تکنولوژی

چرا لامسه یکی از مهم‌ترین حواس پنجگانه است؟

از زمان شروع همه‌گیری ویروس کرونا آموختیم که لمس کردن می‌تواند یکی از دلایل ابتلا به این ویروس باشد. مردم به شدت خود را از نظر تماس با سایرین محدود کردند تا در امان بمانند. اما حالا با کاهش موارد ابتلا و افزایش واکسیناسیون، تجمعات عمومی افزایش یافته است. اما مردم هنوز در بازگشت به روال سابق زندگی تردید دارند.

«لین جانسون» یک عکاس ایتالیایی می‌گوید: « در آگوست گذشته، مدرسه‌ای در «آندریا» ایتالیا، دانش‌آموزان را در گروه‌های کوچک به دور هم جمع کرد و نوعی بازی در میان آن‌ها انجام داد که لازم بود صورت یکدیگر را لمس کنند. این کار با هدف مقابله با ترس لامسه پس از شیوع ویروس کرونا انجام شد.»

جدایی‌های فیزیکی طولانی مدت ما در اثر ترس از ویروس کرونا دانشمندان را نگران کرده است. آن‌ها عقیده دارند ما از طریق حواس پنجگانه می‌توانیم با دنیای اطراف ارتباط برقرار کنیم. این برقراری ارتباط، سلامت روان ما را تا حد قابل قبولی تضمین می‌کند.

در میان حواس پنجگانه – لامسه، بینایی، شنوایی، بویایی، چشایی – حس لامسه از اهمیت بالایی برخوردار است. «سینتیا گورنی» نویسنده یکی از مقالات تحقیقاتی در این زمینه می‌گوید: « انسان‌ها برای سالم ماندن به حضور فیزیکی دیگران و لمس شدن نیاز دارند.»

لامسه

در مدرسه آندریا، دانش‌آموزان این نکته را از سنین پایین می‌آموزند. به گفته جانسون، فرهنگ لمس کردن و در آغوش کشیدن دوستان در این مدرسه جا افتاده است. دانش‌آموزان به طور مرتب یکدیگر را در آغوش می‌کشند و به هم محبت می‌کنند.

همانطور که در عکس بالا مشاهده می‌کنید، بچه‌ها در بازی‌های خود باید از طریق لمس کردن صورت، دوستان خود را شناسایی کنند.

محققان باور دارند لمس کردن افراد و در آغوش کشیدن کسانی که دوستشان داریم، با افزایش آرامش فکری و ذهنی در ارتباط است. علاوه بر این، در آغوش کشیدن حس صمیمیت را میان افراد افزایش می‌دهد. شاید ما علم لامسه را به خوبی نشناسیم اما می‌دانیم که به کمک آن می‌توان به افزایش سلامت روان انسان کمک کرد.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا