد بخش اعظم پیشرفت‌های Ryzen 7000 به‌لطف افزایش سرعت کلاک به دست می‌آید. AMD در نقشه‌ی راه جدیدش بدون ارائه‌ی جزئیات زیاد تلاش کرده است به تئوری‌های مرتبط‌ با این موضوع پاسخ دهد.

مقایسه عملکرد به ازای هر وات در Zen 4 و Zen 3 شرکت AMD

AMD می‌گوید در هسته‌های Zen 4 عملکرد تک تردی بیش از ۱۵ درصد بهبود پیدا می‌کند. این ادعا قبلا در کامپیوتکس هم مطرح شده بود. به گفته‌ی AMD پردازنده‌های جدید این شرکت از جنبه‌های دیگری نیز متحول می‌شوند؛ اما فعلا امکان ارائه‌ی جزئیات بیشتر وجود ندارد چون AMD هنوز دررابطه‌با سرعت کلاک Ryzen 7000 به جمع‌بندی نهایی نرسیده است.

در دمویی که AMD در کامپیوتکس به نمایش گذاشت، یک پردازنده‌ی سری Ryzen 7000 توانست بدون اورکلاک به سرعت کلاک ۵٫۵ گیگاهرتز دست پیدا کند که اتفاق بسیار مهمی است.

نقشه راه AMD بر اساس معماری هسته تا سال ۲۰۲۴

AMD در کنفرانس امروز جزئیات دیگری نیز درباره‌ی مصرف انرژی پردازنده‌های جدیدش اعلام کرده است. به گفته‌ی تیم قرمز عملکرد به ازای هر وات در هسته‌های Zen 4 به‌میزان بیش از ۲۵ درصد نسبت‌به نسل قبل بهبود پیدا می‌کند. AMD این ادعا را با مقایسه‌ی پردازنده‌های دسکتاپی ۱۶ هسته‌ای مبتنی‌بر Zen 4 و Zen 3 در بنچمارک CineBench مطرح کرده است.

مقاله‌های مرتبط:

  • AMD تراشه‌های Ryzen 7000 دسکتاپ را معرفی کرد؛ ۱۶ هسته Zen 4 و ۱۵ درصد عملکرد تک‌‌رشته‌ای بهتر
  • AMD پردازنده ۱۶ هسته‌ای Ryzen 7000 را با فرکانس بالای ۵٫۵ گیگاهرتز به نمایش گذاشت

همچنین بهبود کلی عملکرد در هسته‌های Zen 4 بیش از ۳۵ درصد خواهد بود. این بهبود عملکرد قطعاً نه‌تنها به پیشرفت‌های معماری Zen 4 بلکه به افزایش توان طراحی حرارتی نیز ارتباط دارد. افزایش توان طراحی حرارتی در تسک‌های چند تردی اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

AMD همچنین می‌گوید مدل‌هایی از پردازنده‌های سری Zen 4 را با V-Cache تولید می‌کند. در حال حاضر نام این پردازنده‌ها اعلام نشده است، اما AMD تأکید می‌کند که V-Cache قرار است مجدداً مورد استفاده قرار بگیرد.

AMD پیش‌تر اعلام کرده است پردازنده‌های سری Ryzen 7000 را پاییز امسال دردسترس مشتریان قرار می‌دهد.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا