عمومی

AMD سال ۲۰۲۴ پردازنده‌های نسل پنجمی کلاس سرور EPYC Turin را عرضه می‌کند

AMD امروز کنفرانس Financial Analysts Day 2022 را برگزار کرد تا نقشه‌ی راه محصولاتش را به‌روزرسانی کند. تیم قرمز در همین راستا جزئیات جدیدی درباره‌ی پردازنده‌های کلاس سرور ارائه داده است. خبر مهم این است که AMD از همین حالا برنامه‌ریزی برای نسل بعد پردازنده‌های موفق EPYC را آغاز کرده و قصد دارد پردازنده‌های نسل پنجمی را با کدنام Turin در سال‌های آینده عرضه کند.

AMD همچنین اعلام کرده است پردازنده‌های نسل چهارمی EPYC در قالب چهار خانواده‌ی Genoa و Genoa-X و Bergamo و Siena دردسترس قرار می‌گیرند. هر کدام از این خانواده‌ها جامعه‌ی هدف متفاوتی دارند.

براساس آنچه AnandTech می‌نویسد، در نقشه‌ی راه AMD شاهد اشاره به عرضه‌ی نسل دوم پردازنده‌های سری EPYC در سال ۲۰۱۹ با کدنام Rome هستیم. AMD سپس پردازنده‌های به‌روزشده‌ی EPYC 7003 را در قالب خانواده‌های Milan و Milan-X عرضه کرد و اکنون انتظار می‌رود پردازنده‌های EPYC 7004 سری Genoa را در فصل چهارم سال ۲۰۲۲ روانه‌ی بازار کند.

Genoa قرار است مجهز به حداکثر ۹۶ هسته‌ی Zen 4 با لیتوگرافی پنج نانومتری TSMC باشد. در این پردازنده‌ها از سوکت SP5 و حافظه‌ی ۱۲ کاناله، استاندارد PCIe 5.0 و قابلیت Compute Express Link استفاده خواهد شد.

نقشه راه پردازنده های AMD EPYC و اشاره به خانواده Turin

AMD همچنین از عرضه‌ی پردازنده‌های سری Bergamo در نیمه‌ی اول سال آینده‌ی میلادی خبر داده است. پردازنده‌های سری Genoa-X و Siena نیز که به‌تازگی معرفی شده‌اند در تاریخ نامشخصی در سال ۲۰۲۳ به دست مشتریان AMD می‌رسند.

AMD در پردازنده‌های سری Genoa-X همچون پردازنده‌های سری Genoa از ۹۶ هسته‌ی Zen 4 استفاده خواهد کرد. در این پردازنده‌ها به ازای هر سوکت یک گیگابایت کش L3 ارائه می‌شود.

پردازنده‌های سری AMD Siena که قیمت پایین‌تری خواهند داشت مجهز به ۶۴ هسته‌ی Zen 4 خواهند بود. در این خانواده از پردازنده‌ها، عملکرد به ازای وات بهبود پیدا می‌کند. AMD می‌گوید پردازنده‌های سری Siena برای رایانش لبه‌ای و پردازش‌های حوزه‌ی ارتباطات کاربرد دارند.

جزئیات اولیه پردازنده های سرور AMD Bergamo نسل چهارم EPYC

شاید مهم‌ترین نکته در نقشه‌ی راه جدید پردازنده‌های کلاس سرور AMD اشاره به تراشه‌های نسل پنجمی سری EPYC یعنی خانواده‌ی Turin باشد. به گفته‌ی AMD پردازنده‌های Turin تا پیش از پایان سال ۲۰۲۴ از راه می‌رسند. همان‌طورکه می‌شد انتظار داشت، AMD تصمیم گرفته جزئیات خاصی درباره‌ی خانواده‌ی Turin ارائه ندهد.

مقاله‌های مرتبط:

  • AMD پردازنده‌های خانواده Genoa-X را معرفی کرد؛ ۹۶ هسته Zen 4 و سازگاری با سوکت SP5
  • AMD از عرضه پردازنده‌های سرور Siena با ۶۴ هسته Zen 4 در سال ۲۰۲۳ خبر داد

در صورت پای‌بندی AMD به سنت نام‌گذاری محصولات خانواده‌ی EPYC، پردازنده‌های سری Turin در نهایت با نام EPYC 7005 رونمایی خواهند شد.

می‌دانیم که AMD هسته‌های Zen 5 را با استفاده از لیتوگرافی چهار نانومتری تولید می‌کند (احتمالاً لیتوگرافی شرکت TSMC). AMD همچنین قصد دارد مدلی از این هسته‌ها را با لیتوگرافی سه نانومتری بسازد. AMD اعلام کرده است هسته‌های Zen 5 را در سه نوع مختلف می‌سازد؛ شامل Zen 5 عادی، Zen 5 با فناوری 3D V-Cache و Zen 5c.

AMD در کنفرانس امروز اطلاعات جدیدی درباره‌ی پردازنده‌های کلاس دسکتاپ و کلاس لپ تاپ نیز ارائه داد. به گفته‌ی AMD در نسل جدید پردازنده‌های دسکتاپ که پاییز امسال عرضه می‌شوند IPC بین ۸ تا ۱۰ درصد بهبود پیدا می‌کند. AMD قصد دارد پردازنده‌های لپ تاپی Zen 4 را سال آینده به دست مشتریان برساند.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا